  • Data: 2003-08-10 14:50:52
    Temat: Re: otwieramy DG - kilka wątpliwości [długie]
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl> szukaj wiadomości tego autora

    sofi wrote:
    > 2.Chcemy kupić tel. komórkowy na firmę - jak księgować rachunki: kwotę
    > netto w KPiR jako koszty, a VAT odliczac w ewidencji vatowskiej
    dokładnie.

    > (będziemy vatowcami od początku)? Czy rachunek powinien być opłacany z
    > konta osobistego czy z firmowego?
    z osobistego nie bo bank się będzie bulwersował. Z firmowego.

    > 3.Czy korzystniej byłoby prowadzić samemu księgowość KPiR i VAT(albo
    > korzystając z usług zaprzyjaźnionej księgowej)
    zależy na ile księgowa jest zaprzyjaźniona i na ile zna problematykę.

    > czy też oddać to do biura
    > rachunkowego
    Płacisz za święty (no - prawie święty) spokój. Zależy jeszcze od biura
    (sprawdź uprawnienia i OC).

    > a jeśli tak to ile wynosze średnie opłaty za prowadzenie
    > księgi
    Musisz lokalnie sprawdzać - średnia krajowa nie istnieje.

    > i jak to wygląda w praktyce (mogę w całości powierzyc prace
    > specjalistom czy mimo to muszę na bieżąco śledzić przepisy prawne)?
    Jeszcze raz - zależy od biura ale i tak biuro odpowiada TYLKO za
    poczynione _przez_ _siebie_ błędy. Są jeszcze inne zalety prowadzenia
    ksiąg przez obcą firmę ale to ci juz na miejscu każdy opowie ;))

    > 5.Mając samochód prywatny używany także do celów służbowych jak wygląda
    > sprawa zakupu paliwa
    Sprzedają bez problemu :))))

    > czy przy każdym tankowaniu należy brać fakturę na
    > firmę
    Najlepiej - choćby po to, żeby mieć zapas w razie pośpiechu ;)))
    Pamiętać o nr rej. na fakturze!!!!

    > i jak to później odliczać: co idzie na prywatne wycieczki a co
    > wiąże się z prowadzeniem działalności?
    Robisz sobie taką krzyżówkę - w jednej kolumnie udokumentowane wydatki a
    w drugiej - ilość przejechanych (znaczy takich, z których się możesz w
    razie czego wytłumaczyć przed US) kilometrów x stawka ministerialna.
    Podsumowujesz obie kolumny i mniejsza suma jest KUP. To się tyczy
    prywatnego. Jeżeli zrobisz z auta środek trwały to sytuacja się zmienia
    ale to spory temat

    > Czy darowizna dla osoby prywatnej
    > w postaci samochodu wiąże się z płaceniem podatku w US?
    Za mało danych - podatku dochodowego czy opłaty od czynności?? Jaka
    wartość auta? Kto daje i odbiera??

    > 6.Czy swobodnie można dysponować pieniędzmi z konta firmowego (płacic
    > rachunki, robić przelewy, dokonywać zakupów kartą, wpłacać gotówkę itp.)
    Przede wszystkim rozumnie, ale najlepiej używać konta firmowego do spraw
    firmowych a prywatnego do prywatnych - może się na przykład jakiś głupek
    doszukiwac prania kasy.

    > i czy w razie kontroli fiskusa możemy mieć problemy?
    No pewnie :))) Po to są kontrole :))) (:[)

    > 7.Czy osoba współpracująca czyli ja (żona) jest równouprawniona do
    > zarządzaniu firmą
    Może nawet występować jako pełnomocnik we wpisie do ewidencji dział. gosp.

    > (podpisywanie faktur VAT itp.)?
    Do podpisywania faktur jak na razie można upoważnić ustnie znajomego
    spod budki z piwem.

    > 8.Jak księgować (odliczać) zakup kasy fiskalnej, czynszu za wynajem
    > lokalu i opłat za media itp.?
    Księgować jako koszt uzyskania przychodu w kwocie netto i odliczać VAT
    (na ogół - są także wyjątki jak choćby samochód i paliwo doń).

    > 9.Siedzibą firmy byłoby wynajęte (miejse działalności to odrębny lokal),
    > prywatne mieszkanie - czy właściciel tego mieszkania musi zgłaszać do US
    > ten fakt?
    Lepiej żeby zgłosił bo US i tak się dowie - przy rejestracji firmy jako
    płatnika VAT (NIP-1 i pokrewne) US życzy sobie obejrzeć tytuł prawny do
    siedziby - w waszym przypadku będzie to umowa najmu.

    --
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =