  • 11. Data: 2010-10-20 11:37:19
    Temat: Re: DG a prywatny samochód
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Może i wtórna, ale warto zastanowić się nad podstawowym kryterium
    > uznania czegoś za koszt uzyskania czyli poniesienie wydatku w celu
    > związanym z działalnoscią.

    A w zasadzie w celu uzyskania przychodu. To jeszcze bardziej
    pogrąża w moim rozumieniu te odsetki sprzed wpisania do EST

  • 12. Data: 2010-10-21 20:15:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Oct 2010, Rafał wrote:

> [...]
    [...]
    > Sugeruję się art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    A ja bym sugerował art.23.1.9 :)

    IMVHO to był nakład na "majątek osobisty", nie w celu DG.

    > Zgodnie z nim za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną
    > o koszty związane [...]

    Ale ten koszt (odsetki) nie jest związany ze środkiem jako takim, lecz
    wyłącznie z majątkiem - który w tym przypadku, przed ujęciem w EST,
    ma charakter osobisty a nie gospodarczy.

    > Czyli przed przekazaniem mojego samochodu firmie w rzeczywistości wartość
    > samochodu została powiększona o wspomniane odsetki

    Wartość samochodu nie przyrosła, nijak.
    Wydatek przyrósł, ale akurat podstaw do zaliczenia go w KUP nie widać :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-10-22 20:14:05
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    > [...]
    >
    > A ja bym sugerował art.23.1.9 :)

    Ale co mają wspólnego koszty uzyskania przychodu generowane w czasie
    prowadzenia działalności gospodarczej które cytujesz za art 23.1.9 do
    ustalenia wyceny wartości środka trwałego użytkowanego prywatnie przeze
    mnie przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wprowadzonego na
    majątek firmy zgodnie z art. 22g ust. 3 ??

  • 14. Data: 2010-10-22 20:19:27
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    W dniu 2010-10-20 13:37, cef pisze:

    > A w zasadzie w celu uzyskania przychodu. To jeszcze bardziej
    > pogrąża w moim rozumieniu te odsetki sprzed wpisania do EST

    Wycena wprowadzanego środka trwałego nie maja nic wspólnego z kosztami w
    firmie . Samochód przed wprowadzenie był moim samochodem prywatnym
    dlatego doliczam do niego odsetki z "prywatnego" kredytu . Dopiero jak
    go jutro wprowadzę do ewidencji może służyć mi wyłącznie do celów
    prowadzenia firmy i uznawanie przyszłych odsetek od mojego kredytu jako
    kosztów uzyskania przychodu może być problematyczne

  • 15. Data: 2010-10-22 21:09:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Rafał wrote:

> [...]
    > do celów prowadzenia firmy i uznawanie przyszłych odsetek od mojego
    > kredytu jako kosztów uzyskania przychodu może być problematyczne

    Dziwne, że widzisz "problematyczność" odsetek po wprowadzeniu do EŚT,
    a te wcześniejsze nie budzą wątpliwości. Sądząc ze stanu rzeczy,
    ani wartość tego samochodu, ani te odsetki nie warte nawet
    pisaniny o interpretację (pewnie prędzej znajdziesz coś w sieci "za" lub
    "przeciw"),
    więc zrób sobie jak uważasz.

  • 16. Data: 2010-10-22 22:35:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2010, Rafał wrote:

    > Ale co mają wspólnego koszty uzyskania przychodu generowane w czasie
    > prowadzenia działalności gospodarczej które cytujesz za art 23.1.9

    Tylko wskazanie, że owe odsetki są wykluczone "wprost jako koszt"
    i tym różnią się od odsetek naliczanych po wprowadzeniu do ewidencji DG,
    nic więcej - do wartości początkowej nie mają nic.

> [...]
    > przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wprowadzonego na majątek firmy

    Ano tyle, że omawiana czynność (chodzi o "zakup z kredytem") to jest
    umowa powiązana, składająca się z dwu odrębnych (albo i trzech) umów
    nazwanych, opisanych w KC i innych ustawach określających umowy cywilnoprawne:
    - umowy pożyczki
    - umowy sprzedaży
    - ew. umowy zastawu bankowego

    Na potrzeby podatkowe umowy złożone należy "rozłożyć" na najbardziej
    złożone umowy nazwane, które da się zastosować w danym przypadku.

