  • Data: 2004-10-03 08:59:53
    Temat: Zbycie wierzytelności
    Od: Krzysztof Żukowski <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Proszę potwierdżcie lub zaprzeczcie moim przemyśleniom.

    Mam firmę X i mam wierzytelności na kwotę 1000 zł netto + 22% vat = 1220
    zł wobec "jakiejśtam" firmy dotyczące sprzedaży dokonanej w styczniu 2002r
    na podstawie FV i zaliczonej do przychodów roku 2002 i vat stycznia 2002r.

    Robię cesję z firmą Y i sprzedaję jej tę wierzytelność za 100 zł. Więc
    będę miał stratę podatkową 900 zł (1000 - 100) a 220 zł vat będzie
    kosztami tylko bilansowymi.
    Oprócz tego zapłacę jeszcze 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych od
    cesji. Natomiast u firmy Y która nabyła wierzytelność przychodem będzie
    ona dopiero w momencie zapłaty długu przez dłużnika.
    Przy kwalifikacji do k.u.p. nie ma tu znaczenia czy wierzytelność wynika z
    faktur podpisanych przez nabywcę czy np. również z wyroku sądowego, nakazu
    zapłaty itp.

    Interesuje mnie tu słuszność mojego rozumowania zarówno w stosunku do
    firmy zbywającej jak i nabywającej wierzytelność. Oczywiście obrót
    wierzytelnościami nie jest przedmiotem działalności tych dwu firm.

    Proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie słuyszności mojego wywodu. Z góry
    dzięki.

    Pozdrawiam
    Krzysztof Żukowski

    --