  • 11. Data: 2009-01-22 17:18:14
    Temat: Re: domena w koszty
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-01-2009 o 17:50:03 Kotlet mielony <w...@d...mnie>
    napisał(a):

    > co to jest WNiP?

    "wartość niematerialna i prawna", chociaż dla konkretnej to bardziej by 'lub'
    pasowało

    > No czytajac post Gotfryda mozna sadzic ze mozna:
    > " A widzisz. Czyli nie w koszty (w koszty dopiero amortyzację).
    > Dlaczego wartość niematerialną chcesz potraktować inaczej?
    > (wiem, pewnie *wartość*, ale tego *nie* napisałeś!)

    Domeny kupiłeś teraz i masz na nie fakturę.
    A Kylixa masz z przed rozpoczęcia DG.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 12. Data: 2009-01-22 23:33:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jan 2009, Kotlet mielony wrote:

    > 2 domeny -oplata roczna = 100 + vat.

    No to dodam, że limit wg ustawy (mam nadzieję że aktualnej :>)
    to 3500 zł.
    I że w przypadki WNiP nie ma komplikacji takich jak z wyposażeniem
    o wartości >1500zł, więc... (więc wchodzi słowo "pewnie" :D)

    > Aha, mam Kylixa, kupilem ze 3 lata temu,

    Ale prawo do zaliczania amortyzacji w koszty na podstawie "używania"
    jest zapisane tylko dla środków trwałych.
    Pytaniem jest więc o co chodzi: kupiłeś *już na DG*, ale trzy
    lata temu i leżało nieużywane?

    > wykonuje tez oprogramowanie dedykowane, moge dodac te srodowisko do
    > srodkow trwalych

    Powoli.
    I wyraźnie.

    Środki Trwałe
    oraz
    Wartości Niematerialne i Prawne.

    Jedno i drugie się amortyzuje.
    Ale ZASADY kwalifikowania się *różnią* - sprawdź w ustawie:

    > jezeli nie mam pewnosci ze ktos bedzie chcial u mnie zamowic soft pod linuxa
    > (te srodowisko to a'la delphi pod linuxa). Czy ktos to tak szczegolo
    > sprawdza?

    Szczerze - nie sądzę :), ale wpisanie WNiP nabytego przed terminem
    DG będzie się wyróżniało w ewidenji.
    Jak kontroler spojrzy na daty to może zacząć zadawać pytania ;)

    > przy okazji mam pytanie, jezeli zajdzie potrzeba sprzedania czegos (jestem
    > vatowcem) konsumentowi (w sensie nie firmie), ustawa mowi
    > ze wystawiam fakture TYLKO NA ZADANIE, wiec bez zadania co wystawiam, paragon
    > imienny a'la rachunek o wygladzie faktury ?

    Wolno.
    Spytaj rownież gugla o hasło "sprzedaż bezrachunkowa".
    Możesz również go spytać jak reaguję na hasło "sprzedaż
    nieudokumentowana" ;)
    (hint: w przepisie jest "nieudokumentowana FAKTURAMI", co czyni
    różnicę mniej więcej taką jak między krzesłem a krzesłem elektrycznym).

    > i gdie to wpisuje czy do ewidencji sprzedazy vat ?

    No a jak inaczej? :O

    > i drugie pytanie, czy zamiast prowadzic ewidencje sprzedazy itp (pomijam
    > ewidencje vatowska bo to i taktrzeba), mozna bezposrednio kazda sprzedaz
    > (paragon/fakture)
    > wpisywac do ksiegi ?

    Znaczy prosisz żeby podać Ci link do rozporządzenia o KPiR? ;)
    A to tu leży:

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-01-22 23:51:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > " A widzisz. Czyli nie w koszty (w koszty dopiero amortyzację).
    > Dlaczego wartość niematerialną chcesz potraktować inaczej?

