    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 23 Oct 2010 00:35:38 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: DG a prywatny samochód

    On Fri, 22 Oct 2010, Rafał wrote:

    > Ale co mają wspólnego koszty uzyskania przychodu generowane w czasie
    > prowadzenia działalności gospodarczej które cytujesz za art 23.1.9

    Tylko wskazanie, że owe odsetki są wykluczone "wprost jako koszt"
    i tym różnią się od odsetek naliczanych po wprowadzeniu do ewidencji DG,
    nic więcej - do wartości początkowej nie mają nic.

    > do
    > ustalenia wyceny wartości środka trwałego użytkowanego prywatnie przeze mnie
    > przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wprowadzonego na majątek firmy
    > zgodnie z art. 22g ust. 3 ??

    Ano tyle, że omawiana czynność (chodzi o "zakup z kredytem") to jest
    umowa powiązana, składająca się z dwu odrębnych (albo i trzech) umów
    nazwanych, opisanych w KC i innych ustawach określających umowy cywilnoprawne:
    - umowy pożyczki
    - umowy sprzedaży
    - ew. umowy zastawu bankowego

    Na potrzeby podatkowe umowy złożone należy "rozłożyć" na najbardziej
    złożone umowy nazwane, które da się zastosować w danym przypadku.

    Pożyczka/kredyt dokonywana jest na cele osobiste, fakt przeznaczenia
    jej "na samochód" nijak *nie* wpływa na wartość samochodu (co starałem
    się podkreślić) i koszty które generuje *pożyczka* (w odróżnieniu
    od kosztów które generuje zakup środka trwałego) nie chcą dać się
    "przypisać" do niczego - do tego środka nie (bo składnika umowy
    sprzedaży nie stanowią), "wprost do KUP" również (nie) :)

    Przyznaję, że w przypadku sprzedaży na raty (kiedy to *sprzedawca*
    niejako "udziela ekwiwalent pożyczki", ale we *własnym* imieniu
    i na *własne* ryzyko, a nie w imieniu banku) zastrzeżenie wyżej
    nie ma zastosowania (sprzedaż na raty jest odrębnie regulowaną,
    "pojedynczą" umową nazwaną, art.583 KC, więc całkowita wartość
    będzie "wartością zakupu").

    pzdr, Gotfryd