  • 1. Data: 2002-03-24 22:10:14
    Temat: ŚRODKI TRWAŁE
    Od: "ANIOŁ" <a...@w...pl>

    Mam następujące pytanie:

    Mam w ewidencji srodkow trwalych pozycje:
    --------
    Zestaw komputerowy KRŚT 491
    Data nabycia: 24.06.2000
    Data przyjęca do urzywania: 04.05.2001
    Wartość początkowa: 3015,00 zł
    Wartość umorzenia do dnia 31.05.2001: 829,12
    Podstawa liczenia amortyzacji: 3015,00 zł
    Stawka amortyzacyjna: 30%
    Kwota odpisu amort. na dany rok podatkowy: 527,66 zł
    Miesięczna rata odpisu amort. : 75,38 zł
    --------

    Niestety nie ja sam robiłem te wpisy i teraz chciał bym
    zrozumieć jak oblicza się te wszystkie kwoty. Proszę
    jakąś uprzejmą osobę o dopisanie wyjaśnień do poszczególnych
    pozycji. Głównie chodzi mi o wyjaśnienie jak długo mam sobie
    odpisywać miesięczna ratę, tj. dokładnie do jakiej daty ?

    Paweł Aniołowski
    a...@w...pl

  • 2. Data: 2002-03-25 13:45:38
    Temat: Re: ŚRODKI TRWAŁE
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "ANIOŁ" <a...@w...pl> wrote in message news:a7ljse$na$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > pozycji. Głównie chodzi mi o wyjaśnienie jak długo mam sobie
    > odpisywać miesięczna ratę, tj. dokładnie do jakiej daty ?

    kwota 3015,00 stawka 30 % to 2,5 % miesiecznie co daje 75,375 miesiecznie
    w zaokragleniu 75,38

    odpis mozna bylo dokonac jednorazowo w miesiacu zakupu, nie wiem czemu
    przyjeto amortyzacje liniowa, ale skoro tak to od nastepnego miesiaca od
    przyjecia...
    I tu cos sie nie zgadza, bo pisze Pan, ze w ostatnim dniu miesiaca w ktorym
    przyjeto do
    uzytkowania wartosc umorzona wyniosla 829,12, co daje 11 rat
    wyglada jakby 6 rat w 2000 i 5 w 2001

    kwota 527,66 zł to 7 rat i cos tu nie gra....czyzby ktos zaczal odpisywac od
    miesiaca
    zakupu ?

    Ale ja nie jestem ksiegowym tylko zwyklym podatnikiem

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-03-25 21:18:24
    Od: "Amehat" <a...@a...net.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    :
    : "ANIOŁ" <a...@w...pl> wrote in message news:a7ljse$na$1@news.tpi.pl...
    : > Mam następujące pytanie:
    : >
    : > Mam w ewidencji srodkow trwalych pozycje:
    : > --------
[...]

    Zasada jest taka iż odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w równych ratach
    miesięcznych począwszy od miesiąca następnego po przyjęciu ŚT do używania. W
    Twoim przypadku ŚT kupiony został w czerwcu 2000 - amortyzacja liczona od
    lipca 2000.

    Z tego co napisałeś to chyba jest błąd w dacie przyjęcia do używania. Nie
    może być wcześniejsza niż zakup!

    Ale dalej jak się to liczy:

    3015 * 30% = 904,50 jest to roczna kwota amortyzacji
    904,5 / 12 = 75,38 jest to rata miesięczna.

    Komputer kupiłeś w czerwcu więc amotyzacja od lipca 2000 do końca maja 2001
    wyniosła:

    75,38 * 11 miesięcy = 829,18 - różnice z zaokrągleń.

    Komputer powinien zostać umorzony w ciągu 40 miesięcy.

    Mam nadzieję iż trochę wyjaśniłem.
    LeszekR.

  • 4. Data: 2002-03-25 21:46:06
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Witam
    postaram się rozwiązać tę zagadkę do końca :)

> [...]
    ktorym
    > przyjeto do
    > uzytkowania wartosc umorzona wyniosla 829,12, co daje 11 rat

    Wygląda dobrze :-)
    Może współwłaściciel tego komputera ( żona :-) ) używała i
    amortyzowała go w swojej działalności gospodarczej, albo sam
    właściciel w innej działalnośći, dla której była prowadzona odrębna
    księgowość ?

    > kwota 527,66 zł to 7 rat i cos tu nie gra....czyzby ktos zaczal
    odpisywac od
    > miesiaca zakupu ?

    Nie. To odpisy za 7 m-cy 2001 roku w nowej działalności.

    Podsumujmy:
    Wartość początkowa: 3015,00 zł
    Wartość umorzenia do dnia 31.12.2001: 1356,78 ( dotychczasowa na
    koniec roku )
    Podstawa liczenia amortyzacji: 3015,00 zł
    Stawka amortyzacyjna: 30%
    Miesięczna rata odpisu amort. : 75,38 zł
    Kwota odpisu amort. na rok podatkowy 2002: 75,38 *12 = 904,56 zł

    Pozostanie do umorzenia w 2003 roku: 3015 - 1356,78 - 904,56 = 753,66

    753,66 / 75,38 = 9 rat po 75,38 + dziesiąta rata 75,24 ( by było
    zaokr.do 1gr)
    Komputer zostanie całkowicie zamortyzowany w październiku 2003 roku.

    pozdrawiam :-)
    Ryszard G.

  • 5. Data: 2002-03-26 13:28:22
    Od: "ANIOŁ" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Amehat" <a...@a...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wyniosła:
    >
    > 75,38 * 11 miesięcy = 829,18 - różnice z zaokrągleń.
    >
    > Komputer powinien zostać umorzony w ciągu 40 miesięcy.

