  • 11. Data: 2009-11-01 10:14:47
    Temat: Re: laptop za 2000 i jego umożenie
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    > To w momencie w którym zaliczysz go do wyposażenia robisz to na wieki
    > wieków:
    >
    > "1. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie składniki
    > majątku
    > wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1,
    > o wartości początkowej przekraczającej 3 500 zł,"
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Cholera, zgłupieć można.
    Od wczoraj siedze i szukam po necie informacji i znajduję zupełnie różne.
    Raz piszą że Wyposażenie staję się automatycznie ŚT-ym a drugi raz
    że to formalność - tylko jak?

    Założyłem nowy wpis takiej sytuacji która mnie czeka w przyszłym miesiącu.

    --
    grzegorz

  • 12. Data: 2009-11-01 14:34:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-11-01, grzegorz <g> wrote:

    [...]

> [...]

    A niech sobie wrzuci tą amortyzację do listopda.
    Lepiej na tym wyjdzie przecież...

    > Zgadza się, wszędzie jest napisane, że w miesiącu oddania do używania.
    > Natomiast znalazłem zapis, (teraz nie mogę go znaleźć) gdzie wyczytałem
    > o rozliczeniu całkowitym, w kolejnym miesiącu po zakupie.

    Zapis, czy przepis?

    > Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to
    > dopiero w listopadzie.

    Programy nie potrafią zrobić wielu rzeczy, ale to nie jest argument :]

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2009-11-02 07:43:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Nov 2009, grzegorz wrote:

    > Zgadza się, wszędzie jest napisane, że w miesiącu oddania do używania.

    Przy wyposażeniu. Przy 1-razowej amortyzacji jest wybór.

    > Natomiast znalazłem zapis, (teraz nie mogę go znaleźć) gdzie wyczytałem
    > o rozliczeniu całkowitym, w kolejnym miesiącu po zakupie.

    Możliwości widzę trzy:
    1. Zapis był nieaktualny.
    Jak się czyta różne komentarze w internecie, książkach i innych
    takich, to zaczyna się czytanie od daty sporządzenia... :)
    (było niedawno - są takie strony, których wiarygodność mocno
    cierpi właśnie przez brak dat)
    2. Coś źle przeczytałeś
    3. Spory stos grupowiczów przeoczył ważną zmianę w przepisach

    Nie ma czegoś takiego jak "rozliczenie całkowite" dotyczące
    *podatku dochodowego* w przypadku kwoty *niższej od limitu*,
    obowiązku "normalnej amortyzacji" *i* skorzystania z prawa
    niepoddawania normalnej amortyzacji.

    Albo w koszty ("punktowo"), albo w jednorazową amortyzację
    (również "punktowo").

    > Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to
    > dopiero w listopadzie.

    Jak mi rower nie chce jechać, to sprawdzam czy czegoś nie
    urwałem, a jak nie urwałem, to czy konstruktor czegoś
    nie sfajfczył, a nie zaczynam od tezy że w ustawie PoRD
    jest zakaz jazdy, tę wersję zostawiam na koniec ;)

    Pogoń autora - niech Ci wytłumaczy, skąd wziął ograniczenie.
    Z nazwą aktu lub nrem DU i numerami artykułu lub paragrafu.
    Jak z własnego widzimisię to OK - wiadomo skąd :D

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-11-02 07:43:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Nov 2009, grzegorz wrote:

    > Szukam tego zapisu mówiącego że rozliczenie jest zawsze w następnym miesiącu
    > od oddania
    > do użytkowania...

    Nie ma takiego zapisu. AFAIK & AFAIR. Oraz IMO :)
    Szukasz odnośnie wyposażenia czy ST < 3500zł ?

    > ale co za różnica czy będzie to środek trwały czy wyposażenie?
    > Działalności nie zamierzam jak na razie zamykać,

    No to niewielka (różnica).
    Przypadek przekroczenia 3500 zł ulepszenia nie jest prosty do zrobienia,
    ale możliwy.
    Wyjaśniam: jest pułapka.
    Wiadomo co zrobić w przypadku ulepszania ST rozliczanego amortyzacją.
    Ale *nie* do końca wiadomo, co zrobić, jeśli ST nie podddany amortyzacji
    lecz zaliczony do wyposażenia zostanie "ulepszony w sensie podatkowym"
    (ulepszenie >3500, z zastrzeżeniem iż peryferia muszą być *jednostkowo*
    ponad 3500 zł, nie łącznie).
    Komentarze w prasie były rozbieżne, interpretacja nie jest prosta.

