eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkizakup towaru handlowego <=> inny kosztRe: zakup towaru handlowego <=> inny koszt
  • Data: 2006-12-25 23:58:03
    Temat: Re: zakup towaru handlowego <=> inny koszt
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Mon, 25 Dec 2006, Marcin Tałajczyk wrote:

    > Mam nastepujący problem - zaksięgowałem zakup nowej drukarki w KPIR jako
    > zakup towaru handlowego... Chciałem ją potem odsprzedać konkretnemu
    > klientowi, ale nie wyszło.
    > Okazało się natomiast że sam potrzebuje takiej drukarki i mogę ją wykorzystać
    > w firmie. Jak przenieść poprawnie te koszty tak zeby US sie nie czepiał
    > (koszty towaru handlowego => koszty ogólne)

    Istnieją dwa poglądy:
    - że na KPiR nie trzeba się przejmować, bo remanent i tak koryguje "stan
    zastany"
    - że na KPiR warto sobie zrobić jawne przeksięgowanie, poprzez wpisanie
    linijki "zużycie/przeznaczenie towaru handlowego na potrzeby własne"
    albo jakoś tak, z ujemną kwotą korekty w kol.10 i tą samą wartością
    in plus kosztów ogólnych 14.

    Sam uznaję tę drugą wersję - nie ma jak się przyczepić że "Pan to
    niejasno zapisuje" :)
    Dawno temu, ale również zakupy elementów przeznaczonych (później) do ST
    wyksięgowywałem z "10".

    > PS. Co w przypadku odwrotnej systuacji - czyli chce sprzedać coś co wcześniej
    > zaksięgowałem jako koszt działalnosci a nie zakup towaru handlowego ?

    Ależ to jest proste jak drut kolczasty: prawo do uznania za KUP, czy to
    wyposażenia czy ST amortyzowanego jednorazowo, powstaje *po przekazaniu
    do użytkowania*[1] :> (w miesiącu przekazania dla wyposażenia, w miesiącu
    przekazania lub miesiącu następnym przy amortyzacji jednorazowej)
    Wniosek: sprzedajemy towar używany, a przepisy nie przewidują dla
    takiej czynności osobnej rubryczki w KPiR, informacja o tym wynika
    z treści dokumentu sprzedaży wpisanej do "opisu zdarzenia" :)
    "Sprzedaż drukarki (z wyposażenia)" na przykład.
    Przy wyposażeniu ewidencjonowanym i ST dodatkowo jest zapis w ewidencji.

    [1] ujęcie w KUP *zakupu* wyposażenia jest błędem - IMO również przy
    metodzie kasowej, bo przepis art.22d.1 jest lex specialis - przepisem
    szczegółowym, który nie pozwala na dowolność. Prawo do zaliczenia
    w koszty powstaje w momencie przekazania do używania, jak gdzieś
    leży nierozpakowana drukarka zaliczona w wyposażenie to leży
    "nielegalnie" :)

    wKF: w ten sposób jest dziura w logice argumentu do innej dyskusji,
    który wielokroć podnosiłem... :]

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1