  • From: "Piotr K." <p...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: samochod prywatny do celow sluzbowych - bez rozwiazania
    Date: Tue, 18 Jun 2002 20:55:43 +0200

    Witam serdecznie
    Otrzymałem odpowiedź z US na wcześniej wysłane zapytanie dotyczące
    księgowania dokumentów zakupów.
    Niestety odpowiedź brzmi ".. nie zachodzą okoliczności uzasadniające
    udzielenie przez organ podatkowy pisemnej informacji o stosowaniu przepisów
    prawa w podnoszonym zakresie". W skrócie chodzi o to, że oczekiwałem na
    wyjaśnienie w sprawie, która nie dotyczy mnie, lecz moich usług, a świadczę
    usługi informatyczne i chciałem zastosować odpowiedź w programie
    komputerowym. Pomijając wszelkie dyskusyjne kwestie zakładające np. brak
    samochodu prywatnego itd.
    Zwracam się więc ponownie do szanownego grona z identycznym zapytaniem,
    mając nadzieję na jakąś pomoc.
    ------
    Jak wiadomo, dokumenty zakupu związane z eksploatacją prywatnego pojazdu do
    celów DG można księgować do rejestru VAT i KPiR ( KG ). Załóżmy iż mamy do
    zaksięgowania kilka faktur, za które przysługuje prawo obliczenia VAT
    naliczonego i kilka faktur, za które nie przysługuje prawo odliczenia.
    Metoda jaką chcę zastosować polega na utworzeniu jednego dokumentu np.
    faktury wewnętrznej i zaksięgowaniu do wymienionych wcześniej ewidencji.
    Wartość kosztów uzależniam przy tym od kosztów obliczeniowych na podstawie
    przebiegu pojazdu.

    Przykładowo:
    suma dokumentów zakupu wynosi: 200 zł brutto bez prawa i 100 netto z
    prawem odliczenia VAT (22 zł VAT)
    poniesiony koszt =
    300 zł i VAT naliczony 22 zł
    z przebiegu wynika iż poniesiony koszt nie powinien przekraczać 250 zł

    realizacja metody:
    rejestr VAT zakupów: 300 netto + 22 VAT
    100 i 22 - zakupy opodatkowane służące sprzedaży opodatkowanej i
    zwolnionej
    200 - zakupy za które nie przysługuje odliczenie podatku, zakupy
    nieopodatkowane

    KPiR ( KG ) - 300 zł
    250 - ( kol.14) pozostałe wydatki
    50 - (kol.17) Uwagi - do przeniesienia na następny miesiąc ( w ramach
    roku podatkowego)

    W efekcie posiadamy pełną dokumentację, tj. wydruk ewidencji przebiegu i
    dokumentów zakupów oraz dokumenty zbiorcze jako pojedyncze pozycje w
    rejestrze VAT i KPiR ( KG ).

    Czy można zastosować powyższą metodę w świetle aktualnych przepisów prawa
    podatkowego ?

    Metodę chcę zastosować w programie VATowiec ( http://vatowiec.of.pl )
    Prośba nie ma charakteru komercyjnego ponieważ program jest za darmo.

    Z góry bardzo dziękuję za pomoc
    w imieniu użytkowników VATowca i swoim

    Pozdrawiam
    Piotr