    > wartość netto jest nieco ponad 1500 zł

    No to jak nie do EST, to do EW :|

    > Myśląc w ten że lepiej wszystko dawać w ŚT, nawet rzeczy mało wartościowe

    Kto tak twierdził?
    Poruszane przypadki były dwa:
    - WP <1500 zł, czyli trzeba *tak czy inaczej* *gdzieś* wpisać, prawda?
    - sfinansowanie z dotacji UP, które wyposażenia *nie* pozwala zaliczyć
    do kosztów, ale raty amortyzacyjne (tego samego "środka rzeczowego",
    lecz wpisanego do EST) już tak.

    > to naprawdę trzeba by wprowadzać dosłownie wszystko np. kupię za 2 miesiące
    > stację dokującą do laptopa za 400 zł i też musiał bym ją wwlaić do ST.

    Skąd wziąłeś w ogóle *możliwość* wpisania "stacji dokującej do laptopa"
    do jakiejkolwiek ewidencji???
    Przecież przepisy *nie przewidują* takiej możliwości.

    > A przecież nawet jeśli kupuje się towar za ponad 3500 zł to nie ma przymusu
    > wprowadzania go do ST jeśli zamierza się go sprzedać w ciągu 1 roku.

    Ależ oczywiście!
    Kto mówił o "towarze"?

    Ale jeśli to *nie jest* towar, lecz zostanie rozpakowany i zacznie
    być *używany*, to musi zostać wpisany do EW, prawda?

    BTW: czy oswiadczasz, że *przeczytałeś* *PRZEPISY* dotyczące wyposażenia
    i środków trwałych?

    Komentarze owszem, można czytać (i spory prowadzić, niniejszej grupy
    nie wyłączając), ale *na podstawie przepisów*, a nie *tylko* komentarzy
    z czyjejś strony, które "z zasady" zawierają *uproszczenia*!
    A Ty sobie te uproszczenia dalej upraszczasz, wyciągasz "wnioski
    dowolne" i nie wiadomo skąd rzucasz np. powyższa tezą o wpisywaniu
    do ewidencji peryferiów wartych 400 zł...
    Bez przesady poproszę!

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-11-02 07:45:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Nov 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > A niech sobie wrzuci tą amortyzację do listopda.
    > Lepiej na tym wyjdzie przecież...

    Wyjdzie albo nie wyjdzie (ja np. rozliczam się kwartalnie), mi
    chodziło o zasadę: podejrzewam, że autor uwagi dedukuje "bo mój
    program tak robi", i wcale nie bierze pod uwagę, że zwyczajnie
    autor programu założył jakieś nieustawowe ograniczenie.

    > Programy nie potrafią zrobić wielu rzeczy, ale to nie jest argument :]

    O to to :)
    Taki programista też jest biedny: nam się poszczególne zdarzenia trafiają
    raz czy drugi, a on się zabiera za ujecie "raz i w całości" wszystkich
    przypadków.
    No to nie dziwota, że trzecie podejście zaczyna być użyteczne, ale
    w konkursie na bugi może (nadal) startować z pole position ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2009-11-02 07:45:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Nov 2009, grzegorz wrote:
    [...do Tomka...]
    (BTW: - do Grzegorza - dawaj wrotki, prościej będzie)

    > Cholera, zgłupieć można.

    Y tam.
    Trafisz na pierwszy problem z VATem z poczwórną negacją (zdaje się
    jest taki przypadek - "zwalnia się... z wyłączeniem ... za wyjątkiem..."
    i jakoś tak) to ST okażą się być "bułką z masłem" :D

    > Od wczoraj siedze i szukam po necie informacji i znajduję zupełnie różne.
    > Raz piszą że Wyposażenie staję się automatycznie ŚT-ym a drugi raz
    > że to formalność - tylko jak?

    Trzeba czytać *szczegóły*.
    - do 3500 zł klasyfikację robi się, jak to Tomek ujął, "dożywotnio"
    ale "według uznania" - prowadzący DG decyduje, jest jedna
    pułapka
    - od 3500 klasyfikację do wyposażenia robi się "wg oceny", błędna
    ocena (czasu <1rok) skutkuje *nakazem* zaliczenia do ST, rozliczenia
    amortyzacji wstecz oraz zapłacenia ryczałtowych odsetek karnych

    Pułapka to oczywiście problem "ulepszenia".
    Mało prawdopodobny, ale np. w przypadku komputerów możliwy
    (komp zaliczony do wyposażenia o WP <3500 zł, do którego póżniej
    dokupujemy peryferię - *jedną* - wartą >3500 zł)

    pzdr, Gotfryd