  • Data: 2003-08-10 13:31:21
    Temat: otwieramy DG - kilka wątpliwości [długie]
    Od: sofi <n...@n...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Witam grupowiczów!
    Z mężem planujemy otworzyć indywidualną działalnośc gospodarczą, która
    będzie zarejestowana na niego. W związku z tym prosimy o pomoc osoby
    zorientowane w kilku kwestiach:

    1.Wiemy, że najkorzystniej byłoby gdyby mąż zgłosił mnie jako osobę
    współpracującą (gdzie to należy zgłosić i jakie to niesie konsekwencje
    prawne). Jak rozumiem w takiej sytuacji musiałby płacić na mnie składki
    ZUS i w jakiej wysokości?

    2.Chcemy kupić tel. komórkowy na firmę - jak księgować rachunki: kwotę
    netto w KPiR jako koszty, a VAT odliczac w ewidencji vatowskiej
    (będziemy vatowcami od początku)? Czy rachunek powinien być opłacany z
    konta osobistego czy z firmowego?

    3.Czy korzystniej byłoby prowadzić samemu księgowość KPiR i VAT(albo
    korzystając z usług zaprzyjaźnionej księgowej) czy też oddać to do biura
    rachunkowego, a jeśli tak to ile wynosze średnie opłaty za prowadzenie
    księgi i jak to wygląda w praktyce (mogę w całości powierzyc prace
    specjalistom czy mimo to muszę na bieżąco śledzić przepisy prawne)?

    4.Czy mąż może zatrudnić na umowę zlecenie lub inną umowę swoją matkę,
    która pobiera zasiłek przedemerytalny?

    5.Mając samochód prywatny używany także do celów służbowych jak wygląda
    sprawa zakupu paliwa - czy przy każdym tankowaniu należy brać fakturę na
    firmę i jak to później odliczać: co idzie na pryuwatne wycieczki a co
    wiąże się z prowadzeniem działalności? Czy darowizna dla osoby prywatnej
    w postaci samochodu wiąże się z płaceniem podatku w US?

    6.Czy swobodnie można dysponować pieniędzmi z konta firmowego (płacic
    rachunki, robić przelewy, dokonywać zakupów kartą, wpłacać gotówkę itp.)
    i czy w razie kontroli fiskusa możemy mieć problemy?

    7.Czy osoba współpracująca czyli ja (żona) jest równouprawniona do
    zarządzaniu firmą (podpisywanie faktur VAT itp.)?

    8.Jak księgować (odliczać) zakup kasy fiskalnej, czynszu za wynajem
    lokalu i opłat za media itp.?

    9.Siedzibą firmy byłoby wynajęte (miejse działalności to odrębny lokal),
    prywatne mieszkanie - czy właściciel tego mieszkania musi zgłaszać do US
    ten fakt?