    Pożyczka/kredyt dokonywana jest na cele osobiste, fakt przeznaczenia
    jej "na samochód" nijak *nie* wpływa na wartość samochodu (co starałem
    się podkreślić) i koszty które generuje *pożyczka* (w odróżnieniu
    od kosztów które generuje zakup środka trwałego) nie chcą dać się
    "przypisać" do niczego - do tego środka nie (bo składnika umowy
    sprzedaży nie stanowią), "wprost do KUP" również (nie) :)

    Przyznaję, że w przypadku sprzedaży na raty (kiedy to *sprzedawca*
    niejako "udziela ekwiwalent pożyczki", ale we *własnym* imieniu
    i na *własne* ryzyko, a nie w imieniu banku) zastrzeżenie wyżej
    nie ma zastosowania (sprzedaż na raty jest odrębnie regulowaną,
    "pojedynczą" umową nazwaną, art.583 KC, więc całkowita wartość
    będzie "wartością zakupu").

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2010-10-22 22:51:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2010, Rafał wrote:

    > Wycena wprowadzanego środka trwałego nie maja nic wspólnego z kosztami
    > w firmie .
    > Samochód przed wprowadzenie był moim samochodem prywatnym

    Ekhm... a po wprowadzeniu "do firmy" stał się państwowy, komunalny
    czy przybrał jeszcze inną postać własności nieprywatnej?
    Zwróć uwagę o co się potykasz - o *formalną* stronę zagadnienia,
    opisaną w prawie stosownymi terminami (w rozumieniu "słowami
    w odpowiednich zwrotach").
    I chodzi mi o meritum sprawy :), nie o ową "prywatność" samochodu
    (ale to ten sam problem terminologiczny).

    > dlatego doliczam do niego odsetki z "prywatnego" kredytu

    I właśnie ten argument wskazuje na problem - to, że za pomocą
    kredytu powiększyłeś swój *osobisty* (niegospodarczy) majątek
    nikogo nie obchodzi, to na co owo "wzbogacenie" przeznaczyłeś
    - również, albo jak kto woli, to skąd wziąłeś pieniądze na
    samochód przeznaczony do celów osobistych jest Twoją osobistą
    sprawą. Pytanie jest równie zasadne, jak to czy ktoś może
    w KUP zaliczyć wydatek na np. kupon totolotka, jeśli wygraną
    przeznaczył (później) na cele gospodarcze.
    A w zasadzie to 10 000 kuponów, bo wygrał tylko jeden i to
    tylko 10 zł, niemniej poszły one "na środki trwałe w DG" ;)
    (to tak w celu ad absurdum - aby było widać dlaczego nie można
    "upośredniać" mechanizmu "związania" wydatku, w tym przypadku
    - wydatku na odsetku "związywać" z wartością samochodu,
    związek może być tylko bezpośredni, a rozdzielność umów
    go wyklucza).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-10-23 08:13:19
    Od: Rafał <r...@b...pl>

> [...]
    > w odpowiednich zwrotach").
    > I chodzi mi o meritum sprawy :), nie o ową "prywatność" samochodu
    > (ale to ten sam problem terminologiczny).

    a jak zinterpretujesz cytowana przeze mnie interpretację urzędu skarbowego

    http://tnij.org/io9o

    przecież tam jest przedstawiona analogiczna sytuacja

    pozdr
    Rafał

  • 19. Data: 2010-10-23 09:22:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Oct 2010, Rafał wrote:

    > a jak zinterpretujesz cytowana przeze mnie interpretację urzędu skarbowego
    >
    > http://tnij.org/io9o
    >
    > przecież tam jest przedstawiona analogiczna sytuacja

    Chyba tak, że nikt nie złożył skargi do izby skarbowej ;)
    (znaczy obstawiam, że jeśli trafi się interpretacja przeciwna,
    w zakresie odsetek "przedwpisowych" powołująca się na argumentację
    zbliżoną do przedstawionej przeze mnie, to spodziewam się iż ew.
    odwołanie zostanie odrzucone).
    Rzecz jasna mogę nie mieć racji, a dla podatników lepiej żebym
    nie miał :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2010-10-23 17:55:18
    Od: Rafał <r...@b...pl>

> [...]
    > odwołanie zostanie odrzucone).
    > Rzecz jasna mogę nie mieć racji, a dla podatników lepiej żebym

    oj , ciężkie życie prezesa :)

    szkoda mi trochę tych odsetek bo to z kredytu we frankach i uzbierało
    się tego prawie 10 tys PLN
    Bądź tu mądry...

    dzięki i pozdrawiam
    Rafał