  • 1. Data: 2005-05-13 07:40:32
    Temat: Clo na aparat
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    Witam wszystkich!
    Kolega kupil mi aparat w Usa i wyslal paczke , aparat kosztuje 500 dol i na
    tyle tez paczke ubezpieczyl ,mam takie pytanie czy orientujecie sie ile
    bedzie trzeba zaplacic cla od tego i czy wogole trzeba bedzie?
    Pzdr
    Andrzej

  • 2. Data: 2005-05-13 18:21:14
    Temat: Re: Clo na aparat
    Od: "lysiejacy" <l...@s...gazeta.pl>

> [...]
    > tyle tez paczke ubezpieczyl ,mam takie pytanie czy orientujecie sie ile
    > bedzie trzeba zaplacic cla od tego i czy wogole trzeba bedzie?

    Polecam świetną stronę o podatkach i nie tylko:
    www.google.pl
    wśród wyników dla zapytania cło zwróci ona m. in.:
    www.clo.gov.pl
    To tyle o stawce cła
    Jeśli chodzi o vat to 22% od wartości paczki powiększonej wcześniej o cło
    pzdr

  • 3. Data: 2005-05-14 00:59:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, lysiejacy wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Polecam świetną stronę o podatkach i nie tylko:
    >+ www.google.pl
    >+ wśród wyników dla zapytania cło zwróci ona m. in.:

    Tia... a ile proponujesz ? ;)
    Uwaga: jest zaskakujaca pułapka :) - celnicy [ktoś wygrał przed NSA ?;)]
    liczą "optymalnie dla podatnika"; "normalne" aparaty cyfrowe ("małpki"
    i "hybrydy") klasyfikowane są jako "kamery" (!) - co JEST uzasadnione,
    bo one *z zasady* działają (mogą działać, nawet jeśli nie mogą kręcić
    filmów - chodzi o to iż w trybie *podglądu* - chodzi o podgląd obrazu
    na LCD, a nie przeglądanie zdjęć :) - taki aparat pracuje jak kamerka !
    Na kamery jest... 0% cła :)
    Natomiast na "aparaty foto" coś tam jest (3% ?) - i jest problem
    jeśli aprat jest lustrzanką (...która NIE może pracować "w trybie
    kamery"). Choć podobnoż też się zdarza że (z rozpędu ?) liczą
    0% cła.
    Taki mądry jestem ;) bo ostatnio pl.*.foto.cyfrowa czytuję... nigdy
    bym sam nie wpadł na to.
    I teraz mam pytanie: czy TY, tak "sam z siebie" - wpadłbyś na to
    do której szufladki wetknąć aparat ?
    500$... pewnie "lustro" - i mamy zgryz...
    "Odsyłanie do googla" czasami nie jest oczywiste ;)
    Polecam googla - ale archiwa wymienionej powyżej grupy, *.cyfrowa :)

    >+ Jeśli chodzi o vat to 22% od wartości paczki powiększonej wcześniej o cło

    ...a to swoją drogą.
    I skoro wartość paczki jest *podana* (za pomocą ubezpieczenia) to
    wychodzi na to iz celnik nie ma wyboru: skoro 'wartość' jest znana
    to cło się należy. Jak nie naliczy to "nie dopełni obowiązku":
    dobrze to ująłem ?
    Podobnoż część podatników ;) przesyła aparaty jako "gift" bez
    ubezpieczenia... - wtedy jest *problem* z określenie podstawy
    oclenia, i "podobno" celnicy często się nie czepiają...
    Zastrzegam: ja sam piszę *z opisów* ! Ale dość wiarygodnie
    brzmiących.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-05-14 10:06:32
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    Witam!
    To sa 2 aparaty cyfrowe , ale nie lustrznaki , jeden to Canoan A95 a drugi
    to Fuji 510 oba moga rejestrowac glos i obraz jak kamera. To wedlug ciebie
    nie byloby tego cla?
    Pzdr
    Andrzej

  • 5. Data: 2005-05-14 11:45:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 May 2005, Andrzej wrote:

    >+ To sa 2 aparaty cyfrowe , ale nie lustrznaki , jeden to Canoan A95 a drugi
    >+ to Fuji 510 oba moga rejestrowac glos i obraz jak kamera. To wedlug ciebie
    >+ nie byloby tego cla?

