    From: "modina" <m...@m...and.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne.
    Date: Mon, 27 Oct 2003 11:45:32 -0100

    Witam.

    Szukam odpowiedzi na pytanie o wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne.

    Sprawa wygląda tak:
    Osoba prowadząca działalność gosp.
    Obowiązek odprowadzenia składek na ZUS za 26 dni października
    Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne liczy się w ten sposób,
    że jest to 1284,61 zł / 31 dni x 26 dni (chyba nie ma błędu?)

    W tabelce znalezionej na stronie ZUS-u
    http://www.zus.pl/ref_99/porad1/p1-10.htm
    znalazłem podstawy wymiaru składek na ub. zdr.
    gdzie np.:

    dla
    "- Pracownicy w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych"

    mają podsztawę wymiaru skł. na ub. zdr. w wysokości:

    "- Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe"

    ale
    "- Osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi
    współpracujące""

    mają podsztawę wymiaru skł. na ub. zdr. w wysokości:

    "- Deklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75% przeciętnego miesięcznego
    wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku -
    składka w nowej wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego
    kwartału."

    Czy wynika z tego, że niezależnie od dni, za które nalezy zapłacić daninę
    ZUS-owi, to składka na u. zdr. jest tak sama, czyli na dziś 137,39 zł?

    jeszcze pod tabelką znalazłem zdanie, że:
    "Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy, składka jest miesięczna i
    niepodzielna."

    czy to potwierdza to co napisałem wyżej, że niezaleznie od ilości dni
    skłądka jest taka sama?

    Proszę o oświecenie
    Tomek - prosty podatnik