  • 21. Data: 2009-08-20 16:00:17
    Temat: Re: żona w firmie ...
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    > Podpisana umowa nie ma zadnego znaczenia - znaczy ma znaczenie dla kwestii
    > podatkowych (sposob rozliczania kosztow uzyskanai przychodu) czy
    > cywilnoprawnych. ZUS-u od tej umowy nie bedzie, natomiast bedzie ZUS sie
    > nalezal od faktu wspolpracy (Ty bedziesz w calosci platnikiem tego
    > ZUS-u) - zapewne bedzie to tylko ubezpieczenie zdrowotne - w wysokosci
    > 224,24 (nie majacej nic wspolnego z kwotami wynagrodzen tych umow).

    Dzięki za informację.

    Spróbuję podejść od drugiej strony. Czy poza płaceniem ZUSu za osobę
    współpracującą... muszę jej jeszcze "wypłacać" pensję? Bo to było było
    jakieś wyjście z sytuacji. Nie "płacąc" wynagrodzenia nie trzeba będzie go
    drugi raz opodatkowywać...

    Pozdrawiam,
    Vasco

  • 22. Data: 2009-08-20 18:58:50
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Vasco" <v...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Spróbuję podejść od drugiej strony. Czy poza płaceniem ZUSu za osobę
    > współpracującą... muszę jej jeszcze "wypłacać" pensję? Bo to było było

    No wlasnie nie.
    Wspolpraca na tym polega, ze osoba wspolpracujaca, jako zamieszkujaca we
    wspolnym gospodarstwie pomaga w prowadzeniu DG przyczyniajac si etym samym
    do wzrostu dochodow tego gospodarstwa. Ten wzrost dochodow, ktore "przejada"
    zastepuje jej wynagrodzenie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 23. Data: 2009-08-20 20:06:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Aug 2009, Vasco wrote:

    [...komuś...]

> [...]
    > współpracującą... muszę jej jeszcze "wypłacać" pensję? Bo to było było
    > jakieś wyjście z sytuacji. Nie "płacąc" wynagrodzenia nie trzeba będzie go

    Nie ma tak dobrze.
    "Nieodpłatne świadczenie" jest *również* opodatkowane, przynajmniej
    co do zasady!
    Do zeszłego roku, świadczenie na rzecz osób zobowiązanych alimentacyjnie
    (czy jak tam określono "bliską rodzinę") było nieopodatkowane, ale
    na grupie (w tym roku) były linki wskazujące na pułapkę w nowelizacji
    ustawy - o ile pamiętam (piszę "z głowy czyli z niczego"), to
    zwolnienia nie ma.
    Z braku wynagrodenia podatek musiałaby płacić nie żona (nie uzyskująca
    przychodu), lecz mąż (uzyskujący "nieodpłatne świadczenie").

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2009-08-21 13:02:06
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

> [...]
    > Z braku wynagrodenia podatek musiałaby płacić nie żona (nie uzyskująca
    > przychodu), lecz mąż (uzyskujący "nieodpłatne świadczenie").

    Dziwne to jest... Jak nie zapłacę żonie, to muszę zapłacić podatek od
    przychodu. Ale jak jej jednak zapłacę, to nie wliczę sobie tej pensji w
    koszty. Oczywiście nie neguję tego co napisałeś, tylko wyrażam swoje
    zdumienie.

    To co potwierdził mi ciut wyżej SDD wydawało mi się logiczniejsze. Skoro
    współpracuje, to jej praca powiększa wspólny majątek. Świadczenie jakieś
    może i uzyskuję, ale zysku żadnego, bo i tak wyda co zarobi ;)

    Vasco

  • 25. Data: 2009-08-21 16:10:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Aug 2009, Vasco wrote:

> [...]
    >
    > To co potwierdził mi ciut wyżej SDD wydawało mi się logiczniejsze. Skoro
    > współpracuje, to jej praca powiększa wspólny majątek.

    I tak było "cały czas".
    Takie przychody były zwolnione z podatku (bodaj zwolnione, głowy
    za to czy wyłączone - znaczy "niepodlegające" - nie dam).
    Niedawno ktoś zwrócił uwagę na grupie, że są w internecie interpretacje,
    iż zmiana w ustawie, obowiązująca od 1.I.br prowadzi do absurdu :(

    pzdr, Gotfryd