    Nie według mnie w wg informacji zapodawanej na pl.*.cyfrowa :)
    I nie byłoby ew. *cła* - znaczy 0% - które i tak jest niskie,
    natomiast zupełnie inna sprawa z VATem. Jest wartość, przekracza
    kwotę zwolnienia z cła (nieważne że cła nie ma ! - w ustawie
    o VAT jest coś na ten temat) to VAT się należy.
    A wynosi 22%... wobec niego ew. 2,5 czy 3% cła to pikuś...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-05-14 16:41:35
    Od: "lysiejacy" <l...@s...gazeta.pl>

    > Tia... a ile proponujesz ? ;)

    tyle ile jest w oficlajnych tabelach pod pozycją "to co jest zadeklarowane
    jako zawartość paczki"

    > I teraz mam pytanie: czy TY, tak "sam z siebie" - wpadłbyś na to
    > do której szufladki wetknąć aparat ?

    nie ponieważ autor wątku nie podał jak dokładnie została opisana paczka
    To co opisują ludzie na grupie *.cyfrowa ma słyżyć temu aby ludzie nauczyli
    się odpowiednio 'preparować' deklaracje zawartości
    Twoja uwaga na temat aparatów cyfrowych jest rzeczywiście ciekawa ale warta
    3%
    W porównaniu do 22% jest to znikoma oszczędność

    > Polecam googla - ale archiwa wymienionej powyżej grupy, *.cyfrowa :)

    Ja też !!!

> [...]
    > wychodzi na to iz celnik nie ma wyboru: skoro 'wartość' jest znana
    > to cło się należy. Jak nie naliczy to "nie dopełni obowiązku":

    IMHO nawet jeśli będzie życzliwy i potraktuje aparaty jako kamery to niestety
    nie może odstąpić od naliczenia vatu (na jakiej podstawie miałby to zrobić)
    To jest dodatkowy koszt ubezpieczania paczek - nie da się uniknąć vatu bo jak
    się ubezpiecza to sie podaje rzetelne dane na temat zwartości i jej wartości
    (inaczej ubezpieczenie byłoby nie ważne)

    > Podobnoż część podatników ;) przesyła aparaty jako "gift" bez
    > ubezpieczenia... - wtedy jest *problem* z określenie podstawy
    > oclenia, i "podobno" celnicy często się nie czepiają...

    zgadza się
    jednak do Andrzeja idzie paczka ubezpieczona i tu nie ma żadnych problemów z
    ustaleniem podstawy oclenia
    clo - przyjmijmy 0, vat - j.w.

    > Zastrzegam: ja sam piszę *z opisów* ! Ale dość wiarygodnie
    > brzmiących.

    moim zdaniem w niczym nie sklamales :)
    pzdr

  • 7. Data: 2005-05-14 16:46:53
    Od: "lysiejacy" <l...@s...gazeta.pl>

> [...]
    > to Fuji 510 oba moga rejestrowac glos i obraz jak kamera. To wedlug ciebie

    dla ciebie znacznie istotniejszy jest teraz vat
    Nie znajduję żadnej podstawy na której celnicy mieliby odstąpić od naliczenia
    22% od 500usd przeliczonych na pln wg oficjalnego kursu walut Urzędu celnego
    (różni się od 'kantorowego')
    Tak to jest z paczkami ubezpieczonymi na wysokie kwoty...
    Jest oczywiście możliwość że będziesz miał 'fuksa' i twa paczka 'przejdzie w
    tłoku' bez dodatkowych opłat - ale wtedy bedzie to
    1. rażące zaniedbanie celnika
    2. twoje szczęscie - jak wygrana na loterii ;)
    życzę szczęścia i pzdr

  • 8. Data: 2005-05-14 21:11:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 May 2005, lysiejacy wrote:

    >+ > Tia... a ile proponujesz ? ;)
    >+
    >+ tyle ile jest w oficlajnych tabelach pod pozycją "to co jest zadeklarowane
    >+ jako zawartość paczki"

    ...no cóż, z *cłem* jest problem :)
    "Zawartość paczki" - "aparaty fotograficzne", prawdopodobnie prawidłowa
    pozycja tabeli - "kamery"... tu mi kaktus jak ktoś kto nie wie sam
    na to wpadnie. Dlatego oburzam się :] na odesłanie do tabel.

