  • Data: 2002-03-10 00:06:49
    Temat: Re: vatman może nie płacić vat'u?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 9 Mar 2002, Andrzej W. Ząbik wrote:

    >+ Czy ktoś może mi wytłumaczyć o czym mowa w ustawie o podatku od towarów i
    >+ usług oraz o podatku akcyzowym mówiącej o możliwości zwolnienia z podatku
    >+ przysługującego na mocy art. 14 ??? Rozpoczynam jednoosobową działalność i

    Mowa jest dosłownie: MOŻESZ NIE PŁACIĆ VAT.
    Praktycznie jest to na odwrót: żeby płacić VAT musisz się pofatygować
    i zapłacić za prawo płacenia ;> (opłata skarbowopodobna).
    Tyle, że o ile MUSISZ płacić to MUSISZ się pofatygować :]

    >+ mam mętlik w głowie. Będę świadczył usługi INFORMATYCZNE dla firmy będącej
    >+ płatnikiem VAT i sam też muszę być jego płatnikiem by klient mógł sobie
    >+ wpuścić ją w koszy i odliczyć VAT. Bycie vatmanem jest dla mnie wymogiem,
    >+ aby móc na życzenie firm-klientów móc im wystawić fakturę, i nie będę się
    >+ musiał wstydzić, bo już usłyszałem co mogę sobie zrobić ze zwykłym
    >+ rachunkiem.

    No to oznacza że rezygnujesz ze zwolnienia.
    A to oznacza że zostajesz VATmanem. Dożywotnio.

    >+ Czy mogę skorzystać z tego zwolnienia, ponieważ nie przewiduję
    >+ obrotów większych niż 10.000 Euro. Już raz o to pytałem na forum ale nie
    >+ załapałem, odpowiedz była bardzo skąpa.

    No przecież ty tak piszesz, że nijak ci dogodzić :]
    Ustawodawca ci POZWALA WYBRAĆ: chcesz być - bądź. Nie chcesz
    - nie musisz (aż do progu). Ustawodawcy nie obchodzi co zrobią
    twoi kontrahenci z twoimi rachunkami ;) (no, prawie...)
    BTW: ciekawe, co im szkodzi *płacić* nie-VATowcowi ??

    >+ Czy vatman ma jakieś prawa, ulgi?

    Może odliczać VAT od kosztów (z grubsza biorąc).

    >+ Szukałem w sieci, i nie znalazłem, dziesiątki stron z opisem pierwszych
    >+ kroków w urzędach, opisy zalet i wad spółek i takie tam, ale o zwolnieniach
    >+ to nikt nie pisze, a może źle szukałem?

    Najwyraźniej nie bierzesz pod uwagę najprostszego rozwiązania:
    decyzja o VAT jest:
    1. binarna (biorę-nie biorę)
    2. nieodwracalna (wziąłeś - to masz do śmierci). Nie liczac
    operacji S.C. (ale to poszukaj googlem !).

    >+ W końcu każdy z Was kiedyś zaczynał i nie wszystko wiedział od razu, nie
    >+ obrzućcie mnie więc od razu błotem. Dzięki i pozdrawiam.
    >+
    >+ Wybaczcie za przytoczony art. 14 ale to dla oceny mojego pytania.

    Miło że przytoczyłeś, szkoda że CAŁY ! Wrrrr...... :>
    To ja potnę:

    >+ Art. 14. (80) 1. (81) Zwalnia się od podatku podatników:
    >+
    >+ 1) (82) u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i
    >+ 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w
    >+ poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie
    >+ 10.000 EURO,
    [...]
    >+ 2. (86) Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą zrezygnować ze zwolnienia
    >+ określonego w ust. 1, pod warunkiem zawiadomienia o tym zamiarze właściwego
    >+ urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze
    >+ zwolnienia.

    ...no i proste: chcesz być VATmanem ?
    ...to MUSISZ zrezygnować ze zwolnienia !

    [...]
    >+ 7a. (93) Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub
    >+ zrezygnował z tego zwolnienia, nie może w następnych latach skorzystać ze
    >+ zwolnienia określonego w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2d.

    ...i wystarczy.
    Jak raz się "załapiesz" to wisisz :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (VATman)