  • 21. Data: 2007-12-14 23:54:12
    Temat: Re: stara i nowa działalność gospodarcza
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Dec 2007, Wildcat wrote:

    > Tylko samą nazwę???

    IMHO: jeśli dosłownie *tak* jest w formularzu, to nie można się czepiać.
    Poniżej rozwlekle i niekoniecznie przekonująco spróbuję wyłożyć dlaczego
    :)

    > przecież w przypadku s.c. powinno się pisać imiona
    > i nazwiska wspólników, tak jak przy firmie (nazwie) osoby fizycznej

    Ale to dotyczy *firmy*.

    Ściśle prawnego pojęcia, zdefiniowanego w Kodeksie Cywilnym słowami
    "Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia
    do firmy [...]".
    Bodaj PDG (albo jeszcze wcześniejsze przepisy) posługiwały się taką
    konstrukcją, że powoływały się na "nazwę" (bliżej nie określoną).
    Kodeks w dalszej treści powołuje się na "określenie".

    Nie ma powodu, żeby odmawiać komuś prawa do takiej interpretacji, iż
    skoro "firma składa się z nazwisk[a] i określenia", to on uważa że
    owo "określenie" jest nazwą.
    Bo jest :)
    Tak jak firma jest nazwą, jej część *też* stanowi nazwę, nic to że
    niepełną. Może przykład do czego zmierzam: "procesor" to nazwa,
    która może określać przedmiot (lub inne "cóś", dające się nabyć
    i służące do czegoś-tam).
    Procesor tekstu to TEŻ nazwa :), ale już konkretniejsza.
    Ponieważ AFAIR aktualnie żaden przepis (PDG obowiazuje jedynie
    w resztkowej postaci) nie definiuje prawnie "nazwy DG", to nie
    widzę możliwości odmówienia komuś prawa do uznania że takie cóś
    jak "procesor" (celowo wybrany, w nadziei iż jakieś 90%++ czytających
    zaraz zajrzy że Intel, AMD albo siakaś podobna NVidia :))
    jednak *JEST* nazwą. Nic to, że mniej kompletną niż "procesor
    tekstu" i dalece nie wystarczającą (jak widać) do określenia
    PKWiU.
    Firma jest *zdefiniowaną prawnie* nazwą.
    Ale nie powiedziano, że każde użycie pojęcia "nazwa DG" oznacza
    posłużenie się określeniem "firma".
    Jak kto woli innymi słowami: "firma" jest podzbiorem pojęcia
    "nazwa DG", oznaczającym kompletnie zdefiniowane w Kodeksie
    Cywilnym pojęcie, jednak nie tożsamym :)
    Oczywiście wynika z tego że *treść* "nazwy DG" powinna być podzbiorem
    treści firmy.
    W omawianym przypadku mamy co najmniej dwie nazwy DG (1. Kuśnierstwo
    oraz 2. Kuśnierstwo Jan Kowalski) z których tylko jedna (ta druga)
    stanowi "przepisową" firmę.

    > również powinno być imię i nazwisko, a nie sama nazwa...Czyżbym
    > przegapila jakąś rewolucyjną zmanę w przepisach??? ;-)

    Nienienie.

    ZAŁOŻENIA:
    Firma: "Kuśnierstwo" Jan Kowalski
    Wpis do EDG sformułowany tak:
    Imię i nazwisko: Jan Kowalski
    Nazwa: "Kuśnierstwo"
    PROBLEM:

    Proszę o podanie przepisu, ktory został złamany TAKIM
    sformułowaniem we wpisie :)

    TEZA:
    Jeśli gdzieś istnieje pole "nazwa", dotyczące DG, to w ww. przypadku
    niejaki J.K. może podać "Kuśnierstwo".
    Jeśli jednak gdzieś jest określenie "firma" *lub* istnieje przepis,
    który stanowi że w danym miejscu musi być podana firma, to (mimo
    że opis brzmiałby "nazwa") rzeczony J.K. zobowiazany jest podać
    tresć "Kuśnierstwo Jan Kowalski".

    Może być?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-12-15 00:03:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Dec 2007, grzess wrote:

    > art. 27 ust. 2 pkt 1
    > 1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
    > w ktorym znajduje sie juz miejsce na:
    > 6) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;

    Czekaj.
    Wyszło Ci, że w numerze PESEL jest miejsce na informację o umowie SC.
    Albo kogoś skołowałeś, albo mamy do czynienia z predykcją urzędniczą, że
    będą wiedzieć przy narodzeniu obywatela czy tenże SC założy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2007-12-15 00:05:50
    Od: "grzess" <g...@w...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia 14-12-2007 o 22:54:42 grzess <g...@w...pl> napisał(a):
    >
    > Ta część ustawy o swobodzie nie obowiązuje do wspomnianej przez Ciebie
    > daty 30.09.2008r.
    > W tej chwili w zakresie rejestracji dalej obowiązuje prawo działalności
    > gospodarczej:

    faktycznie, zagalopowalem sie
    dla uscislenia od dnia 01.10.2008r.

