  • Data: 2012-01-31 12:15:40
    Temat: VAT na raty
    Od: "Maggi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Proszę o pomoc, który sposób rozumowania jest poprawny.

    Jest do zapłacenia VAT za 12/2011 w kwocie przykładowo 10 000 zł.
    Firma nie zapłaciła go w terminie do 25/01/2012, ale co więcej, po terminie
    chce go zapłacić w dwóch ratach.

    I teraz którym tokiem rozumowania należy się posłużyć

    1/ W dniu 31/01 firma płaci pierwszą ratę 6000 zł + odsetki na dzień 31/01
    od 6000 zł = łącznie 6014 zł.
    W dniu 06/02 płaci drugą ratę 4000 zł + odsetki na dzień 06/02 od 4000 zł =
    łącznie 4018 zł

    czy

    2/ W dniu 31/01 płaci pierwszą ratę 6000 zł bez odsetek, a w dniu 06/02
    płaci drugą ratę 4000 zł + odsetki łączne od kwoty 10 000 zł na dzień 06/01
    = łącznie 10 046 zł

    Na mój gust pierwszy sposób jest bardziej logiczny i mniej kosztowny dla
    firmy, ale słyszałam opinię, że gdy firma zapłaci kwotę 6000 zł + odsetki od
    tej kwoty, to US nie potraktuje tych odsetek jako odsetki, tylko jako część
    kwoty VAT i tak ją zaksięguje. Więc do spłaty VAT pozostanie już 3986 zł
    + odsetki od całości 10 000 czyli 46 zł, czyli łącznie wyjdzie jak w
    przykładzie drugim.

    No i nie ukrywam, że jestem w kropce :(

    Czy mogę liczyć na pomoc w tej kwestii?
    Z góry bardzo dziękuję.