    Ano, przyznaję się do uproszczenia.
    ST oraz WNiP się amortyzuje, ale *prawo* do zaliczenia amortyzacji
    w koszty jest *inne*.
    Dla ST jest wyraźny wyjątek: "stanowiące własność podatnika"
    Dla WNiP takiego wyjątku *nie ma*.
    A to oznacza, że kryterium jest "ogólne", takie jak dla każdego
    innego kosztu.
    Zaś zasada z art.21 zawiera wymóg "poniesienia kosztu w celu",
    co jest niesprawiedliwe :> i niewykluczone że sporo osób z tego sobie
    sprawy nie zdaje (również w US :))
    Ale jeśli zakup "zwykłego kosztu" nie odbywa się *w celu*, tylko
    koszt jest ponoszone w *innym* celu, a dopiero *póżniej* następuje
    "przeznaczenie" na cele gospodarcze, to mamy problem.
    Ustawa nie przewiduje uznania "przeznaczenia" za podstawę do zaliczenia
    wydatku w koszty!
    Jest (nie do końca logiczny) wymóg, aby *w momencie zakupu* *celem
    zakupu* było DG - inaczej nie jest to koszt.
    Co nie znaczy, że powyższy warunek *wystarczy* - nie wystarczy,
    np. zużycie zakupu na inny cel również powoduje "wylot z kosztów",
    ale to odrębna sprawa (wspominam, żeby zaraz ktoś mi nie wytknął
    jakobym sugerował ze *wystarczałoby* kupić "w celu" i już mozna
    przejeść - nie można :>)

    No i są wyjątki - takimi wyjątkami są wspomniane ST oraz przykładowo
    "wydatki związane z lokalem" (w rozporządzeniu o KPiR!), które
    mimo że ponoszone w celu osobistym, jeśli są ponoszone *częściowo*
    w celu DG można (częsciowo, w tej częsci) zaliczyć w koszty na
    podstawie "podziału".

    Ale dla WNiP takiego wyjatku nie ma - i dobrze to pamietam, bo
    sam oberwałem kiedyś na grupie za pomieszanie ST z WNiP :)
    Sprawdź sobie przepis art.22b - tam nie ma warunku "własności"!
    (czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").

    Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to
    coś się amortyzuje wygląda podobnie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-01-23 06:59:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 00:51:54 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > (czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").
    >
    > Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to

    A czy nic nie zmieniło się w związku z modyfikacją art 22d.2 gdzie
    dopisano "ujawnienie WNiP"?
    Nie zgadzam się też, że dotychczas problemem był brak możliwości wliczenia
    w koszt amortyzacji WNiP nabytego przed rozpoczęciem DG a więc nie "w
    celu". Problemem tym był brak możliwości wpisania czegoś takiego do
    edwidencji. Obecnie podstawa do wpisu już istnieje. Przecież kosztu w
    wypadku ŚT i WNiP nie powoduje nabycie a właśnie amortyzacja czyli używanie.

  • 15. Data: 2009-01-23 08:26:35
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

> [...]
    > Jest (nie do końca logiczny) wymóg, aby *w momencie zakupu* *celem
    > zakupu* było DG - inaczej nie jest to koszt.

    Czyli jak mam kompa składaka kupionego jeszcze przed rozpoczęciem DG to mogę
    go wrzucić do ST tylko za 0 zł?
    Chcę go wrzucić, bo potem mam zamiar go rozbudowywać i części już normalnie
    wrzucać w koszty. Czy tak można?
    Jak się potem pozbyć takiego ulepszonego ST? Można go zezłomować, skoro po
    kilku latach nie nadaje się już nawet do sprzedaży? Czy to w ogóle może być
    ST skoro nic nie kosztował? Jak to wycenić?

    Kupiłem też laptopa z Vistą, cena mniejsza niż 3500, mogę całość, komputer z
    systemem operacyjnym zaliczyć jednorazowo w KUP?

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 16. Data: 2009-01-23 08:52:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 09:26:35 +0100, MariuszM napisał(a):

    > Czyli jak mam kompa składaka kupionego jeszcze przed rozpoczęciem DG to mogę
    > go wrzucić do ST tylko za 0 zł?

    Nie za 0. Za cenę zakupu (jeśli masz np fakturę) lub zgodnie z własną
    wycennnną wg cen z grudnia poprzedniego roku (jeśli faktury nie masz)

    > Chcę go wrzucić, bo potem mam zamiar go rozbudowywać i części już
    > normalnie wrzucać w koszty. Czy tak można?

