  • 1. Data: 2003-04-13 07:55:30
    Temat: czy składać korektę na 0.75%?
    Od: b...@p...onet.pl

    Jestem osobą fizyczną prowadzącą 1-osobową działalność gospodarczą.
    Ponieważ ostatnio niezbyt często zaglądam do mojej ulubionej newsgrupy, to
    poniewczasie zorientowałem się, że od począwszy od stycznia od podatku można
    odpisywać sobie niecałą składkę na ubezpieczenie zdrowotne (dokładnie rzecz
    biorąc można odpisywać sobie 7,75% tzw. "podstawy", podczas gdy składka wynosi
    8% "podstawy" - wobec czego 0,25% nie może być odpisywane od podatku).
    Nie uwzględniłem sobie tego w dwóch PIT-ach 5 za styczeń i za luty, wobec czego
    odpisałem sobie za dużo.
    Teraz mam pytanie - czy powinienem w związku z tym złożyć deklarację
    korygującą? To jest istotne pytanie - bo teraz wg. najnowszych przepisów -
    każdą deklarację korygującą należy wiarygodnie uzasadnić, a jeżeli w oczach US
    uzasadnienie nie będzie wiarygodne, to płaci się za to grzywnę.
    Czy może - bo tak mi intuicja podpowiada - w najnowszym picie za marzec
    składanym do 20 kwietnia powinienem sobie po prostu tę różnicę potrącić (plus
    jakieś odsetki od zaległości podatkowych?) i odpisać sobie mniejsze
    ubezpieczenie zdrowotne?
    Ja wiem, że piszę elaborat na temat 6,30 groszy, (bo jest tego rzędu kwota -
    ok. 3 zlotych z groszami miesięczne), ale wolę dmuchać na zimne.

    Pozdrawiam i przepraszam za rozwlekłość
    burt 30

  • 2. Data: 2003-04-13 22:22:51
    Temat: Re: czy składać korektę na 0.75%?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Apr 2003 b...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    >+ Teraz mam pytanie - czy powinienem w związku z tym złożyć deklarację
    >+ korygującą?

    Zaniżenie podatku... "Mój" US przy 6 zł chciał korekt.

    >+ To jest istotne pytanie - bo teraz wg. najnowszych przepisów -
    >+ każdą deklarację korygującą należy wiarygodnie uzasadnić, a jeżeli w oczach US
    >+ uzasadnienie nie będzie wiarygodne, to płaci się za to grzywnę.

    Źródło informacji prosimy podać.
    Wg np. mojej wiedzy "czynny żal" nadal działa. Jest prawdą że musisz
    podać przyczynę korekty, ale nie wiem jak mógłbyś załapać się
    na grzywnę :] Owszem, warunki są trzy:
    - wyrównać szkody budżetu
    - złożyć czynny żal
    - złożyć korekty nim US wychwyci błąd, razem z korektą złożyć wyjasnienie

    Jak widać zby zachować sensowną kolejność należy zrobić "wszystko
    naraz" :) (no bo głupio tak składać czynny żal albo wpłacać nim
    będzie korekta !)

> [...]
    >+ jakieś odsetki od zaległości podatkowych?) i odpisać sobie mniejsze

    Odsetki pewnie wyjdą o kilka rzędów mniejsze niż próg :) (2 zł),
    czyli jeśli korekty złożysz razem z aktualnym PITem to można
    się umówić że "potrącisz" (nie ma sensu wpłacać osobnym przelewem
    takiej należności, jeśli o to ci chodzi !).

    >+ Ja wiem, że piszę elaborat na temat 6,30 groszy, (bo jest tego rzędu kwota -
    >+ ok. 3 zlotych z groszami miesięczne), ale wolę dmuchać na zimne.

    Bywało gorzej :[ ;)

    FYI: jeśli sam mam takie "zaplątania" to później do PITa dołączam
    karteczkę (osobna, przyszyta spinaczem) w stylu "wpłata zaliczki
    będzie różna od wynikłej z deklaracji z związku z korektą deklaracji
    za .... i wyniesie odpowiednio ..... (tu wyliczenie: XXX+/-ZZZ=NNN)
    aby niepotrzebnie mnie nie ściągali do wyjaśnień :)
    Przy składaniu kopię i kopię kartki (osobno) podbijają bez prostestów.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (na grupie na chwilę)