> [...]
    >+
    >+ nie ponieważ autor wątku nie podał jak dokładnie została opisana paczka

    Na mój rozum "klasyfikację" i tak muszą sprawdzić celnicy.
    Samo "opisanie" do zaliczenia jej do aparatów lub kamer
    pomoże niewiele... rozpakują i obejrzą.

    >+ To co opisują ludzie na grupie *.cyfrowa ma słyżyć temu aby ludzie nauczyli
    >+ się odpowiednio 'preparować' deklaracje zawartości

    Nie zaprzeczam :]
    Ale to dotyczy "niepodawania wartości" - a nie opisywania
    "kamera" :) Opisuje się "aparat" (zgodnie z prawdą), cło
    jest wg pozycji "kamera" (a NIE "aparat foro" mimo iż taka
    pozycja w tabeli jest - ale w zasadzie dotyczy aparatów
    "na film")

    >+ Twoja uwaga na temat aparatów cyfrowych jest rzeczywiście ciekawa ale warta
    >+ 3%

    Jasne.

    >+ W porównaniu do 22% jest to znikoma oszczędność

    Oczywiście.
    Ale to że VAT wynosi 22% jasno i wyraźnie zapisałeś w pierwszej
    odpowiedzi - i dyskusji nie podlega ;) (a grupa jest "dyskusyjna" !).
    Pozostaje wyłącznie owo cło - małe bo małe, ale o nim
    zapisałeś "to tyle o stawce cła" :) (a właśnie jest "trudne"...).

    >+ > Polecam googla - ale archiwa wymienionej powyżej grupy, *.cyfrowa :)
    >+
    >+ Ja też !!!

    :)

> [...]
    >+ nie może odstąpić od naliczenia vatu (na jakiej podstawie miałby to zrobić)

    O tym samym piszę :)
    Musi naliczyć cło w wysokości 0% :> (bo nie ma zwolnienia !) a to
    oznacza iż podlega pod VAT... Jakby nie było cła (było zwolnienie)
    to można by rozważać brak VATu :)

> [...]
    >+ zgadza się
    >+ jednak do Andrzeja idzie paczka ubezpieczona i tu nie ma żadnych problemów z

    "Bez uwag" :)
    Ja tylko pomarudziłem trochę - bo *wyjątkowo* odesłanie do
    googla w kwestii *cła* (sprawę VATu przecież wyjaśniłeś) było
    niezbyt hm... na miejscu - przeciętny "czytacz tabel" (odemnie
    zaczynając) wyciągnąłby 'na zdrowy rozum' nieprawidłowe
    wnioski :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-05-14 23:21:16
    Od: "lysiejacy" <l...@s...gazeta.pl>

    > Na mój rozum "klasyfikację" i tak muszą sprawdzić celnicy.
    > Samo "opisanie" do zaliczenia jej do aparatów lub kamer
    > pomoże niewiele... rozpakują i obejrzą.

    Bardzo często im się nie chce - paczki dochodzą nieotwierane, odprawione
    tylko na podstawie dokumentów (oczywiście nierozsądnym byłoby zakładać z
    góry, że tak właśnie będzie z daną przesyłką - duże ryzyko rozczarowania :)
    mało tego - czasami jakimś 'fuksem' nawet dokumenty potrafią przegapić i
    puścić paczkę bez naliczania należności (tego tym bardziej nie należy
    zakładać :))

> [...]
    > niezbyt hm... na miejscu - przeciętny "czytacz tabel" (odemnie
    > zaczynając) wyciągnąłby 'na zdrowy rozum' nieprawidłowe

    ok - odesłałem, bo nie wiedziałem, że przed ich użyciem trzeba się najpierw
    dowiedzieć że aparat cyfrowy to w rzeczywistości.. kamera, gdybym wiedział,
    że nie wiedziałem to bym nie pisał :)
    pzdr