    > Jak widzisz, należy podać oznaczenie przedsiębiorcy - nazwa s.c. nie jest
    > oznaczeniem przedsiębiorcy.

    warto w tym miejscu zastanowic sie, co oznacza 'oznaczenie przedsiebiorcy' i
    o ile bylo to zdefiniowane w art. 4 ustawy pdg to wspomniany art. 4 utracil
    juz swoja moc, a tym samym definicja w nim ujeta

    > Ponadto, skoro w ustawie o swobodzie dopisali "informacje o umowie spó3ki
    > cywilnej, je?eli taka zosta3a zawarta;",
    > to IMHO znaczy że racjonalny prawodawca skapował się, że wczesniej tego
    > nie wymagał, a warto by było to
    > zawierać na wpisie.

    opierajac sie na mojej pamieci (a moze zawodzic) to przedsiebiorcy
    (wspolnicy) spolki cywilnej przed wprowadzeniem updg (2001r) widnieli na
    wspolnym wpisie, gdyz to spolka cywilna, a nie jej wspolnicy byli
    przedsiebiorcami i od 2001 roku wspolnicy mieli obowiazek zarejestrowac sie
    jako przedsiebiorcy, nadal jednak nie bylo regulacji aby we wpisie widniala
    wzmianka o...tak jak to napisales

> [...]
    > i wszyscy są zadowoleni.
    >
    > Natomiast do nazwisk wspólników w nazwie spółki, to IMHO UM-owi nic do
    > tego - jeśli wspólnicy zrobią
    > nazwę spółki bez swoich nazwisk, czyli tylko ALFA s.c., to ich sprawa -
    > IMHO UM nie ma podstaw do niedokonania
    > wpisu do ewidencji.
    >
    > A jako że osobiście przychylam się do zdania(które uważam za lekko
    > naciągane, ale jedyne sensowne),
    > że przepisy o firmie należy, z braku laku, stosować do s.c., we nazwie
    > własnej s.c. miałem zarówno
    > nazwiska wspólników, jak i dopisek "s.c."(chociaż nie ma na to żadnego

    teraz juz wiem o czym wczesniej pisales i oczywiscie zgadzam sie z
    powyzszym, przy czym nie jest to tylko kwesia wzmianki o s.c. we wpisie ale
    i tez oznaczenia (firmy) przedsiebiorcy i o ile wzmianke o s.c. mozna jak to
    ujales "naciagnac" to jest to raczej na podstawie zapisu "Zgłoszenie o
    dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:", a
    nie jak w obecnym (przyszlym) brzmieniu "Wniosek o dokonanie wpisu do
    ewidencji zawiera" i tym samym okazuje sie, ze w obecnym stanie wymaganie
    informacji o s.c. nie ma podstawy prawnej, ale tez nie ogranicza
    przedsiebiorcy w oznaczeniu tej formy, a samo oznaczenie przedsiebiorcy
    opiera sie na blizej nie okreslonej definicji.
    Pozostaje zatem czekac do 1 pazdziernika aby stalo sie to prawnie
    uregulowane, a za cholere nie moge zrozumiec dlaczego uchylonie art.7-7i
    updg przyjeto w takim terminie, a nie wszesniej.

    grzess

  • 24. Data: 2007-12-15 00:11:53
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 15-12-2007 o 01:05:50 grzess <g...@w...pl> napisał(a):

    > Pozostaje zatem czekac do 1 pazdziernika aby stalo sie to prawnie
    > uregulowane, a za cholere nie moge zrozumiec dlaczego uchylonie art.7-7i
    > updg przyjeto w takim terminie, a nie wszesniej.

    Tutaj zdaje się chodziło o uruchomienie centralnego rejestru
    przedsiębiorców
    (od 1/1/2007) - co oczywiście nie wypaliło, a następnym terminem jest
    właśnie 1/10/2008.
    I właśnie te nieobowiązujące jeszcze przepisy z ustawy o swobodzie miały
    dotyczyć
    już tej nowej ewidencji.

  • 25. Data: 2007-12-15 00:12:06
    Od: "grzess" <g...@w...pl>

> [...]
    > Albo kogoś skołowałeś, albo mamy do czynienia z predykcją urzędniczą, że
    > będą wiedzieć przy narodzeniu obywatela czy tenże SC założy :)

    moze tak i wyszlo, gdyz nie oznaczylem cytowanych przepisow :-)
    faktycznie zabawnie to wyglada
    a wracajac do tematu to juz nieaktualne, co sprostowalem doslownie przed
    chwila

    grzess

  • 26. Data: 2007-12-15 00:13:47
    Od: "grzess" <g...@w...pl>

> [...]
    > właśnie 1/10/2008.
    > I właśnie te nieobowiązujące jeszcze przepisy z ustawy o swobodzie miały

    ales mnie zaskoczyl tak szybka odpowiedzia :-)
    byc moze, tylko co stalo na przeszkodzie aby uchylic je we wczesniejszym
    terminie?
    a byloby bardziej jasno

    grzess

  • 27. Data: 2007-12-15 00:19:49
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 15-12-2007 o 01:13:47 grzess <g...@w...pl> napisał(a):

> [...]

    :)

    > byc moze, tylko co stalo na przeszkodzie aby uchylic je we wczesniejszym

    A tego to nie wiem, gdybym miałbym moc ustawodawczą to by tych ustaw nie
    było :)

    pozdr,
    tommyz

  • 28. Data: 2007-12-17 16:08:35
    Od: "andie" <a...@p...pl>

    Dzięki wszystkim za rzeczowe rozwinięcie tematu:)

    pozdrawiam
    andie