  • 1. Data: 2004-11-04 18:45:17
    Temat: Faktura do paragonu.
    Od: "LoLe" <l...@o...pl>

    Mam do was kilka pytań w związku z wystawianiem faktury do paragonu..
    1. Czy można wystawić fakturę do paragonu ale nie do wszystkich jego
    pozycji?
    2. Czy faktura do paragonu musi być dokładnym odzwierciedleniem tego co jest
    na paragonie w sensie tabelki Vatów. Chodzi mi tutaj o to że program przy
    którym pracuje zapisuje paragon w taki sposób że nie da się wyliczyć
    dokładnie takich samych wartości netto i brutto w rozbiciu na poszczególne
    stawki VAT jak znajdują się na paragonie, ale dobrze(tak jak na paragonie)
    wylicza kwoty podatku VAT w poszczególnych stawkach. Przykład rozbieżności.
    9,99*0,501=5
    9,99*0,501=5
    9,99*0,501=5
    Brutto = 15
    VAT = 0,44 przy 3% stawce
    Netto = 14,56

    Ale gdy policzymy to w inny sposób
    9,99*1,503=15,01
    Brutto = 15,01
    Vat = 0,44 przy 3% stawce
    Netto = 14,57

    Jak wykazałem kwota VAT jest taka sama ale netto i brutto różnią się.

    PS. Ciekawe jest także to że na drukarce fiskalnej PosnetThermal 1.02: po
    zrobieniu raportu dobowego w celu wyzerowania totalizerów a następnie
    wygenerowaniu 20 razy paragon 0,501kg*9,99zł=5zł i sumując wartości vatu,
    netto i brutto wydrukowane na paragonach wyniknie że Podstawa sprzedaży
    wyjdzie 100zł a kwota VAT-u 18,03zł przy stawce 22% czyli netto 81,97 zł ale
    drukując po tych operacjach raport dobowy drukarka wykaże Sprzedaż
    opodatkowaną Vatem 22% w wysokości 100,1 zł z czego kwota Vatu równa 18,03
    zł. Niezłe co???
    --
    Lole

  • 2. Data: 2004-11-04 20:31:43
    Temat: Re: Faktura do paragonu.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, LoLe wrote:
    [...]
> [...]
    >+ dokładnie takich samych wartości netto i brutto w rozbiciu na poszczególne

    Rozumiemy. VAT można prawidłowo :) policzyć co najmniej na 3 sposoby.
    [...]
    >+ Jak wykazałem kwota VAT jest taka sama ale netto i brutto różnią się.

    IMHO (nie jestem doradzcą !) - nie można.
    Przepisy stanowią "podatnik może" (...wybrać sobie jaką metodą
    policzy VAT). IMO (bez "H") może stosować różne zasady dla każdej
    sprzedaży :)
    Ale *jeśli* już zasadę wybierze - to powinien ją stosować.
    Przy sprzedaży "przez kasę" wybór ma prosty - algorytm zastosowany
    w kasie mu "wybrał" :]

> [...]
    >+ drukując po tych operacjach raport dobowy drukarka wykaże Sprzedaż
    >+ opodatkowaną Vatem 22% w wysokości 100,1 zł z czego kwota Vatu równa 18,03

    :O !
    Niezłe.

    Nie mam motywacji do czytania rozporządzenia "o warunkach technicznych
    dla kas fiskalnych" lub podobnie (jest takie, mam nawet gdzieś na HDD :])
    ale ciekawe czy owa kasa je spełnia... :]

    ...o, jednak wyciągnąłem... :)

    +++
    § 1.
    Ilekroć w rozporzšdzeniu jest mowa o:
    [...]
    14) raporcie fiskalnym (dobowym, miesięcznym, okresowym lub
    rozliczeniowym) - rozumie się przez to dokument fiskalny zawierajšcy dane
    sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za danš dobę lub za wybrany okres w
    ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej
    z podatku,
    § 3. 1. Kasa rejestrujšca, z zastrzeżeniem
    ust. 2, musi spełniać następujšce kryteria i warunki techniczne:
    [...]
    10) nie może zawierać rozwišzań konstrukcyjnych, technicznych
    i wykonywać funkcji, które mogš prowadzić do nieprawidłowego wyliczania
    obrotu i kwot podatku należnego,
    ---

    Wg mnie - nie ma prawa wykazać na "podsumowaniu" czego innego niż
    wychodzi z sumy wartości z paragonów. Nie znam przepisu który
    pozwalałby liczyć VAT inaczej...
    Oczywiście *jakby* dozwolone było wystawianie np. "jednego paragonu
    łącznego" :) (ktoś tu niedawno z podobnym konceptem wyskoczył :))
    to co innego. Ale nie wolno - jest sprzedaż, ma być paragon, następna
    sprzedaż - następny paragon...

    Hm... co ty na to:
    +++
    § 5.
    1. Podatnicy prowadzšcy ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujšcych,
    z zastrzeżeniem ust. 2, sš obowišzani do:
    4) weryfikacji poprawnoœci pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem
    prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właœciwego ich
    przyporzšdkowania do stawek podatków
    oraz niezwłocznego zgłaszania serwisowi każdej nieprawidłowoœci w jej pracy,
    ---

    :) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-04 21:35:46
    Od: "LoLe" <l...@o...pl>

    > opodatkowaną Vatem 22% w wysokości 100,1 zł z czego kwota Vatu równa 18,03

    18,05 zł oczywiście - popełniłem błąd.
    LoLe

  • 4. Data: 2004-11-06 12:21:31
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    Użytkownik "LoLe" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > drukując po tych operacjach raport dobowy drukarka wykaże Sprzedaż
    > opodatkowaną Vatem 22% w wysokości 100,1 zł z czego kwota Vatu równa 18,03

    Hmmmm. Wynika z tego, ze w "totalizerze" zapisywana jest wartosc obrotu
    brutto z dokladnoscia do trzeciego miejsca po przecinku (0,501*9,99=5,005).
    No i jak wystawisz dwadziescia takich paragonow to suma obrotu wyniesie
    100,100 a Vat w/g stawki 22% 100,100 - 100,100/1,220 = 100,100-82,049=18,051
    i na raporcie wydrukuje sie netto=100,10 vat=18,05.

    Nie wypowiem sie natomiast czy tak:
    - MUSI BYĆ,
    - MOŻE BYĆ,
    - NIE POWINNO BYĆ