    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zmiana wspólnika w spółce cywilnej
    Date: Tue, 25 Jan 2005 00:46:59 +0100

    On Sun, 23 Jan 2005, Jurek Wawro wrote:

    >+ Dziękuję slicznie za pomoc, ale nadal nie mam pełnej jasności.
    >+ Co do kilku kwestii wydaje się sprawa bezsporna:
    >+ 1. Najpierw przyjmujemy nowego wspólnika, potem odchodzi stary.
    >+ 2. Na dzień zmiany rozliczamy się z podatku dochodowego.

    Istnieje wersja że sp-ka powinna "istnieć".
    Czyli najpierw przychodzi nowy, remanent, rozliczenia, odchodzi
    jeden ze wspólników, remanent, rozliczenie.
    I nie wiem czy 2 remanenty w jednym dniu da się zrobić.
    Zastrzegam - ja się nie upieram :)

    >+ 3. Podatek VAT płaciła i nadal będzie płaciła spólka od sprzedaży.
    >+ Natomiast pozostaje niejasna sprawa udziałów i ich zbycia.
    >+ Spólka istnieje od lat i w momencie spisywania umowy
    >+ nie określono wartości udziałów. Podobno teraz jest taki obowiązek (?).

    Nie, jest zapis ustawowy:
    - wszystko co wspólnicy "wnieśli"
    - plus wszystko czego się dorobili
    Jak wynika z KC - w razie braku w umowie przyjmuje się udziały
    w majątku spółki "po równo".

    >+ Co więc ten wspólnik ma zbywać?

    ?????
    Nie tyle ma "zbywać" co ma *wziąć swój udział" :)
    Połowa z każdego ST jest *jego*.
    Jeśli "po prostu je zostawi" powstaje domniemanie iż je *podarował*.
    A to pachnie podatkiem i rozważaniami nt. "VAT czy nie VAT i na
    jakie cele" ;)

    >+ Środki trwałe mamy zamortyzowane,

    I to co ?
    Przecież *połowa jest jego* !
    Tak stawiając sprawę mógłby ST *zabrać ze sobą* a drugi wspólnik...
    niech się martwi :)

    >+ a stany magazynowe zostają w spółce. Wspólnik odchodzi i napisze
    >+ oświadczenie,
    >+ że nie ma żadnych roszczeń w stosunku do spółki.

    ...to się nazywa "darowizna" właśnie.
    Ponieważ spółka nie ma osobowości - darowizna będzie na rzecz każdego
    innego wspólnika.

    >+ Po co tworzyć jakieś fikcyjne tranzakcje sprzedaży udziałów?

    Jakie FIKCYJNE ??
    Przepraszam iż użyję zbyt ostrych słów - bo ja rozumiem iż ów
    "wychodzący" wyraża zgodę na takie rozwiązane.
    Ale w rozumieniu prawa własności - chcecie go hm... okraść ?
    Kazać mu ZOSTAWIĆ RESZCIE WSPÓLników to do czego MA PRAWO !
    Zauważ że sprawa tak właśnie wygląda przed sądem: "to znaczy
    Pan wyrażał zgodę ? - no tak ; ..i już Pan wie że Pan miał
    PRAWO dostać swoją część ? - no tak... To Pan ją PODAROWAŁ
    i jest Pan wienien odpowiedzialności za nierozliczenie
    podatku od darowizny"[1] ;)
    [1] to inna sprawa :) trzeba przeczytać *kiedy* powstaje obowiązek
    podatkowy :) i naciągam "w celach dydaktycznych".

    >+ Tak samo w przypadku wejścia nowego wspólnika.
    >+ On nie będzie wnosił żadnego majątku.

    To trzeba ustalić CO wnosi.
    Jak NIC nie wnosi - to to NIE JEST spółka cywilna.
    Oczywiście może wnieść np. wartości niematerialne i prawne
    tudzież jakieś know-how (tyle że nie mam zdania w kwestii
    wyceny :]).

    >+ Nie ma pełnej księgowości,
    >+ (kasę zaś mam w kieszeni) - więc gdzie on ma wpłacić te udziały?

    Kpisz czy z nasz żartujesz ???
    A to nie wiesz że NIE WOLNO "wyjmować" ze spółki (cywilnej)
    owego WKŁADU ?
    I że ów zakaz służy *ochronie wierzycieli* ???
    Wierzyciel S.C. ma prawo egzekwowania należności w 1. kolejności
    z majątku wspólnego wspólników. Nawet jest zakaz stawiania
    wierzyciela "z roszczenia osobistego" przed "roszczeniem ze spółki"
    z majątku spółki. Więc musi mieć *z czego* egzekwować...
    Podrzucam wyciąg:
    +++ K.C. +++
    Art. 863. § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym
    majątku wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik
    nie może domagać się podziału wspólnego majątku wspólników.
    ^^^^^^^
    § 3. W czasie trwania spółki wierzyciel wspólnika nie może żądać
    zaspokojenia z jego udziału we wspólnym majątku wspólników ani
    z udziału w poszczególnych składnikach tego majątku.
    ----

    >+ Na margnesie - odnośnie dobrej rady by założyć zoo

    A nie nie.
    Dość drogi patent :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd