  • 1. Data: 2003-03-28 12:02:32
    Temat: pit-11 a pit-37
    Od: "Piotrek" <k...@g...pl>

    Mam taki oto problem: pit 11 jaki dostałem zakładu pracy mam mam wpisane
    ub.zdrowotne pobrane 308,70 zł (poz.74) a odliczone 19,17 zł (poz.75).
    Wydaje mi się, że jest to bląd tym bardziej, że z tej umowy o pracę mam 4900
    zł przychodu, przy kosztach 1155,12 zł, społecznych 916,79 zł i zaliczce 0
    zł.
    I co ja mam wpisać do mojego pit 37 ??? Wg. pouczenia do pita wpisuje się
    kwote z poz. 74 (w tym przypadku czyli wyższą).
    Napiszcie proszę, czy dobrze myślę, że księgowa źle wpisała kwotę ub.
    zdrowotnego i czy mogę wpisać większą kwotę tegoż ubezpieczenia do pita
    zgodnie z pouczeniem i wystawionym dokumentem (odpowiedzialność spadnie na
    wystawiającego pit11)?

    Będę wdzięczny za odpowiedź i pozdrawiam wszystkich grupowiczów.

    Piotrek.

  • 2. Data: 2003-03-28 12:24:43
    Temat: Re: pit-11 a pit-37
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Piotrek" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zgodnie z pouczeniem i wystawionym dokumentem (odpowiedzialność spadnie na

    W wystawionym PIT-11 jest błąd. Kwoty ubezpieczenia zdrowotnego, pobrana i
    odliczona, powinny być równe
    Kwota zdrowotnego 308,70 wynika wynagrodzenia 4900 ( przeliczyłem ).
    Musiałeś pracować w niepełnym wymiarze ( 1/2 ? ) i zabrakło zaliczki na
    podatek, w wyniku czego ubezpieczenie zdrowotne było ograniczane do
    wysokości tej zaliczki.
    Do rozliczenia rocznego musisz wziąć kwotę odliczonego zdrowotnego czyli
    19,17 zł.
    i żądaj sprostowania PIT-11.

    Ryszard

  • 3. Data: 2003-03-28 12:30:22
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Piotrek" <k...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > wystawiającego pit11)?
    >
    > Będę wdzięczny za odpowiedź i pozdrawiam wszystkich grupowiczów.

    Księgowa się najprawdopodobniej nie pomyliła.
    Po prostu miesięcznie po odjęciu od brutto kosztów uzyskania przychodu i
    "innych" wyliczeniach na ubezpiecznie zdrowotne już nie starczyło, stąd
    odliczone tylko 19.17, bo tylko na tyle starczyło.
    Resztę niestety trzeba też zapłacić, ale z innych miesięcy. Stąd do rocznego
    zestawienia wpisujesz to co miało być czyli poz. 74, jak napisałeś.
    Dopiero tu jak ci z podatku zabraknie na zapłacenie całego ubezpieczenia
    zdrowotnego to ci darują, że nie będziesz musiał z własnej kieszeni
    dopłacać. Po prostu gdzieś tam po drodze wyjdzie ci zero.
    Tzn, wyjdzie ci minus, ale jest napisane, że jak kwota coś tam coś tam jest
    niższa niż kwota jakaś tam jakaś tam to wpisuje się zero.
    No i na koniec podatek zero i nawet nie masz z czego ulg sobie odliczyć.
    :-(.

  • 4. Data: 2003-03-28 12:53:55
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "KK" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odliczone tylko 19.17, bo tylko na tyle starczyło.
    > Resztę niestety trzeba też zapłacić, ale z innych miesięcy. Stąd do

    Co zapłacić ? Zdrowtne ?
    Nie starczyło zaliczki na podatek, to kwota zdrowotnego była ograniczana do
    wysokości zaliczki.
    W ciągu roku potącono mu tylko 19,17 zł a nie jak wpisano 308,70 zł i tylko
    tyle może odliczyć w zeznaniu rocznym.

    A do poniższe jest nieporozumieniem

  • 5. Data: 2003-03-28 13:12:59
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Ryszard G."[...]

> [...]
    do
    > wysokości zaliczki.
    > W ciągu roku potącono mu tylko 19,17 zł a nie jak wpisano 308,70 zł i

    No ale mnie ciekawi "co z reszta."
    czy wyplacono mu x - 19,17 czy tez oze x - 308,70 zł

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-03-28 14:11:40
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Ryszard G."[...]
    > do
    > tylko
    >
    > No ale mnie ciekawi "co z reszta."
    > czy wyplacono mu x - 19,17 czy tez oze x - 308,70 zł

    Jeżeli potrącono mu faktycznie 308,70 zł, to pracodawca ma problem.
    Powinien skorygować deklaracje ZUS i wypłacić Piotrkowi kwotę nieprawidłowo
    potrąconej składki zdrowotnej.

    IMO Piotrek nie może odliczyć sobie 308,70 w zeznaniu rocznym, bo jak to zrobi a
    pracodawca skoryguje błąd ( ZUS, PIT-11) to on będzie musiał skorygować zeznanie
    roczne a i US może mieć do niego pretensje, że nie zrobił tego od razu.

    Najprościej wyjaśnić to z pracodawcą, my możemy tylko "gdybać".

