eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiumowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni? › umowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni?
  • Data: 2010-03-20 12:57:35
    Temat: umowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni?
    Od: z...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

    > W umowie z podmiotem udającym podmiot zaufania publicznego
    > natrafiłem na taki oto kuriozalny zapis:
    >
    > Świadomy konsekwencji finansowych, (imię i nazwisko), pod rygorem
    > BEZSKUTECZNOŚCI ewentualnych roszczeń) NIEODWOŁALNIE oświadcza, że
    > nie wysunie roszczeń finansowych  wobec podmiotu X (nazwa podmiotu),
    > dotyczących (...), a skuteczne roszczenia mogą dotyczyć jedynie (...).
    >
    > co o tym sądzicie?

    o ile mi wiadomo, nieodwołalne oświadczenie nie może być odwołane, wtedy
    i tylko wtedy gdy jest to uzasadnione "przyczyną uzasadnioną treścią
    stosunku prawnego" przykładem jest choćby art. 101 §1 kodeksu cywilnego

    Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane, chyba że mocodawca
    zrzekł się odwołania pełnomocnictwa z przyczyn uzasadnionych treścią
    stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    A więc przykładowo w pełnomocnictwie (choćby i notarialnym)
    nie wystarczy napisać sobie że jest ono "nieodwołalne i już" (i
    liczyć na nieuwagę mocodawcy), trzeba jeszcze uzasadnić *dlaczego* ono
    jest nieodwołalne i to *uzasadnienie* musi mieć *sens* i nie wyglądać
    w oczach prawników na próbę dokonania jakiegoś wałka wobec mocodawcy (i
    nie wystarcza "mocodawca i pełnomocnik tak chcą i odwalcie się od nich")

    co prawda tutaj mówimy o umowie a nie o pełnomocnictwie, ale przypuszczam (tylko
    przypuszczam, pewności nie mam) że będą obowiązywać podobne zasady.