  • 1. Data: 2005-12-07 17:21:36
    Temat: [@] jak rozliczać z fiskusem biuro kredytowe i wynajem lokalu użytkowego?
    Od: k...@v...pl

    chcę założyć biuro kredytowe, pośredniczące między bankami a ich klientami,
    właściciel biura będzie podpisywać z klientami umowy kredytowe i weryfikować
    zaświadczenia o dochodach, działając w imieniu i z upoważnienia konkretnych
    banków, od których co miesiąc otrzymywać będzie prowizję.

    czy wyżej opisane pośrednictwo finansowe, jest ovatowane czy zwolnione
    przedmiotowo? A jeśli nie jest zwolnione przedmiotowo, to czy musiałbym
    od razu wejść na VAT, czy miałbym możliwość wybrania zwolnienia podmiotowego
    z VAt (do bodajże 80tys)?

    I czy do tych 80 tys. to US policzy sobie kwotę udzielonych kredytów, czy
    tylko moje przychody z prowizji? (Nie wiem, czy dobrze myślę, ale obawiam
    się analogii z handlem i rozumowania urzędników, ze ja "handluję pieniądzem",
    tzn. kredyt np. na 20.000 byłby moim "obrotem" a marża np. 600zł "dochodem",
    wtedy limit 80.000zł wyczerpałby się bardzo szybko)

    oprócz tego, chcę osiągać dochody z najmu, a najlepiej gdybym mógł
    opodatkować je ryczałtowo (lokal ładny, nie wymaga remontów, więc
    nie miałbym specjalnie czego odliczać jako zakupy)

    jeśli chcę rozliczać dochody z czynszu osobno, w odrębnej rubryce PIT-5,
    to czy powinienem we wpisie do ewidencji podawać m.in. kod PKD 70.20.z (czy
    jakiś tam), czy tez mam go pominac, aby dochód z czynszu nie był traktowany
    jako część działalności gospodarczej? I czy w takim wypadku zgłaszałbym
    zawarcie umowy najmu (i zamiar uzyskiwania dochodów z czynszu) na jakimś
    innym formularzu, otrzymanym w US?

    przymierzam się także do równolegle prowadzenia ovatowanego handlu, ale
    nie wiem, czy jest możliwe jednoczesne zwolnienie z VAT przy czynszu
    i ovatowanie handlu oraz zwolnienie z VAt przy pośrednictwie finansowym?

    Jeśli ovatowanie handlu "gryzłoby się" z nieovatowaniem pośrednictwa kredytowego
    to z handlem wstrzymałbym się przez kilka miesięcy, aż wskutek dochodów
    z czynszu i/lub pośrednictwa kredytowego, utraciłbym prawo do zwolnienia z VATu.

    Czy w takim wypadku mogę już teraz umieścić handel we wpisie do ewidencji, np.
    od 1 stycznia 2006, a zacząć handlowanie np. od 1 października 2006, czy tez
    muszę teraz go pominąć, a 1 października uaktualnić wpis (płacąc kolejne 50zł)?

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2005-12-07 18:42:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Dec 2005 k...@v...pl wrote:

    > przedmiotowo? A jeśli nie jest zwolnione przedmiotowo, to czy musiałbym
    > od razu wejść na VAT, czy miałbym możliwość wybrania zwolnienia podmiotowego
    > z VAt (do bodajże 80tys)?

    Nie 80 a 40 i nie wprost a przez "przelicznik".
    Przeczytaj najpierw art. 30 ustawy o VAT (*osobiście*) oraz
    art. 133 ze szczególnym naciskiem na art. 113.8 i zapodaj
    wnioski...

    > I czy do tych 80 tys. to US policzy sobie kwotę udzielonych kredytów, czy
    > tylko moje przychody z prowizji? (Nie wiem, czy dobrze myślę, ale obawiam

    ...a poczytaj, polecam :)

    > oprócz tego, chcę osiągać dochody z najmu, a najlepiej gdybym mógł
    > opodatkować je ryczałtowo (lokal ładny, nie wymaga remontów, więc
    > nie miałbym specjalnie czego odliczać jako zakupy)

    Nie ZAKUPY a KOSZT. A amortyzacja to pies ?

    > przymierzam się także do równolegle prowadzenia ovatowanego handlu, ale
    > nie wiem, czy jest możliwe jednoczesne zwolnienie z VAT przy czynszu
    > i ovatowanie handlu oraz zwolnienie z VAt przy pośrednictwie finansowym?

