  • 1. Data: 2004-04-29 08:21:01
    Temat: Jak to w koncu jest z tymi 50% KUP
    Od: Szarak <s...@i...pl>

    Witam

    Wyslalem to juz raz wczoraj, ale sie nie pojawilo, wiec wysylam
    ponownie. Byc moze pierwszy post pojawi sie z opoznieniem.

    Niech mi to ktos wyjasni jak krowie na rowie, bo tak czytam i czytam i
    doczytac sie nie moge:)

    Tak po chlopsku (dla jasnosni, nie mam nic wspolnego ze znana frakcja
    walczaca obecnie o wladze:)), artykul 18 ustawy mowi, ze przychod z praw
    autorskich jest wtedy gdy:
    1. Wykonalem jakies dzielo i teraz korzystajacy z moich praw autorskich
    placa mi kase regularnie ... duzo kasy ...
    2. Wykonalem dzielo i opchnalem je razem z prawami autorskimi - jednorazowo.

    Dobrze rozumiem?

    Teraz wezmy pod uwage kwestie projektow informatycznych. Zalozmy, ze
    wykonalem aplikacje. Prosze mi powiedziec, czy przychod w kazdym z
    wymienionych nizej przypadkow kwalifikuje sie do kosztow uzyskania 50%?
    1. Napisalem aplikacje ot tak, dla siebie i teraz odsprzedaje ja
    klientowi wraz ze wszystkimi prawami (a tak na marginesie, jaka powinna
    byc w tym przypadku umowa?)
    2. Klient zleca napisanie aplikacji, ktora robi to co on chce, podaje
    ogolne zalozenia. Ja to wykonuje w ramach umowy o dzielo, sporzadzam
    projekt, koduje, itd.
    3. Klient przedstawia szczegolowy projekt i moja rola to w zasadzie
    tylko kodowanie w ramach umowy o dzielo. W umowie nie ma ani slowa o
    tym, ze klient rosci sobie jakies prawa w zwiazku z tym, ze jest autorem
    projektu.

    Czy to nie jest tak, ze jesli chcialbym uwzglednic 50% KUP (pkt. 2 i 3),
    to powinienem wystawic rachunek wylacznie za przeniesienie praw
    autorskich? Oczywiscie zdaje sobie sprawe, ze nie wolno podciagac pod ta
    umowe takich rzeczy jak wdrozenie itp.

    Niech mi to ktos wyjasni bo glupieje:) Chce byc przygotowany w razie
    rozmowy w US.

    Pozdrawiam serdecznie
    Szarak

  • 2. Data: 2004-04-29 08:41:21
    Temat: Re: Jak to w koncu jest z tymi 50% KUP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Apr 2004, Szarak wrote:
    [...]
> [...]
    >+ tylko kodowanie w ramach umowy o dzielo. W umowie nie ma ani slowa o
    >+ tym, ze klient rosci sobie jakies prawa w zwiazku z tym, ze jest autorem

    IMHO umowa jest nieprawidłowa. Przekazanie praw wymaga formy
    pisemnej :), jednak... jednak jeśli klient ma mieć prawo do
    korzystania (wyłącznie) z twojego dzieła, to do zakresu praw
    nazywanego "licencją" zdaje się takiego wymogu nie ma :)
    Oczywiście nie zmienia to nieprawidłowości umowy - zmiany
    umowy pisemnej wymagają również pisemnego potwierdzenia - K.C.,
    tylko zostawia niejasną kwestię za co on zapłacił właściwie :]
    (jak kiedyś pisałem - jeśli kazał ci napisać program "ot tak sobie"
    to pytaniem jest czy ma np. prawo uznać go za KUP :))
    A co do "autorskości" zamawiającego... to że tak spytam, od
    kiedy w .pl chronione są takie elementy jak algorytmy,
    protokoły czy specyfikacje ??
    W hAmeryce nie jesteśmy :)
    Chroniona jest "implementacja", czyli "utrwalenie utworu" (jak
    się domyślasz to ostatnie to cytat :))

    >+ Czy to nie jest tak, ze jesli chcialbym uwzglednic 50% KUP (pkt. 2 i 3),
    >+ to powinienem wystawic rachunek wylacznie za przeniesienie praw
    >+ autorskich?

    "W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy,
    aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu."
    Zgadnij skąd to skopiowałem ;) ?
    Przecież fakt iż zobowiązujesz się napisać program po to, żeby klient
    mógł z niego korzystać sprowadza się do skutku iż płaci ci za to,
    żeby mógł z owego programu korzystać. IMO oczywiście :)

    >+ Oczywiscie zdaje sobie sprawe, ze nie wolno podciagac pod ta
    >+ umowe takich rzeczy jak wdrozenie itp.

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-29 15:35:11
    Od: Szarak <s...@i...pl>

    A moglby mi ktos wskazac poprawnie napisana umowe o dzielo, obejmujaca
    wykonanie programu komputerowego, taka, z ktorej jasno wynika, ze prawa
    autorskie ... itp, co do ktorej US nie bedzie mial watpliwosci, czyli
    generalnie, ze "mucha nie siada"? :)

    Pozdrawiam
    Szarak