  • Data: 2002-12-07 12:38:52
    Temat: Re: zatrudnienie syna
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Kinga" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ass9is$sj$1@news.onet.pl...
    > Reasumujac, moge syna jako pracownika, czy powinnam Twoim zdaniem
    > potraktowac go jako osobe wspolpracujaca?
    > Swoja droga narodzil mi sie inny problem, od 3 lat zatrudniam obca mi
    osobe,
    > ktora zameldowalam u siebie w domu, poniewaz nie miala ona meldunku
    > warszawskiego ( pochodzi za Slaska ). Przez te 3 lata pensje i zus wrzucam
    > koszty, obawiam sie czy podczas jakiejs kontroli nie zostanie mi to
    > zakwestionowane?
    > Agnieszka

    Re:
    Art. 22.

    1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
    kosztów wymienionych w art. 23.

    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
    a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej
    spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników,

    58) składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez
    podatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    Osobiście nie dostrzegam możliwości zakwestionowania kosztów zatrudnienia
    owego pracownika mieszkającego/zameldowanego u Ciebie

    Czy syna potraktować jako praxcownika, czy też jako osobę współpracującą ?
    Osoba współpracująca nie otrzymuje pensji ( jeśli mylę się - proszę
    uprzejmie "grupowiczów" o sprostowanie). Nie mamy więc kosztów jego
    qasizatrudnienia. Drobne niuanse wystąpią przy ZUS-ie takiej
    osoby-szczególnie w przypadku, jeśli nie ma ona innego źródła dochodu.

    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art.
    28-30, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz
    ust. 4-6 i 8-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:

    1) skreślony

    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:

    a) zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, jeżeli
    nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

    Wspomniany wyżej niuans wynika z tego, że moim zdaniem n/w art. 27"b" nie
    daje możliwości odliczenia od własnego podatku składki na ubezpieczenie
    zdrowotne osoby współpracującej. Może ona tę składkę odliczyć tylko od
    własnego podatku.

    Art. 27b.

    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności
    ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne:

    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi
    dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21 i 52.

    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek,
    nie może przekroczyć 7,75 % podstawy wymiaru tej składki.

    3. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

    W przypadku syna-pracownika wszystko "idzie w koszty" jak przy "normalnym"
    pracowniku.

    Nie znam na tyle dokładnie ustaw o ubezpieczeniu społecznym, ubezpieczeniu
    zdrowotnym oraz ustawy emerytalnej, aby odpowiedzialnie doradzić Ci zalety i
    wady alternatywnych rozwiązań ( syn jako pracownik/syn jako osoba
    współpracująca ). Z pewnością należy przeanalizować przyszłościowe skutki
    tych dwóch rozwiązań. Zauważ, że w obu wersjach ubezpieczenie syna jest
    obowiązkowe (zakładam, że syn nie ma ustalonego prawa do emerytury/renty).
    Gdyby takowe miał, wówczas jeśli jest osobą współpracującą - ubezpieczenie
    społeczne jest dobrowolne, a jeśli jest pracownikiem - obowiązkowe. Tyle
    przypominam sobie z w/w trzech ustaw. Prawdopodobnie są jeszcze jakieś
    różnice. Myślę, że w tej ostatniej sprawie śmiało możesz zwrócić się o
    wyjaśnienie do ZUS-u (wszak są to ludzie wynajęci pośrednio przez
    Ciebie-opłacani z TWOICH podatków).

    Tych, których zanudziłem - przepraszam. Tych, którzy mają inne zdanie -
    proszę o sprostowanie. Tych i tych - pozdrawiam.

    A. Rządkowski