  • 1. Data: 2003-03-28 15:53:13
    Temat: Kredytzaciągniety przez Spółdzielnie przed 31.05.1992r.
    Od: g...@o...pl

    Witam,
    mam pytanie: gdzie mam wykazać Kwote kredytu zaciagniętego przez Spółdzielnię
    przed 31.05.1992 r. ? Zawsze robiłam to w pozycji:
    ..Odliczenia od dochodu(przychodu)wydatków mieszkaniowych, do których nabyto
    prawo w latach ubiegłych PIT rubryka B.6.
    ale będąc w US spytałam i pani powiedziała, że źle , powinnam W PIT w rubryce
    D.1.Rubryka 74 /wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
    zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim
    budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu
    działalności gospodarczej/
    gdzie ja mam to wykazać, bo kwota do zwrotu będzie zapewne taka sama?
    z pozdrowieniami gośka

  • 2. Data: 2003-03-28 16:52:04
    Od: "giciu" <g...@a...pl>

    Użytkownik <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > działalności gospodarczej/
    > gdzie ja mam to wykazać, bo kwota do zwrotu będzie zapewne taka sama?

    Pani z US miała rację

  • 3. Data: 2003-03-28 17:45:01
    Od: g...@o...pl

    > mieszkaniowej,

    > Pani z US miała rację

    W takim razie w D.1.w poz. 74 wpisuję kwotę/ 1502, 88 zł./ , potem przepisuję
    do 81, następnie 84 i nie wiem gdzie dalej , proszę o pomoc, z góry dziękuje.
    A czy muszę wpisywać kwoty odliczone w latach poprzednich? od 1992 roku? i
    chodzi o kwotę zapłaconych odsetek, czy odliczonych 19 % ?
    pozdrawiam, goska

  • 4. Data: 2003-03-28 17:53:11
    Od: g...@o...pl

> [...]
    > A czy muszę wpisywać kwoty odliczone w latach poprzednich? od 1992 roku? i
    > chodzi o kwotę zapłaconych odsetek, czy odliczonych 19 % ?

    o oprzepraszam, doszłam gdzie się oblicza 19%, ale nadal nie wiem co mam
    wpisywać w rubryce 71 /limit odliczen.../?
    czy muszę wpisać ile odliczyłam od 1992 roku, nie wiem , czy znajdę dokumenty?
    wiec w rubrykę 72 muszę wypełniać? , rozumiem, że chodzi tu o zwrócone mi
    19% /kwote/

  • 5. Data: 2003-03-28 21:03:43
    Od: "giciu" <g...@a...pl>

> [...]
    dokumenty?
    > wiec w rubrykę 72 muszę wypełniać? , rozumiem, że chodzi tu o zwrócone mi

    Przypomnijmy, iż na mocy art. 3 ustawy z 21 listopada 1996 r. o zmianie
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 137, poz. 638 ze
    zm.) do końca 1999 r. obowiązywała ulga na spłatę zadłużenia z tytułu
    zaciągniętych przez spółdzielnie mieszkaniowe, do 31 maja 1992 r., kredytów
    na budownictwo mieszkaniowe.
    Z racji poniesienia wydatków na wymieniony cel można było obniżyć dochód
    (oczywiście do wysokości obowiązującego limitu). Ulga ta funkcjonowała
    jednak tylko do końca 1999 r. i aktualnie ustawa o podatku dochodowym od
    osób fizycznych nie przewiduje odliczenia od dochodu z tego tytułu.
    Osoby spłacające po 1 stycznia 2000 r. zaciągnięte przez spółdzielnie
    kredyty mają prawo do odliczenia od podatku 19 proc. poniesionych wydatków w
    ramach wymienionej w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z 26 lipca 1991 r.
    o podatku dochodowym od osób fizycznych ulgi na wkład budowlany lub
    mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej. Pogląd taki został wyrażony także
    w piśmie Ministerstwa Finansów z 10 marca 2000 r. (nr PB 5/IMD-0209-525/00).
    Trzeba podkreślić, iż odliczenia z tego tytułu muszą mieścić się w limicie
    dużej ulgi budowlanej. Limit ten dotyczy wszystkich poniesionych w okresie
    obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków
    mieszkaniowych objętych ulgą.
    W kwocie limitu nie uwzględnia się jednak odliczeń dokonanych do końca 1999
    r. z tytułu spłaty spółdzielczych kredytów, ponieważ ulga ta funkcjonowała
    niezależnie od dużej ulgi budowlanej.

    Jeśli znajdę coś więcej to odpowiem (np. o rubryce 72)

  • 6. Data: 2003-03-28 21:39:05
    Od: "giciu" <g...@a...pl>

> [...]
    dokumenty?
    > wiec w rubrykę 72 muszę wypełniać? , rozumiem, że chodzi tu o zwrócone mi

    Odpowiedź udzielona w onecie http://firma.onet.pl/forum.html wątek
    nr12281

    "[12281] Spłata odsetek od kredytu zaciągniętego przez S.M.
    Oczywiście, jesli jest to kontynuacja korzystasz z praw nabytych i
    odliczenia dokonujesz w pozycji wkład budowlany, wkład mieszkaniowy
    załącznika PIT-D w poz.71,72,73,74,75,79,80,81,82,89,99 oraz 100 lub 101.
    (Kasia M. Sokol; 5 marca 2003 19:29:33) "

  • 7. Data: 2003-03-30 16:43:41
    Od: g...@o...pl

    Serdecznie dziękuje za odpowiedzi, pozdrawiam Gośka