    From: kgs4242 <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Siedziba, adres zamieszkania a DG
    Date: Thu, 25 Feb 2010 13:41:46 -0800 (PST)

    Witam,

    skonczylem niedawno studia i czeka mnie zmiana formy wspolpracy z moim
    aktualnym pracodawca. Do tej pory pracowalem na zasadzie umowy o
    dzielo, teraz (m.in ze wzgledu na ubezpieczenie) chcialbym zalozyc
    wlasna dzialanosc gospodarcza (swiadczenie uslug informatycznych).
    Taka tez forma wspopracy jest sugerowana przez mojego pracodawce.

    Problem w tym, ze mieszkam w Warszawie (wynajmuje mieszkanie, ale nie
    mam umowy najmu) i tu tez pracuje, a moj rodzinny dom, czyli adres
    zameldowania (oraz dotychczasowy US) jest na drugim koncu Polski.

    Pierwszym pomyslem bylo zalozenie DG w rodzinnej miejscowosci
    (siedziba firmy u rodzicow, miejsce wykonywania dzialanosci: cala
    Polska, nie wiem tylko co z adresem zamieszkania - tzn. ktory
    powinienem ew. podac). Kilka osob odradzilo mi jednak taki pomysl jako
    argumenty podajac m.in to ze trzeba tam bedzie jezdzic zalatwiajac
    kazda formalnosc w US, a dodatkowo pewnie latwiej bedzie o kontrole,
    bo miejscowosc jest mala a moje zarobki beda "warszawskie" czyli duzo
    wieksze niz srednia w tamtej miejscowosci.

    Zatem pomyslalem o zalozeniu dzialanosci gospodarczej w Warszawie
    (wyprowadzcie mnie z bledu jesli to nie ma sensu :)). Tu troche
    zaczely sie schody jak zaczalem pytac roznych znajomych czy tez czytac
    rozne rzeczy w Internecie.

    Prosze mnie wyprowadzic z bledu jesli to co napisze ponizej jest
    nieprawda. Prosilbym tez o jakies porady co by bylo najlepsze w moim
    przypadku i jak to wszystko zalatwic tak aby bylo bezpiecznie i
    legalnie :)

    Jesli dobrze rozumiem, potrzebuje na wniosku podac z 4 adresy: mojego
    zamieszkania, zameldowania, siedziby firmy (do tego adresu musze miec
    jakis stosunek prawny, o ile sie orientuje: np. umowa wynajmu albo
    uzyczenia) oraz miejsca wykonywania dzialnosci. Miejsce wykonywania
    dzialanosci to "cala Polska" wiec problem odpada, adres zameldowania
    podaje zgodnie z prawda (na rodzinna miejscowosc) bo to chyba i tak
    nie jest do niczego potrzebne.

    Wazny jest adres zamieszkania (to chyba wyznacza US z ktorym roliczac
    bede PIT) oraz adres siedziby firmy (VAT?). I teraz - co moge tam
    wpisac? Czy jesli wpisze adres zamieszkania zgodnie z prawda, mimo iz
    nie mam umowy najmu to z tego tytulu beda jakies problemy (np. US
    skojarzy ze osoba od ktorej wynajmuje nie odprowadza podatku i bedzie
    miala z tego tytulu nieprzyjemnosci? albo ja bede jakies mial?).

    No i wazniejszy problem - co z siedziba? Mam kilka opcji z tego co
    wiem:
    - umowa uzyczenia lokalu od wlasciciela mieszkania (jest to rodzina
    mojego wspollokatora, ale nie moja) - czy cos takiego wogole wchodzi w
    gre?
    - podpisanie umowy najmu z tym samym wlascicielem mieszkania na jakas
    niska kwote (moglbym zaplacic mu wtedy troche wiecej pieniedzy za
    wynajem aby pokryc koszty odprowadzenia podatku przez niego) - wtedy
    mam od razu adres siedziby i pewnie z adresem zamieszkania robi sie
    tez mniejszy problem - jest jednak male ALE, w tym mieszkaniu nie bede
    przebywal wiecznie (max 1.5 roku, idzie na sprzedaz podobno) i potem
    znowu bede mial problem, a zmiana adresow to pewnie sporo zachodu
    - kolega zaoferowal ze moze wynajac mi pokoj ze swojego wlasnego
    Warszawskiego mieszkania wlasnie w celu zebym mial jakis adres
    siedziby - zaleta jest taka, ze on te mieszkanie bedzie posiadal
    raczej dosyc dlugo, ale nie wiem tylko czy to nie jest jakies
    podejrzane dzialanie - ksiegowa z kolei mowila mi, ze duzo osob tak
    robi. Oczywiscie tutaj zostaje ciagle problem adresu zamieszkania...

    Uff.. Troche sie rozpisalem i mozliwe ze namieszalem. Mam nadzieje ze
    ktos jednak zrozumie moje wypociny i bedzie w stanie mi pomoc.
    Wybaczcie glupie pytania, ale dopiero zaczynam z DG i mam sporo
    watpliwosci :)

    Nie wiem tez czy nie popadam troche w jakas paranoje z przesadna
    legalnoscia, ale nie wiem jak wygladaja pozniej kontrole :P

    Pozdrawiam,
    kgs4242