    Ryszard

  • 7. Data: 2003-03-28 14:56:25
    Od: "Piotrek" <k...@g...pl>

    No własnie mam problem. Ale myślę, że wpiszę na swoją korzyść te 308,70 bo
    podstawa dla mnie jest pit-11. W końcu nie muszę się na tym znać - to po
    pierwsze. A po drugie może pracodawca rzeczywiście odprowadził zdrowotne w
    pełnej wyskości (chyba mam prawo tak myśleć na podstawie pitu:). Mimo
    wszystko jestem wdzięczny za głos w dyskusji, pomimo, rozbieżności poglądów.

    Pozdrawiam gorąco.
    Piotrek.

  • 8. Data: 2003-03-28 15:59:45
    Od: "KK" <p...@g...pl>

> [...]
    > pełnej wyskości (chyba mam prawo tak myśleć na podstawie pitu:). Mimo
    > wszystko jestem wdzięczny za głos w dyskusji, pomimo, rozbieżności

    ------------------------------------
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczona a składka pobrana
    W związku z pojawiającymi się różnymi interpretacjami dotyczącymi tego, jaka
    wartość powinna być wpisywana w pola formularzy PIT opisane jako "pobrane
    składki na ubezpieczenia zdrowotne" wysłaliśmy pytanie o rozstrzygniecie tej
    kwestii do Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów.

    Problem dotyczy sytuacji, w których pobrana z dochodu pracownika składka na
    ubezpieczenie zdrowotne nie jest w całości odliczana od zaliczki na podatek
    dochodowy od osób fizycznych. Sytuacja taka ma miejsce wtedy, gdy wypłacane
    są wynagrodzenia wolne od podatku dochodowego. Takimi elementami
    wynagrodzenia są: nauczycielski dodatek mieszkaniowy i zasiłek na
    zagospodarowanie. Naliczone składki od tych wynagrodzeń nie są odliczane od
    zaliczki na podatek dochodowy.

    Opis pola "pobrane składki na ubezpieczenia zdrowotne" sugeruje, że powinno
    się w nie wpisać całą kwotę pobraną z wynagrodzeń pracownika, a w pole
    "odliczone składki na ubezpieczenia zdrowotne" należy wpisać kwotę składek,
    o którą zmniejszono zaliczkę na podatek dochodowy. Tak też interpretowały to
    niektóre urzędy skarbowe - i takie rozwiązanie zostało przyjęte w programie
    PŁACE 2000.

    Ponieważ pojawiły się sygnały od użytkowników, że pewne urzędy skarbowe,
    żądają wpisania w oba pola takiej samej kwoty, zwróciliśmy się o
    rozstrzygniecie tej kwestii do Departamentu Podatków Bezpośrednich
    Ministerstwa Finansów.

    Pytanie:
    Z wynagrodzenia pracownika pobrano składkę na ubezpieczenie zdrowotne w
    wysokości 69,87 zł. Od zaliczki na podatek odliczono jednak jedynie 63,57
    zł, gdyż część tej składki (w kwocie 6,30) została wyznaczona z przychodu
    wolnego od podatku dochodowego. Jaką kwotę należy wpisać w formularzu PIT w
    polu opisanego jako "pobrane składki na ubezpieczenie zdrowotne", a jaką w
    polu opisanym jako "odliczone składki na ubezpieczenie zdrowotne"?

    Odpowiedź:
    Z odpowiedzi naczelnika Wydziału Departamentu Podatków Bezpośrednich
    Ministerstwa Finansów wynika, że w formularzach PIT nie należy wykazywać
    kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne pobranych od pracownika, a jedynie
    te, które zostały obliczone od przychodu podlegającemu opodatkowaniu. W
    obecnym stanie prawnym składka na ubezpieczenie zdrowotne, która została
    obliczona od opodatkowanego przychodu (po ewentualnym ograniczeniu do
    wysokości zaliczki na podatek dochodowy), jest jednocześnie odliczana od
    zaliczki na podatek dochodowy.

    Tak więc w pole opisane jako "pobrane składki na ubezpieczenie zdrowotne"
    nie należy wpisywać pobranych składek na ubezpieczenie zdrowotne, a jedynie
    składki odliczone - tak samo, jak w pole opisane jako "odliczone składki na
    ubezpieczenie zdrowotne".

    Trudno powiedzieć zatem, jaki jest powód umieszczenia w formularzu PIT dwóch
    pól, w których należy wpisywać tę samą kwotę.

    Trudno również powiedzieć, dlaczego pola zawierające tę sama kwotę są różnie
    opisane - w dodatku jedno z nich niezgodnie ze stanem faktycznym. Być może
    jest to miejsce przygotowane z myślą o przyszłych możliwych uregulowaniach
    prawnych, których treści jeszcze nie znamy.

    ----------------------- za:
    http://www.vulcan.edu.pl/doradca/16/skladka.html----

    czyli odliczasz to, co odliczone.

  • 9. Data: 2003-03-28 17:43:06
    Od: "Piotrek" <k...@g...pl>

    dziękuję jeszcze raz wszystkim

  • 10. Data: 2003-03-31 09:15:25
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    > dziękuję jeszcze raz wszystkim

    I sorawdz dokladnie "na paskach" co CI wyplacono.

    Boguslaw