  • Data: 2009-02-03 18:26:28
    Temat: Zaprzestanie DG i zgłoszenie tego faktu w ZUS
    Od: M <f...@f...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Dzień dobry,

    Na stronie nbportal.pl znalazłem następującą poradę dotyczącą
    wyrejestrowania DG w ZUS:

    "[...]
    Płatnik składek, który zakończył prowadzoną przez siebie działalność,
    zgłoszenie wyrejestrowania musi złożyć ciągu 14 dni od daty zaistnienia
    tego faktu.
    [...]
    Źródła: Zakład Ubezpieczeń Społecznych"

    Czy może ktoś mi podać jaka jest podstawa prawna terminu 14 dni? Na
    innej stronie znalazłem stwierdzenie, że zgłoszenia takiego należy
    dokonać od razu po zaprzestaniu DG; takie określenie terminu wg
    rzeczonej strony pojawia się w Ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o
    działalności gospodarczej. Przejrzałem ją, lecz nie znalazłem tam
    określenia tego terminu.
    Poza tym przejrzałem Ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych. Tam
    również nie znalazłem interesujących mnie informacji. Zaznaczam, że
    przejrzałem je dosyć pobieżnie - może to dlatego. Poza tym nie jestem
    prawnikiem i może nie wiem w jakich jeszcze aktach powinienem szukać -
    tu liczę na pomoc grupy :)

    Co się dzieje w przypadku znacznego (na przykład rok) przekroczenia
    terminu złożenia takiego zgłoszenia? Czy ZUS może za to ukarać i jak?
    Czy przez ten czas faktycznego niewykonywania DG ZUS ma prawo żądać
    składek ubezpieczeniowych? Podejrzewam, że ma, ponieważ nie jest
    powiadomiony o zaprzestaniu wykonywania DG. Czy po złożeniu opóźnionego
    zgłoszenia można żądać aby ZUS wycofał swe roszczenia o składki z tego
    okresu?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Jeśli jest to
    NTG, proszę o skierowanie mnie we właściwe miejsce.

    Pozdrawiam,
    M.