    Albo jest się podatnikiem zwolnionym albo nie (nie licząc
    superwyjątków). O ile wiem problem jak wyżej rozwiązuje...
    spółka cywilna (jest OSOBNYM podatnikiem VAT !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-12-07 19:05:07
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik <k...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przedmiotowo? A jeśli nie jest zwolnione przedmiotowo, to czy musiałbym
    > od razu wejść na VAT, czy miałbym możliwość wybrania zwolnienia

    Pośrednictwo finansowe jest zwolnione z VATu - przedmiotowo

> [...]
    > "dochodem",
    > wtedy limit 80.000zł wyczerpałby się bardzo szybko)

    Twoim przychodem są kwoty wynikające z faktur wystawianym bankom, a więc
    kwoty odpowiadające prowizjom.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-12-07 19:35:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Greg wrote:

    > Twoim przychodem są kwoty wynikające z faktur wystawianym bankom, a
    > więc kwoty odpowiadające prowizjom.

    Przeczytaj jeszcze raz polecany przez Gotfryda art 113 ust 8

  • 5. Data: 2005-12-07 23:52:11
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > Przeczytaj jeszcze raz polecany przez Gotfryda art 113 ust 8

    OK. Dla celów ustalenia zwolnienia z VAT jest to rzeczywiście 30-krotność
    prowizji.
    Ale w tym przypadku nie ma to i tak żadnego znaczenia, ponieważ pośrednictwo
    finansowe jest PRZEDMIOTOWO zwolnione z VATu. I nie ma tu znaczenia wartość
    sprzedaży. Mogą być i 2 mld.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-12-08 16:02:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Dec 2005, Greg wrote:

> [...]

    Tak wKF: już pisałem o 40 kzł, a powinienem wspomnieć że przy
    rozpoczynaniu DG mniej - bo 20 kzł "proporcjonalnie do okresu
    sprzedaży"...

    Niemniej:
    [...]
    > Ale w tym przypadku nie ma to i tak żadnego znaczenia, ponieważ pośrednictwo
    > finansowe jest PRZEDMIOTOWO zwolnione z VATu.

    ...ja tak z ciekawości, bo po zmianie ustawy w ogóle nie próbowałem
    się przyglądać stanowi prawnemu podatnika prowadzącemu DG przedmiotowo
    zwolnione z VAT (a wygląda że wiesz, to co będą sobie żołądek przeciążął
    ponownym czytaniem przepisów ;)).
    Czy taki podatnik (zwolniony wyłacznie przedmiotowo):
    - musi prowadzić ewidencje
    - musi składać deklaracje
    ...czy nie ?
    No bo przecież sprzedaży opodatkowanej choćby czegoś za 1 zł dokonać
    może, a do limitu liczy się "wszystko" - dobrze gadam ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-12-08 16:56:09
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 08-12-2005 17:02, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > ponownym czytaniem przepisów ;)).
    > Czy taki podatnik (zwolniony wyłacznie przedmiotowo):

    nie musi

    > - musi składać deklaracje

    jak czynny i owszem, jak nie to nie
    pamietasz? dyskusja o podatniku biernym i czynnym?;-)))

    > No bo przecież sprzedaży opodatkowanej choćby czegoś za 1 zł dokonać
    > może, a do limitu liczy się "wszystko" - dobrze gadam ?

    niedobrze
    tak bylo za starej ustawy
    za nowej liczy sie tylko sprzedaż opodatkowana

  • 8. Data: 2005-12-08 18:39:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Dec 2005, gonia wrote:

    > niedobrze
    > tak bylo za starej ustawy
    > za nowej liczy sie tylko sprzedaż opodatkowana

    Acha. Thx!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-12-08 20:01:09
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > niedobrze
    > tak bylo za starej ustawy
    > za nowej liczy sie tylko sprzedaż opodatkowana

    Więc ewidencję zaczyna prowadzić dopiero od momentu dokonania sprzedaży
    opodatkowanej (tej jednej złotówki)?

  • 10. Data: 2005-12-08 20:18:37
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > nie musi

    Zaraz, zaraz. A co w przypadku, gdy w ciągu roku pojawi mu się sprzedaż
    opodatkowana, i to znaczna?
    Jeśli cały czas prowadził ewidencję, to na koniec roku może złożyć korektę i
    odliczyć VAT od zakupów zgodnie z, wyliczonym na koniec roku,
    współczynnikiem sprzedaży opodatkowanej do sprzedazy zwolnionej.
    Jeśli nie prowadzi ewidencji i nie składa deklaracji, VATu nie odzyska.
    CZy źle myślę?