    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: vat na okna
    Date: Fri, 23 Apr 2004 15:23:00 +0200

    Użytkownik bosz napisał:

    > No .. ja mysle wlasnie o takim przypadku.
    >
    > Probowalem to policzyc, masz racje..trudno bedzie
    > zejsc o te ponad 15 % wartosci materialow.

    Ano trudo.
    Zreszta taka firma budowlana co robi tylko z powierznego to żadna firma.
    Na większa skalę, ba, nawet na lekkopółśrednią skale tak się nie da.
    Klient na to nie pójdzie ;-)

    O ile jeszcze pójdę na to żeby kupić te kafelki czy umywalkę, o tyle już
    na pomysł żebym kupowała cały materiał do budowy domku jednoodzinnego
    odeślę wykonawce na drzewo.

    No ale ja to krztyny litości nie mam w sobie i po obiedzie regularnie
    muchom skzydełka wyrywam :-)

    > Tylko wiesz co sie zacznie dziac ..
    > Praktycznie wszystcy beda wystepoawli o zwrot VAT.
    > Moze masowosc tego zjawiska sprawi, ze
    > US-y sie "przyzwycaja". Jesli nie, beda ciagle siedziec
    > w firmach budowlanych i kontrolowac VAT.

    To nas i tak czeka. Wszystkie firmy ktore przez 1 maja robiły budowlankę
    mieszkaniową (7% w sprzedaży i dotąd 7% w większości materiałów) będą
    teraz wykazywac miesiac w miesiąc zupelnie oczywiste nadwyzki VAT.
    Nawet bez kombinowania "sprzedac roboty zamiast towaru".
    Tego nie da sie uniknąć.

    A kontrole z US nie są takie strasznem (z tymi z UKS gorzej bo
    generalnie bardziej oblatani i bardziej zawzięci) chyba że ktoś badzo
    sie zapuści (np. ma nietypowy problem i zamiast starac sie go rozwiązac
    za wszelka cene odkłada na pózniej... mam taka jedna klientke i czasem
    szlag mnie trafia) albo robi grube machloje lub po prostu nie zna
    obowiązujących przepisów.

    Poza tym wszystko da sie przejść.
    Miałam w zeszłym roku 8 kontroli VATowskich w jednej firmie.
    Wszystkie jakims cudem bez zastrzeżeń.
    A co by o mnie nie powiedziec, naprawdę nie uwazam że jestem jakims
    cudem natury.
    No może trochę obsesyjnie sobie nie dowierzam, sprawdzam po dwa razy i
    dzieki temu sama wychwytuj swoje błędy zanim urosną pod czuła ręka
    kontrolerów. ;-)
    Niektore zboczenia i natręctwa są pożyteczne :-)

    > Z drugiej strony wyeliminuje to male firmy "na ryczalcie"
    > z rynku "uslug dla ludnosci".

    Mówisz "wyeliminuje" jakby ryczałt była dany od boga na cale zycie.
    To kwestia kalkulacji i wyboru. Wprawdzie znam takiego aparata co sie
    wbrew radom uparł na ryczałt w handlu (taka akurat specyfika że duzy
    obrót, niska marża) i teraz jęczy, ale to margines.

    Jeżeli dana forma opodatkowania jest nieopłacalna i mozna ją zmienić na
    inna, korzystniejsza, to sie to robi. Przy odrobinie pomyślunku da sie
    to zrobic nawet w środku roku.

    No a jeżeli właściel firmy budowlanej, nawet malej firemki "Ziutek i
    szwagier", nie potrafi skalkulowac sobie co mu sie opłaca to może i
    lepiej, że się takich "przedsiębiorcuf" wyeliminuje z rynku? W końcu jak
    nie potrafi policzyc ile zarabia i co mu sie opłaca to pewnie i
    kosztorysu zrobic nie potrafi albo bierze go z sufitu.

    Generalnie obecna zmiana przepisow może dac efekt o tyle niezamierzony,
    co korzystny dla firm budwlanych.

    Po prostu matriały budowlane i tak trzeba kupić, na ogół nie da sie tego
    zrobić 'na lewo' na wieszą skalę. Na lewo to sie zatrudniało wykonawców.
    Teraz opłaci się wykonawów brac legalnie. Może jeszcze zdażą sie tacy
    którzy bedą na tyle tani żeby zrekompensowac starty na VAT, ale wielu
    ich nie będzie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl