eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiwytworzenie komputera (srodka trwalego) - technika ksiegowania › Re: wytworzenie komputera (srodka trwalego) - technika ksiegowania
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wytworzenie komputera (srodka trwalego) - technika ksiegowania
    Date: Wed, 7 Feb 2007 00:35:38 +0100

    On Tue, 6 Feb 2007, Michał wrote:

    >> Gdzie?
    >
    > Tu: http://www.vat.pl/niematerialne/index.php.

    :)
    Ale oni tam nie odnoszą się w ogole do możliwości nie wpisania do WNiP!

    > OK. "(...) Podatnicy *mogą* nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych
    > (...)".

    Tyle.
    I wielkimi literami dopisać sobie co mogą *w zamian* :)

    > Zamiast czytać ustawę o podatku patrzyłem po rozporządzeniach MF w
    > sprawie wzoru ewidencji ŚT i WNiP i tam było mroczniej.

    Coś mi nie pasuje - "wzór ewidencji" jest określony w ustawie!
    No i sprawa odrębna - "wzór" obejmuje tylko to co *trzeba wpisać*,
    ale nie odnosi się do warunku *jeśli trzeba wpisać* :)
    Jak czegoś nie trzeba wpisywać to nie trzeba i "wzorom" nic do
    tego.

    > Tylko, że co się stanie jeżeli z tej *możności* nie skorzystam?

    Normalnie.
    Wpisuje się *w momencie poniesienia kosztu* (a w przypadku ST
    w momencie przekazania do użytkowania - tu uwaga, dla ST i WNiP
    są określone RÓŻNE momenty!) do ESToWNiP i tyle.
    Jak ktoś bardzo chce, to może wpisać sobie i shareware za 5 zł.

    A jakis podatnik wpisał raz czasu darmową dystrybucję linuxa,
    co spowodowało sławetny wniosek US i kupę śmiechu - z wyjątkiem
    tego podatnika co to w NSA się użerał :>
    (że przypomnę wykład sądu: "jak KAŻDY coś może mieć za zero
    złotych, to znaczy że RYNKOWA cena wynosi zero złotych").

    > W przypadku WNiP faktycznie teraz widzę, że nie ma to sensu bo nie mogę
    > ich "ulepszać" ale jeśli chodzi o ŚT t dobrze by było go wpisać do
    > ewidencji pod kątem przyszłej rozbudowy i eksploatacji.

    A to co innego.
    Tak, samochód (z dodatkowego powodu) oraz fotoaparaty i kompa
    moze być warto wpisać "dla zasady".

    > Tylko, że
    > nigdzie nie mogę znaleźć przepisu zezwalającego na "jednorazową
    > amortyzację 100%" przy jednoczesnym wpisaniu do ewidencji ŚT (ale
    > wybiórczo w tej chwili czytam więc mogę niedowidzieć).

    Ano czytasz wybiórczo :)
    Zastanówmy się - przecież piszesz o "zasadach amortyzacji" czegoś
    co JUŻ zostało uznane za ST!
    Art.22a do 22d służą do określenia *CZY* coś jest ST.
    "zasady" są w 22h i dalszych.
    Dla odmiany "wyjątki ogólne" opisano w 22e (te "bijące w podatnika")
    oraz 22f (te "określające kombinacje", na przykład użytkowanie
    częściowe).
    To łapiesz za lupkę i czytasz co małymi literkami zapodano
    w art.22f.3
    Co Ci wyszło? ;)

    > Chyba ostatnie pytanie z gatunku oczywistych - ale już dla świętego
    > spokoju - w deklaracji VAT-7 "Nabycie towarów i usług zaliczanych u
    > podatnika do środków trwałych" wykazujesz podzespoły wykorzystane do
    > wytworzenia środka trwałego?

    Tylko jeśli był taki ZAMIAR.
    Jeśli zakup np. był przeznaczony na towar handlowy albo do wykonania
    usługi u klienta (jako "materiał"), zaś z różnych przyczyn *póżniej*
    przekwalifikowałem - nie robię nic.
    Uzasadnienie: "zmiana przeznaczenia z opodatkowanego na opodatkowane" nie
    podlega pod VAT - nie ma przepisu, deklaracja też czegoś takiego nie
    przewiduje :)

    > Bo skoro "wytwarzam" go we własnym
    > zakresie to raczej nie "nabywam"?

    Hm...
    Poproszę o dyskusję :)
    Ja bym "nabyte w celu wytworzenia ST" chyba wykazał.

    Ale ostatnimi laty (na pewno od wejścia do UE) nie miałem takiej
    okazji - mam jednego kompa na ST, to uznałem że drugi moze być
    w wyposażeniu jako "nie ST" (a ew. ulepszenie zrobię na tym "w ST"
    a innych inwestycji nie robiłem :)

    pzdr, Gotfryd