    Rozumiem, że już przed rozbudową nadaje się do użytku. Wtedy rozbudowujesz
    na normalnych zasadach ulepszeń ŚT. W skrócie mówiąc granicą jest 3500 -
    powyżej zwiększamy wartość ŚT, poniżej w koszty.

    > Jak się potem pozbyć takiego
    > ulepszonego ST? Można go zezłomować, skoro po kilku latach nie nadaje
    > się już nawet do sprzedaży?

    Można, ale pamiętaj o przepisach dotyczących ochronyśrodowiska. Łatwiej
    sprzedać za 1 zł.

    > Czy to w ogóle może być ST skoro nic nie kosztował? Jak to wycenić?

    To napisałem wyżej.

    > Kupiłem też laptopa z Vistą, cena mniejsza niż 3500, mogę całość,
    > komputer z systemem operacyjnym zaliczyć jednorazowo w KUP?

    Możesz tak zrobić i wpisać do ewidencji wyposażenia (jeśli > 1500 zł).
    Lub możesz wpisać do EŚT i zamortyzować jednorazowo.

  • 17. Data: 2009-01-23 09:27:39
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

> [...]
    > (czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").
    >
    > Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to

    generalnie kylixa kupilem po to by zrobic program ktory bede sprzedawac po
    zalozeniu DG :)
    wersji proff dla celow osobistych sie nie kupuje :)

    A w jakiej czesci (i po jakiej cenie) moge wpisac laptopa rocznego do
    srodkow trwalych a amortyzacje do kosztow?
    Procz gadu, poczty itp jest wykorzystywany glownie w DG, a przed tem byl na
    nim robiony soft przeznaczony dla DG.

    i co sie dzieje jezlei cos w rzucimy w koszty i okaze sie ze w danym
    miesiacu przychod bedzie zerowy lub na tyle maly ze nie bedzie czego obnizac
    ?
    Przepadaja czy przechodza na kolejny miesiac?

    I czy moge wrzucic w koszty lub do srodkow trwalych a tam amortyzacje w
    koszty zakupione miesiac przed rozpoczaeciem DG (na fakture z moim nipem)
    przeznaczone dla DG zestaw do podpisu elektronicznegi Certum ?
    --
    http://zabijacz-czasu.niesfornazyta.pl - forum ogólnotematyczne bez
    rejestracji !

  • 18. Data: 2009-01-23 09:40:32
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > Nie za 0. Za cenę zakupu (jeśli masz np fakturę) lub zgodnie z własną
    > wycennnną wg cen z grudnia poprzedniego roku (jeśli faktury nie masz)

    Załóżmy że faktur nie mam, to był składak, to sam to wyceniam, i opłaca się
    wycenić wyżej czy niżej?
    Czy jednak jakbym się uparł to może być za 0 zł, albo czy mogę tej wyceny
    nie wrzucać w koszty? Może jakieś przekazanie sprzętu prywatnego na potrzeby
    DG? Tylko, że wtedy chyba nie mogę ulepszać?

    Co lepiej?

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 19. Data: 2009-01-23 09:49:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 10:40:32 +0100, MariuszM napisał(a):

    > Załóżmy że faktur nie mam, to był składak, to sam to wyceniam, i opłaca się
    > wycenić wyżej czy niżej?

    Opłaca się wyżej. Bo amortyzacja idzie w koszty.

    > Czy jednak jakbym się uparł to może być za 0 zł, albo czy mogę tej
    > wyceny nie wrzucać w koszty?

    Nie możesz 0. Możesz po prostu nie wpisywać tego kompa do EŚT. Nie pozbawi
    cię to możliwości wpisywania w koszty materiałów eksploatacyjnych i częsci
    o wartości < 3500.

    > Może jakieś przekazanie sprzętu prywatnego
    na potrzeby DG?

    Formalnie nie istnieje nic takiego jak przekazanie na potrzeby DG.

    > Tylko, że
    > wtedy chyba nie mogę ulepszać?

    > Co lepiej?

