eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki[@] jak rozliczać z fiskusem biuro kredytowe i wynajem lokalu użytkowego? › [@] jak rozliczać z fiskusem biuro kredytowe i wynajem lokalu użytkowego?
  • Data: 2005-12-07 17:21:36
    Temat: [@] jak rozliczać z fiskusem biuro kredytowe i wynajem lokalu użytkowego?
    Od: k...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

    chcę założyć biuro kredytowe, pośredniczące między bankami a ich klientami,
    właściciel biura będzie podpisywać z klientami umowy kredytowe i weryfikować
    zaświadczenia o dochodach, działając w imieniu i z upoważnienia konkretnych
    banków, od których co miesiąc otrzymywać będzie prowizję.

    czy wyżej opisane pośrednictwo finansowe, jest ovatowane czy zwolnione
    przedmiotowo? A jeśli nie jest zwolnione przedmiotowo, to czy musiałbym
    od razu wejść na VAT, czy miałbym możliwość wybrania zwolnienia podmiotowego
    z VAt (do bodajże 80tys)?

    I czy do tych 80 tys. to US policzy sobie kwotę udzielonych kredytów, czy
    tylko moje przychody z prowizji? (Nie wiem, czy dobrze myślę, ale obawiam
    się analogii z handlem i rozumowania urzędników, ze ja "handluję pieniądzem",
    tzn. kredyt np. na 20.000 byłby moim "obrotem" a marża np. 600zł "dochodem",
    wtedy limit 80.000zł wyczerpałby się bardzo szybko)

    oprócz tego, chcę osiągać dochody z najmu, a najlepiej gdybym mógł
    opodatkować je ryczałtowo (lokal ładny, nie wymaga remontów, więc
    nie miałbym specjalnie czego odliczać jako zakupy)

    jeśli chcę rozliczać dochody z czynszu osobno, w odrębnej rubryce PIT-5,
    to czy powinienem we wpisie do ewidencji podawać m.in. kod PKD 70.20.z (czy
    jakiś tam), czy tez mam go pominac, aby dochód z czynszu nie był traktowany
    jako część działalności gospodarczej? I czy w takim wypadku zgłaszałbym
    zawarcie umowy najmu (i zamiar uzyskiwania dochodów z czynszu) na jakimś
    innym formularzu, otrzymanym w US?

    przymierzam się także do równolegle prowadzenia ovatowanego handlu, ale
    nie wiem, czy jest możliwe jednoczesne zwolnienie z VAT przy czynszu
    i ovatowanie handlu oraz zwolnienie z VAt przy pośrednictwie finansowym?

    Jeśli ovatowanie handlu "gryzłoby się" z nieovatowaniem pośrednictwa kredytowego
    to z handlem wstrzymałbym się przez kilka miesięcy, aż wskutek dochodów
    z czynszu i/lub pośrednictwa kredytowego, utraciłbym prawo do zwolnienia z VATu.

    Czy w takim wypadku mogę już teraz umieścić handel we wpisie do ewidencji, np.
    od 1 stycznia 2006, a zacząć handlowanie np. od 1 października 2006, czy tez
    muszę teraz go pominąć, a 1 października uaktualnić wpis (płacąc kolejne 50zł)?

    pozdr
    Aleksander