eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKomis i zlecenie a PKPiR - dlugieKomis i zlecenie a PKPiR - dlugie
  • Data: 2003-06-29 21:42:03
    Temat: Komis i zlecenie a PKPiR - dlugie
    Od: "Oliphant" <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Witam

    Rozpocząłem właśnie działalność gospodarczą (sklep, PKPiR, zwolniony z
    VAT) i mam poważny problem z księgowaniem obrotu.
    Zawarłem umowy sprzedaży towarów: jedną na zasadach komisu, drugą na u
    mowę zlecenia. Zasięgnąłem fachowej porady, zaopatrzyłem się w niezbędne a
    kty prawne, przeczytałem parę poradników dostępnych w sieci, ale nadal nie
    wiem jak prawidłowo księgować obrót w PKPiR.

    Komis
    Idąc za radą kupiłem "ewidencję towarów wstawionych w komis", przeczyt
    ałem dołączone pouczenie i stwierdziłem, że broszura jest zbyt mała jak n
    a moje potrzeby (umowa komisowa opiewa na ok. 100 artykułów), więc postano
    wiłem sporządzić nową w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Przejrzałem w
    ymienione w pouczeniu akty prawne i z niejakim zdziwieniem stwierdziłem, ż
    e w Rozprządzeniu MF w sprawie prowadzenia PKPiR (Dz.U. 116, poz. 1222 z 2
    001 r. z p.z.) nie znalazłem żadnego paragrafu dotyczącego ewidencji komis
    u. Jak więc z nią jest? Trzeba ją prowadzić czy nie? Jeśli tak: to jaka je
    st podstawa prawna jej prowadzenia i dokonywania wpisów? Jak księgować obr
    ót związany z komisem w PKPiR?

    Umowa zlecenia
    Zawarłem umowę zlecenia w ramach której sprzedaję towary pewnego produ
    centa. Dowodem obecności towaru w sklepie są WZ-ki i PZ-ki, a fakturę stwi
    erdzającą "zakup towaru do sklepu" otrzymuję dopiero po sprzedaży towaru i
    rozliczeniu się z firmą na podstawie oddzielnego raportu. W związku z tym
    mam problem z zaksięgowaniem obecnego w sklepie towaru.
    Pierwszą moją myślą było zastosowanie par. 15 w/w rozporządzenia i nie
    księgowanie towaru, jednak wymieniono w nim tylko "materiały", a nie "towa
    ry handlowowe" na czym mi zależało.
    Tak więc powinienem zastosować się do par.16. Czytając go mam jednak
    wrażenie, że przewidziano go na sytuację w której faktura (dowód zakupu) d
    otyczy całego posiadanego towaru.
    Chcąc być w zgodzie z par. 16 ust. 3 powinienem księgować towar faktur
    ami, jednakże w moim przypadku pierwsza WZ-ka opiewa na ponad 350 pozycji
    i nie ma szans na sprzedaż wszystkiego przed zakończeniem miesiąca (pierws
    zego miesiąca działalności). Chcąc być więc w zgodzie z ust. 2 powinienem
    cały posiadany towar wpisać w koszt pomimo, że nie wydałem na niego ani gr
    osza. Obawiam się, że może to być uznane za okradanie państwa, gdyż niejak
    o "zwolnię się" z podatku dochodowego.
    W trakcie konsultacji doradzono mi, żebym uwidocznił fakt posiadania t
    owaru w PKPiR, bez uznawania go jako koszt. Jednak i ten sposób nie wydaje
    mi się ani właściwy, ani przejrzysty, gdyż PKPiR spełniałaby dodatkową rol
    ę ewidencji stanów magazynowych.

    Proszę o pomoc jak prawidłowo powinienem księgować obrót w PKPiR w prz
    ypadku wymienionych umów.

    --
    Pozdrawiam
    D. Konopka

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1