    Dla laptopa obojętne, ba zazwyczaj nie dokupuje się do niego drogich
    ulepszeń. W wypadku komputera lepiej EŚT, bo wtedy przynajmniej wiadomo co
    zrobić z ulepszeniami > 3500.

  • 20. Data: 2009-01-23 10:56:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, Kotlet mielony wrote:

    > generalnie kylixa kupilem po to by zrobic program ktory bede sprzedawac po
    > zalozeniu DG :)
    > wersji proff dla celow osobistych sie nie kupuje :)

    1. Nie jestem przekonany do tego ostatniego, w szczególności w świetle
    możliwości świadczenia usług osobiście :)
    2. Jest sprawa z którą pozostaje odesłać do archiwum: przepisy w przypadku
    osoby fizycznej nie przewidują jakiegoś stanu "w organizacji".
    Albo jest przedsiębiorcą albo nie jest.
    A "prowadzenie DG" nie jest określone w większości definicji
    (poza wyjątkami w ustawie o VAT i Ordynacji) jako "dokonywanie sprzedaży",
    lecz właśnie przez "zorganizowanie" i *zamiar* zarobku (dla VAT jest
    komplikacja, bo osobno jest definicja przedmiotowa i osobno podmiotowa,
    zaś dopiero ich *złożenie* powoduje podleganie pod VAT, dzięki czemu
    wykonujący usługi *pracownik* może nie być podatnikiem, a jednocześnie
    odpowiedź "dlaczego i kiedy ktoś prowadzi DG dla VAT" nie bardziej
    złożona).

    Wychodzi, że dla definicji np. z przepisów o prowadzeniu DG :) oraz
    np. dla podatku dochodowego budowanie huty celem przyszłego wytopu
    stali *jest* prowadzeniem DG.
    Dlaczego mniejsza inwestycja, na przykład w program, miałaby nim
    nie być?

    A wtedy mamy rykoszet: skoro podatnik kupił program z *zamiarem*
    przyszłego zarobkowania poprzez świadczenie usług w formie DG,
    to w tym momencie już prowadził DG.
    Jeszcze nie zarejestrowaną DG. Jak to niektórzy mawiają "nielegalnie" :D

    A co najmniej tak wychodzi, wbrew tzw. "chłopskiemu rozumowi".

    > A w jakiej czesci (i po jakiej cenie) moge wpisac laptopa rocznego do srodkow
    > trwalych a amortyzacje do kosztow?

    Już Ci napisali - najlepiej w cenie zakupu.
    Przepis jest jasny i prostu :)
    BTW: poczytaj sobie zarówno przepisy jak i archiwa grupy, naprawdę
    polecam.

    > Procz gadu, poczty itp jest wykorzystywany glownie w DG

    Przecież to gg i poczta też jest do DG, czyż nie? ;)

    > i co sie dzieje jezlei cos w rzucimy w koszty i okaze sie ze w danym miesiacu
    > przychod bedzie zerowy lub na tyle maly ze nie bedzie czego obnizac ?
    > Przepadaja czy przechodza na kolejny miesiac?

    Rozliczasz się na KPiR?
    Bo wychodzi że NAPRAWDĘ powinieneś poczytać (archiwa i przepisy).
    Przecież to podstawa - podatek dochodowy rozlicza się *rocznie*, zaś
    zaliczki rozlicza się *narastająco* (licząc *za każdym razem* od
    początku roku).

    > I czy moge wrzucic w koszty lub do srodkow trwalych a tam amortyzacje w
    > koszty zakupione miesiac przed rozpoczaeciem DG (na fakture z moim nipem)
    > przeznaczone dla DG zestaw do podpisu elektronicznegi Certum ?

    Nie wypowiem się, ale IMHO nie podlega pod komplikację związaną
    z "inwestycją w DG" o której napisałem wyżej.
    Jest to bowiem wydatek "uboczny", podobnie jak opłata za zarejestrowanie
    DG, zakup druków i podobne - nie stanowi "właściwej DG" (a więc
    nie przesądza o jej prowadzeniu).

    Ale jest to WNiP, i tu bym przeszkodę widział (wbrew stanowisku jureq,
    acz trzeba przyznać że zmiany o WNiP też mam do poczytania :D)

    pzdr, Gotfryd