  • Data: 2009-02-03 18:35:27
    Temat: Re: Zaprzestanie DG i zgłoszenie tego faktu w ZUS
    Od: Tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 03-02-2009 o 19:26:28 M <f...@f...invalid> napisał(a):

    > Dzień dobry,
    >
    > Na stronie nbportal.pl znalazłem następującą poradę dotyczącą
    > wyrejestrowania DG w ZUS:
    >
    > "[...]
    > Płatnik składek, który zakończył prowadzoną przez siebie działalność,
    > zgłoszenie wyrejestrowania musi złożyć ciągu 14 dni od daty zaistnienia
    > tego faktu.
    > [...]
    > Źródła: Zakład Ubezpieczeń Społecznych"
    >
    > Czy może ktoś mi podać jaka jest podstawa prawna terminu 14 dni?

    Z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

    > Na innej stronie znalazłem stwierdzenie, że zgłoszenia takiego należy
    > dokonać od razu po zaprzestaniu DG; takie określenie terminu wg
    > rzeczonej strony pojawia się w Ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o
    > działalności gospodarczej. Przejrzałem ją, lecz nie znalazłem tam
    > określenia tego terminu.

    Bo ta ustawa nie obowiązuje co najmniej od 8 lat

    > Poza tym przejrzałem Ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych. Tam
    > również nie znalazłem interesujących mnie informacji. Zaznaczam, że
    > przejrzałem je dosyć pobieżnie - może to dlatego.

    Na pewno dlatego :-)

    > Poza tym nie jestem
    > prawnikiem i może nie wiem w jakich jeszcze aktach powinienem szukać -
    > tu liczę na pomoc grupy :)

    Na grupie też wielu prawników nie uświadczysz,
    zresztą prawnicy też niekoniecznie wiedzą gdzie szukać,
    bo niby skąd (no chyba że mają Lexa albo akurat w danej dziedzinie
    prawa są na bieżąco)

    > Co się dzieje w przypadku znacznego (na przykład rok) przekroczenia
    > terminu złożenia takiego zgłoszenia? Czy ZUS może za to ukarać i jak?

    Teoretycznie mandat lub grzywna do 5k, w praktyce jeszcze nie słyszałem
    żeby ZUS kogoś ukarał.
    Najgorsze może być odkręcanie składek które będą się cały czas naliczać.

    > Czy przez ten czas faktycznego niewykonywania DG ZUS ma prawo żądać
    > składek ubezpieczeniowych? Podejrzewam, że ma, ponieważ nie jest
    > powiadomiony o zaprzestaniu wykonywania DG. Czy po złożeniu opóźnionego
    > zgłoszenia można żądać aby ZUS wycofał swe roszczenia o składki z tego
    > okresu?

    Jeśli faktycznie nie rpowadzisz DG i wyrejestrujesz się z ewidencji DG,
    albo zawiesisz DG (ale nie na gębę, tylko na bazie ostatniej zmiany przepisów),
    to powinno dać się odkręcić, ale co się nachodzisz to Twoje.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek