    From: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zajecie egzekucyjne, a mBank
    Date: Thu, 2 Jun 2005 14:21:33 +0200

    > Rozumiem iż masz na myśli rachunek "osobisty" (rachunek "firmowy"
    > jest przecież również jak najbardziej "prywatny" !).

    Tak, tak, zle sie wyrazilem, mialem na mysli rachunek osobisty.

    > IMO taka dyspozycja (aby kontrahenci DG płacili na konto firmowe)
    > spowoduje że mamy stan:
    > - konto *przeznaczone* dla celów osobistych
    > - *wykorzystywane* do celów DG
    > Jak to widzisz ?

    Tak to wlasnie widze jak napisales. Co do zasady, sytuacja ktora
    zostaje wygenerowana w opisany przeze mnie sposob, powoduje wskazana
    przez Ciebie nieprawidlowosc.

    Co do praktyki, jesli nie bedzie to stan dlugotrwaly i tych przelewow
    nie beda "tony", to marne sa szanse na poprawne zidentyfikowanie tej
    nieprawidlowosci. Z praktyki, bank prowadzacy rachunek osobisty, co do
    przelewow przychodzacych, z pewnoscia nie bedzie "sie czepial". Tytul
    przelewu nie ma zadnego znaczenia.

    W celu dodatkowego zabezpieczenia sie (o ile kontrahenci to
    przynajmniej w miare zaufane osoby lub instytucje, nie prowadzace
    ksiag rachunkowych), mozna by opisywac te faktury jako platne
    gotowkowo (co wydaje mi sie najprostszym sposobem). A to, ze srodki w
    rzeczywistosci wplyna na jakis inny rachunek, nie ma znaczenia (przy
    ksiegowosci uproszczonej). W kazdym przypadku, na fakturze NIE
    POWINIEN sie znalezc numer rachunku osobistego. Dodatkowo fiskusa
    raczej rzadko interesuje fakt zaplaty naleznosci opisywanej faktura
    (przy ksiegowosci uproszczonej). Fiskusa interesuje na ogol faktura
    jako taka, jako swistek dokumentujacy transakcje. Wiec rownie dobrze,
    fiskus moze te fakture widziec po prostu jako niezaplacona.

    Przypominam, ze patrze tutaj z punktu widzenia glownego celu, ktorym
    jest ochrona srodkow przedsiebiorcy przed "skonsumowaniem" ich przez
    bank albo komornika, przy uzyciu obowiazujacych, malo inteligentnych
    przepisow i procedur postepowania.

    Troche mniej prosta sytuacja wytwarza sie, kiedy druga strona
    transakcji prowadzi ksiegi rachunkowe. Wtedy zaplata gotowkowa,
    rzeczywiscie "musiala by byc" gotowkowa, dokonana do rak osoby
    upowaznionej przez naszego przedsiebiorce (no chyba, ze chcialo by mu
    sie samemu po to rzeczywiscie isc/jechac), a co najwyzej tenze
    upowazniony (zaprzyjazniony pracownik lub wlasciciel firmy bedacej
    kontrahentem), moglby ja potem prywatnie przelac ze swojego rachunku
    osobistego, na rachunek osobisty naszego przedsiebiorcy. Malo mam
    talentu do jasnego opisywania, ale w kazdej sytuacji, da sie to
    odpowiednio zrobic. :-)

    W kazdym razie, sytuacje taka nalezy raczej traktowac jako przejsciowa
    (czyli nie powinna trwac dluzej niz kilka miesiecy). I jeszcze raz
    pokresle: "lekarstwem" na wiele tego rodzaju problemow, jest
    opisywanie faktur jako gotowkowych.

    marekz