    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: "natura" VATu
    Date: Thu, 29 Jun 2006 16:10:56 +0200

    Witam

    Tak się ostatnio zastanawiam nad naszym kochanym PTU, i jakoś nie mogę
    zrozumieć czym się on w swoich założeniach różni od PITu (oczywiście
    pomijając fakt że jest więcej roboty papierkowej, inne terminy składania
    deklaracji itd....).

    Dla uproszczenia, załóżmy że nie istnieją stawki inne niż podstawowa,
    nie ma zwolnień.

    O VAT się słyszy dwie rzeczy

    a) jest neutralny/przezroczysty
    No ale, przecież PIT też jest przezroczysty/neutralny (czy tam jak go
    zwać). Jeżeli się sprzeda coś za 120zł, a koszty ma się na 100zł, to się
    płaci PIT tylko od 20zł.

    b) jest podatkiem konsumenta płaconym przez podmiot świadczący usługi.

    Defacto konsument też płaci PIT zawarty w cenie towaru (bo przecież
    przedsiębiorca nie organizacja charytatywna, i skądś na ten PIT musi
    wziąść).

    Więc, tak naprawdę to nie widzę między PIT a PTU/VAT żadnych różnic, z
    wyjątkiem kwestii technicznych.

    Mam rację? (pewnie nie, ale chętnie się dowiem dlaczego)

    p. m.