eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKredytzaciągniety przez Spółdzielnie przed 31.05.1992r. › Re: Kredytzaciągniety przez Spółdzielnie przed 31.05.1992r.
    From: "giciu" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kredytzaciągniety przez Spółdzielnie przed 31.05.1992r.
    Date: Fri, 28 Mar 2003 22:03:43 +0100
    Sender: g...@a...pl@host50-26.crowley.pl

    Użytkownik <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1805.00000361.3e848c06@newsgate.onet.pl...

    > przepisuję
    > dziękuje.
    > >
    > o oprzepraszam, doszłam gdzie się oblicza 19%, ale nadal nie wiem co mam
    > wpisywać w rubryce 71 /limit odliczen.../?
    > czy muszę wpisać ile odliczyłam od 1992 roku, nie wiem , czy znajdę
    dokumenty?
    > wiec w rubrykę 72 muszę wypełniać? , rozumiem, że chodzi tu o zwrócone mi
    > 19% /kwote/
    >
    > --
    Przypomnijmy, iż na mocy art. 3 ustawy z 21 listopada 1996 r. o zmianie
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 137, poz. 638 ze
    zm.) do końca 1999 r. obowiązywała ulga na spłatę zadłużenia z tytułu
    zaciągniętych przez spółdzielnie mieszkaniowe, do 31 maja 1992 r., kredytów
    na budownictwo mieszkaniowe.
    Z racji poniesienia wydatków na wymieniony cel można było obniżyć dochód
    (oczywiście do wysokości obowiązującego limitu). Ulga ta funkcjonowała
    jednak tylko do końca 1999 r. i aktualnie ustawa o podatku dochodowym od
    osób fizycznych nie przewiduje odliczenia od dochodu z tego tytułu.
    Osoby spłacające po 1 stycznia 2000 r. zaciągnięte przez spółdzielnie
    kredyty mają prawo do odliczenia od podatku 19 proc. poniesionych wydatków w
    ramach wymienionej w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z 26 lipca 1991 r.
    o podatku dochodowym od osób fizycznych ulgi na wkład budowlany lub
    mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej. Pogląd taki został wyrażony także
    w piśmie Ministerstwa Finansów z 10 marca 2000 r. (nr PB 5/IMD-0209-525/00).
    Trzeba podkreślić, iż odliczenia z tego tytułu muszą mieścić się w limicie
    dużej ulgi budowlanej. Limit ten dotyczy wszystkich poniesionych w okresie
    obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków
    mieszkaniowych objętych ulgą.
    W kwocie limitu nie uwzględnia się jednak odliczeń dokonanych do końca 1999
    r. z tytułu spłaty spółdzielczych kredytów, ponieważ ulga ta funkcjonowała
    niezależnie od dużej ulgi budowlanej.

    Jeśli znajdę coś więcej to odpowiem (np. o rubryce 72)