    Tak rozumiem, pytanie jeszcze dlaczego 40 miesięcy i od czego to zależy.
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

    ANIOŁ
    a...@w...pl

  • 6. Data: 2002-03-27 12:13:06
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "ANIOŁ" [...]

    > Tak rozumiem, pytanie jeszcze dlaczego 40 miesięcy i od czego to zależy.
    > Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

    To ni do konca tak....

    Komputer wg mnie powinien byc umorzony JEDNORAZOWO, poniewaz jego wartosc
    nie przekracza 3 500 PLN. Nie widze korzysci dla podatnika, by odliczac
    przez 40 miesiecycos,
    co mozna odliczuc "na raz". Choc mozna 40m miesiecy - lecz czy to ine jest
    masochizm?

    A 40 miesiecy wynika ze stawki 30 % .

    30% przez 12 miesiecy daje 2,5 % miesiecznie (czuli na jedna rate).
    100 % dzielone przez 2,5 % daje 40 rat.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2002-03-27 12:17:27
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Ryszard G" <r...@p...fm> wrote in message
    > Witam
    > postaram się rozwiązać tę zagadkę do końca :)
    .>
    > Nie. To odpisy za 7 m-cy 2001 roku w nowej działalności.

    Cos mi tu nie gra.
    Co to znaczy "nowej dzialalnosci".

    To nikogo nie obchodzi jaka zostala kwota umorzona przez innego podatnika.
    Sprzedaje poprzednik komputer i dokonuje odpowiednich korekt.

    Teraz podatnik ma kupiony sprzet uzywany i amortyzuje go OD NOWA.
> [...]

    > zaokr.do 1gr)
    > Komputer zostanie całkowicie zamortyzowany w październiku 2003 roku.

    tylko ze mnie nie gra owo

    > Ryszard G.

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-03-27 19:54:24
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

> [...]
    > przez 40 miesiecycos,
    > co mozna odliczuc "na raz". Choc mozna 40m miesiecy - lecz czy to ine

    Najczęściej to prawda, ale nie zawsze.
    To co napiszę ma może mniejszy sens teraz, gdy straty można odliczać przez
    5 lat.
    Np w poprzednich latach rozwijałeś firmę i kosztów miałeś więcej niż
    przychodów a więc stratę. Gdy było to rok po roku, to już był problem.
    Stratę mogłeś odliczać po 1/3 przez trzy lata. Nie odliczysz straty od
    straty :-( . Niektóre "1/3" strat mogły ci uciec. Bardziej opłacało się
    amortyzować ( i to nawet z jak najmniejszą stawką, by starczyło na
    dłużej ) niż jednorazowo wpisywać w koszty.
    Mam sporo pozycji w środkach trwałych o wartości początkowej mniejszej niż
    1000zł i mimo upierdliwości w obliczaniu amortyzacji, nie narzekam.

    Nie zamortyzowana wartość środka trwałego jest kosztem jego sprzedaży, co
    też nie jest bez znaczenia, gdy cena rynkowa tego środka trwałego niewiele
    maleje mimo jego zużycia. Cały przychód jest wtedy dochodem i podatek może
    wprawić cię w nie małą konsternację.

    Mogłeś też być na ryczałcie i dwa lata temu uznać za środek trwały
    urządzenie o wartości nawet 100 zł. Dziś jesteś na książce i masz odpisy
    amortyzacyjne :-)

    Pewnie, gdyby szukać, to znalazło by się jeszcze więcej tego typu
    przykładów.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 9. Data: 2002-03-27 20:11:32
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    > To nikogo nie obchodzi jaka zostala kwota umorzona przez innego
    podatnika.
    > Sprzedaje poprzednik komputer i dokonuje odpowiednich korekt.

    Czasami obchodzi pracowników pana B. ( jakoś ostanio wszyscy ministrowie
    finansów to B. :-)

    Środek trwały może być współwłasnością, także małżeńską, i do działalności
    gospodarczej może go używać tylko np. jedna osoba lub obie w częściach.
    Np. jeżeli używała go wcześniej żona a teraz mąż, to amortyzację należy
    liczyć i "pilnować umorzenie" za cały okres łącznie u żony i u męża.

    Poczytaj ustawę OPDF
    Art. 22a.
    1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność
    lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania....
    Art. 22g.
    1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    .
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość
    początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w
    jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność
    majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w
    działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    12. W razie zmiany formy prawnej, a także połączenia albo podziału
    przedsiębiorców dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów, z których
    wynika, że przedsiębiorca powstały w wyniku takiej zmiany, podziału albo
    połączenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy o
    zmienionej formie prawnej, dzielonego albo połączonego - wartość
    początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji
    (wykazie) przedsiębiorcy o zmienionej formie prawnej, dzielonego albo
    połączonego.
    13. Przepis ust. 12 stosuje się odpowiednio w razie:
    1) podjęcia działalności przez przedsiębiorcę po przerwie trwającej nie
    dłużej niż 3 lata,
    2) zmiany formy prawnej prowadzonej działalności, polegającej na
    połączeniu lub podziale dotychczasowych przedsiębiorców albo zmianie
    wspólników spółki nie będącej osobą prawną,
    3) zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego lub
    odrębnie przez każdego z małżonków na działalność wykonywaną na imię
    obojga małżonków,
    4) zmiany działalności wykonywanej na imię obojga małżonków na
    działalność wykonywaną przez jednego lub odrębnie przez każdego z
    małżonków,
    5) zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego z małżonków
    na działalność wykonywaną samodzielnie przez drugiego z małżonków
    - jeżeli przed przerwą lub zmianą składniki majątku były wprowadzone do
    ewidencji (wykazu).

    pozdrawiam
    Ryszard G.