    From: "Ryszard G" <r...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ŚRODKI TRWAŁE
    Date: Wed, 27 Mar 2002 20:54:24 +0100

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    news:a7scu4$7rg$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...
    > Komputer wg mnie powinien byc umorzony JEDNORAZOWO, poniewaz jego
    wartosc
    > nie przekracza 3 500 PLN. Nie widze korzysci dla podatnika, by odliczac
    > przez 40 miesiecycos,
    > co mozna odliczuc "na raz". Choc mozna 40m miesiecy - lecz czy to ine
    jest
    > masochizm?

    Najczęściej to prawda, ale nie zawsze.
    To co napiszę ma może mniejszy sens teraz, gdy straty można odliczać przez
    5 lat.
    Np w poprzednich latach rozwijałeś firmę i kosztów miałeś więcej niż
    przychodów a więc stratę. Gdy było to rok po roku, to już był problem.
    Stratę mogłeś odliczać po 1/3 przez trzy lata. Nie odliczysz straty od
    straty :-( . Niektóre "1/3" strat mogły ci uciec. Bardziej opłacało się
    amortyzować ( i to nawet z jak najmniejszą stawką, by starczyło na
    dłużej ) niż jednorazowo wpisywać w koszty.
    Mam sporo pozycji w środkach trwałych o wartości początkowej mniejszej niż
    1000zł i mimo upierdliwości w obliczaniu amortyzacji, nie narzekam.

    Nie zamortyzowana wartość środka trwałego jest kosztem jego sprzedaży, co
    też nie jest bez znaczenia, gdy cena rynkowa tego środka trwałego niewiele
    maleje mimo jego zużycia. Cały przychód jest wtedy dochodem i podatek może
    wprawić cię w nie małą konsternację.

    Mogłeś też być na ryczałcie i dwa lata temu uznać za środek trwały
    urządzenie o wartości nawet 100 zł. Dziś jesteś na książce i masz odpisy
    amortyzacyjne :-)

    Pewnie, gdyby szukać, to znalazło by się jeszcze więcej tego typu
    przykładów.

    pozdrawiam
    Ryszard G.