  • 1. Data: 2006-10-21 07:55:20
    Temat: działalność dodatkowa
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

    Witam ,

    prosze rozwiejcie moje wątpliwości , czy trzeba płacić dodatkowe
    ubezpieczenie zdrowotne jeśli wykonuje się dodatkową działalność?
    Sprawa wygląda tak: mam DG, KPIR, VAT na pewne usługi informatyczne (pkwiu:
    93.05), oraz do tej pory umowa o dzieło + VAT (pkwiu: 92.31.22)na artykuły
    prasowe. Chciałabym podpiąć tą umowę o dzieło pod DG, czyli wystawiać po
    prostu faktury, ale jeśli miałabym płacić dodatkowo zdrowotne to nie wiem
    czy wyszłabym na plus, po prostu nie piszę regularnie. I jeszcze pytanie czy
    na dodatkową działalność prowadzi się osobno księgi, ewidencje?

    ps. może jakieś linki o tej tematyce?

    Pozdrawiam wszyskich

  • 2. Data: 2006-10-21 08:50:11
    Temat: Re: działalność dodatkowa
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    szuszu wrote:

> [...]
    > dodatkowo zdrowotne to nie wiem czy wyszłabym na plus, po prostu nie
    > piszę regularnie. I jeszcze pytanie czy na dodatkową działalność

    Były kiedyś dyskusje czy działalnośc dziennikarska (artykuły prasowe)
    może być wogle działalnością gospodarczą. Nie pamiętam jakie były
    wnioski. Może ktoś ci to napisze.
    Załóżmy jednak, że może. Wtedy nie prowadzisz nowej drugiej DG, tylko
    rozszerzasz zakres dotychczasowej. Zawsze jest tak, że 1 osoba = 1
    działalność (pomijając udziały w spółkach). Pamiętaj o obowiązku
    zgłoszenia roszerzenia DG w EDG, GUS i US.
    Nie wiem jednak czy to ci się opłaci. Przy UoD masz zapewne ryczałtowe
    koszty 50%. Przy DG będą odliczane tylko koszty rzeczywiste i
    udokumentowane.

  • 3. Data: 2006-10-21 09:23:16
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

    > Załóżmy jednak, że może. Wtedy nie prowadzisz nowej drugiej DG, tylko
    > rozszerzasz zakres dotychczasowej.

    tylko co kryje się pod pojęciem "rozszerzenia zakresu dotychczsowej
    działalności" w sensie księgowym, ewidencyjnym, podatkowym? prowadzę osobne
    księgi PKPIR, osobno ewidencjonuję koszty, płacę dodatkowo ub. zdrowotne,
    składam 2 x PIT-5 ???

    > Nie wiem jednak czy to ci się opłaci. Przy UoD masz zapewne ryczałtowe
    > koszty 50%. Przy DG będą odliczane tylko koszty rzeczywiste i
    > udokumentowane.

    zgadza się, tylko czasem aby napisać artykuł o tematyce turystycznej trzeba
    gdzieś pojechać (paliwo) albo kupić rower (;))))), aparat fotograficzny....
    więc koszty są czasem ogromne... tylko jest pytanie czy tak można, w końcu
    można być posądzonym o to że jedzie się na wycieczkę w innych celach niż
    zarobkowych ;)))

  • 4. Data: 2006-10-21 10:39:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    szuszu wrote:

    > tylko co kryje się pod pojęciem "rozszerzenia zakresu dotychczsowej
    > działalności" w sensie księgowym, ewidencyjnym, podatkowym? prowadzę
    > osobne księgi PKPIR,

    jedna książka.

    > osobno ewidencjonuję koszty,

    jedna KPirR więc jedna ewidencja kosztów

    > płacę dodatkowo ub.
    > zdrowotne,

    Jedna działalność więc jedna składka

    > składam 2 x PIT-5 ???

    Jeden podatnik - jeden PIT-5

    Ogólnie rozszerzenie DG polega na dopisaniu w Ewidencji DG dodatkowych
    pozycji z PKWiU.

> [...]
    > czy tak można, w końcu można być posądzonym o to że jedzie się na
    > wycieczkę w innych celach niż zarobkowych ;)))

    Tak jak pisałem nie jestem pewien czy działalność dziennikarska może
    być działalnością gospodarczą.

  • 5. Data: 2006-10-21 11:33:34
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

> [...]
    >
    > Jedna działalność więc jedna składka

    > Jeden podatnik - jeden PIT-5
    >
    > Ogólnie rozszerzenie DG polega na dopisaniu w Ewidencji DG dodatkowych

    dzięki to chciałam wiedzieć

    > Tak jak pisałem nie jestem pewien czy działalność dziennikarska może
    > być działalnością gospodarczą.

    może ktoś wie?