    From: "BigDario" <b...@s...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: wszystko jasne...
    Date: Tue, 7 Feb 2006 14:19:21 +0100

    witam,

    dzisiaj odwiedzilem swoj US i swieze info na ten temat, napisze co sie
    dowiedziealem

    > 1. czy mam obowiązek informowania US stosownym pismem ze sporzadzilem
    > remanent likwidacyjny i wyniosl on ZERO ??? jezeli tak to do kiedy takie
    > pismo powinienem wyslac ???, patrz tez pytanie nr 3

    Dokument potwierdzajacy sporzadzenie takiego remanentu likwidacyjnego
    dolacza sie do zeznania rocznego, ktore w tym roku ma obowiazek podatnik
    zlozyc do 2 maja, oczywiscie w przypadku kiedy likwiadacja dzialalnosci
    nastapila na 31 grudzien, w innym przypadku nie dowiadywalem sie...
    Jezeli remanent wyszedl ZERO, nie ma koniecznosci/obowiazku podlaczenia do
    zeznania rocznego druku PIT-X

    > 2. czy likwidujac dzialalnosc mam obowiazek wpisania kasy do remanentu
    > likwidacyjnego i czy mam zaplacic jakikolwiek podatek od jej posiadania
    > ???

    Przy likwidacji dzialalnosci, podatnik ma obowiazek zaplacic podatek VAT od
    ceny zakupu kasy, czyli jednym slowem zwrocic to co sobie odliczyl w
    momencie zakupu. Kasa jako srodek trwaly nie wchodzi w remanent likwidacyjny
    i nie jest objęta podatkiem dochodowym (nie ma znaczenia za ile zostala
    kupiona kasa). Jezeli ktos nie uwzglednil tego w VAT za grudzien to korekta
    plus pismo wyjasniajace, plus wplata na konto US wraz z odsetkami i to
    wszystko.

    > 3. PIT za 2005 rok mam obowiazek zlozyc do konca kwietnia 2006.
    > czy mam do niego dolaczyc PIT-5X z kwotami ZERO ??? a moze wlasnie wraz z
    > PITem rocznym mam obowiazek wtedy poinformowac US o wyniku remanentu
    > likwidacyjnego ???

    Przy skladaniu zeznania rocznego mozna ale nie trzeba skladac PIT-X jezeli
    remanent likwidacyjny wyniosl ZERO

    > 4. czy jest okreslone do kiedy mam obowiazek wykonac odczyt z kasy
    > fiskalnej w US ???

    Oczywiscie taki odczyt podatnik ma obowiazek wykonac. Odczyt to nic innego
    jak wydruk wszystkich raportow dobowych calej zywotnosci kasy. Serwisant
    wymontowuje z kasy moduł fiskalny i ma obowiazek odeslac go do producenta
    kasy, a producent ma obowiazek przechowywania go przez okres 5 lat.
    Kase mozna po takiej operacji staje sie bezwartosciowym bublem, bo modul
    fiskalny kosztuje w okolicach 70-80% nowej kasy.
    Nie ma ustawowego terminu wykonania tego odczytu, jak rowniez nie ma
    ustawowo okreslonej jakiejkolwiek kary badz sankcji za nie wykonanie tego.

    To tyle. Powyzsze informacje sa sprawdzone i na pewno rzetelne. Oczywiscie
    nie kazdy ma obowiazek w nie uwierzyc, ale to juz jego sprawa....

    pozdrawiam
    BigDario