  • Data: 2011-03-10 19:55:23
    Temat: netto + vat = okrągłe brutto
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam serdecznie,
    mam następujący problem:

    Chciałbym żeby cena brutto jaką płaci klient za towar była "okrągła". Ustaliłem
    sobie że będzie to 640 PLN

    Wystawiając fakturę muszę na niej m in. podać: netto, vat oraz brutto,

    Dla mnie punktem wyjścia jest owe brutto, zaś VAT i netto wyliczam.

    Gdybym mógł pozwolić sobie na fakturze na dowolną precyzję zapisu liczb, to 640
    uzyskałbym poprzez:

    640 = 520,325203252033[netto] + 119,674796747967[vat]

    Na fakturze jednak nie mogę pozwolić sobie na taką precyzję. Musze zaokrąglać.
    Będę zaokrąglał kwoty do dwóch miejsc po przecinku.

    No i zaczynają się schody...

    Wówczas mam do wyboru:

    639,99 = 520,32 + 119,67
    lub:
    640,01 = 520,33 + 119,68

    zatem: nie jestem w'stanie znaleźć kwoty netto (z dokładnością do 2 msc. po
    przecinku), dla której uzyskał bym kwotę brutto równie 640.00 (również
    ewentualnie zaokrąglając wynik dodawania netto + vat)

    Pytania:

    1. Czy jeśli troszkę nagnę matematykę i policzę VAT odrobinę większy niż
    powinienem - czyli że zamiast VATu 119,67 podam 119,68 , to czy coś się złego
    stanie ?

    Wówczas równanie da po obu stronach okrąglutkie 640, tylko że podatek będzie
    wyższy o 1 grosz. (w stosunku do {119 z hakiem} złotych)

    Czy US/kontrola może się do tego przyczepić i może walnąć kiedyś jakąś karą..?

    I pytanie ogólne - na ile US jest tolerancyjny przy zaokrągleniach ? Czy ścigają
    takie "zbrodnie" ?

    2. Jeśli jest to nie do przeskoczenia - i trzeba zdecydować się na jeden z
    "nieokrągłych" wariantów, to czy będzie ok, jeśli klient w sklepie internetowym
    zapłaci jednak okrągłe 640 zł, a na fakturze zobaczy 640,01 albo 639,99 ?

    Dzięki za pomoc,
    Pozdrawiam,
    Michał