    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ulgi, zwolnienie, raty - podatek od spadku
    Date: Fri, 10 Dec 2004 15:26:58 +0100

    On Fri, 10 Dec 2004, Olleo wrote:
    [...]
    >+ > 1. Spadek.
    >+ > Każdy spadkobierca otrzymuje "udział w masie spadkowej" - ile tam
    >+ > na niego wypada w procentach *udziału* w każdym skrawku ziemi,
    >+ > nieruchomości, samochodu,....
    >+ > Podlega pod podatek spadkowy
    >+
    >+ Tak, ale jak to sie ma do roznych ulg i to wcale nierownych dla obu stron?

    O ile wiem dość prosto: ten co ma ulgę to ma, a drugi nie ma....
    Wygląda na to że na tym etapie nie da się "odwrócić kota ogonem"
    żeby *najpierw* podzielić spadek a dopiero *później* go wziąć,
    czyli jak spadkobierca A ma ulgę zaś B nie ma - to wartość netto
    udziału w tej części spadku dzieli się wg udziału w spadku...
    a później B *od tej części* musi zapłacić, zaś A jest zwolniony.
    Załóżmy że A ma 1/4 udziału, B zaś 1/2: A nie zapłaci NIC, zaś
    B zapłaci "od połowy wartości".
    Nie dam glowy jak sprawa wygląda wobec progresywności podatku,
    IMHO zwolnienie to zwolnienie...
    Czyli jeśli CAŁY spadek ma wycenę 200 000 zł, dajmy na to mieszkanie
    w tym to 50 000 zł zaś udział w spadku to 1/4 dla A ("ze zwolnieniem")
    oraz B (nie ma zwolnienia bo już ma inne mieszkanie) - wyszłoby:
    - dla A:
    ... udział: 50 000 (1/4 z 200000)
    ... kwota "obulgowana": 12 500 zł (1/4 z wartości mieszkania)
    ... do policzenia "wg skali" - 47 500, oczywiście w tym "w skali"
    jest *kolejne* zwolnienie od 9600 zł (czy jakoś tak) !
    - dla B: całe 100 000 zł "do skali".

    Zastrzegam że doradzcą nie jestem. Ale IMHO...

    >+ > 2. Dział spadku, czyli ustalenie "ja nie chcę ziemi ale wezmę całe
    >+ > mieszkanie". Jakby co to TEŻ jest opodatkowane.
    >+ > OSOBNO.
    >+
    >+ Rozumiem, ze PCC + notariusz? Czy jeszcze cos oprocz??

    "Notariusz" nie ma nic do podatków :)
    Oprócz tego że w taksie notarialnej zawarty jest oczywiście VAT :[
    No i tego że notariusz ma obowiązki podatkowe :)
    Ale opłata "za notariusza" wynika z przepisów dotyczących nieruchomości,
    z obowiązku zawarcia umowy notarialnej - a NIE z podatków...

    Nie mam pojęcia jak te koszta się będą kształtować, nie mam pojęcia
    czy od spadku i udziału w spadku może być jedna umowa (!) - FORMALNIE
    to najpierw uzyskujesz prawo do "części w udziale" a dopiero PÓŹNIEJ
    konkretne "rzeczy ze spadku"...
    Nie wiem (na dziś :)) czy w takim układzie musiałyby być dwie opłaty:
    osobno od "nabycia 1/4 własności domu i 1/4 własności pola"
    a później "zniesienia współwłasności domu"... (a kto inny
    od "załapania" całego pola na przykład).

    >+ > Tyle że *niektóre* czynności są zwolnione (np. "zniesienie
    >+ > współwłasności") - ale od sporej części może należeć się PCC !
    >+
    >+ Czym sie rozni zniesienie wspolwlasnosci od podzialu spadku?

    Nie tak.
    Spadkodawca miał dom i dwa mieszkania. Wartość: 100 kzł + 2* 60 kzł.
    Spadkobierców jest troje - żona i dwójka dzieci.
    Po śmierci z mocy prawa dostają *wszyscy* udział *we wszystkim*:
    żona ma udział 1/2 w domu i 1/2 w każdym mieszkaniu, dzieci po 1/4.
    Postanawiają zrobić "dział":
    - żona bierze cały dom
    - dzieci biorą po mieszkaniu
    I mają do wyboru: żona *daruje* dzieciom brakujące 6 tysięcy w każym
    mieszkaniu, albo dzieci *spłacają* różnicę żonie spadkodawcy.
    Z tych czynności *może* - ale *nie musi* wyniknąć podatek,
    zależy co wybiorą oraz jaka jest różnica w udziałach w spadku !
    Jakby różnica była *duża* - to przy darowiźnie jak widzisz można
    przekroczyć "kwotę wolną"....

    I to było *jedno*.
    A teraz drugie - i OSOBNE.
    Dom i każde mieszkanie miało 3 współwłaścicieli, prawda ?
    Patrz na każdy element majątku OSOBNO !
    Matak (żona spadkodawcy) - 50%, dzieci - po 25%.
    No to trzeba teraz powiedzieć że jest INACZEJ: (współ)właścicielem domu
    już NIE BĘDĄ dzieci ! Będzie TYLKO żona.
    I jakby uznać że oni WYMIENIĄ się :) "świerć domu za pół mieszkania"
    - to... należy się podatek od ZAMIANY ! (sprawdź, jest !).
    Ale jest wyjątek - właśnie na takie okazje.
    Umawiają się ze dzieci REZYGNUJĄ Z DOMU - i od tego podatku nie
    płaci NIKT.
    Bo to jest osobna, specjalnie wymieniona w ustawie czynność:
    od zniesienia współwłasności podatku nie płaci RÓWNIEŻ ten
    co "zyskał" bo MIAŁ 1/2 (udziału w) domu a MA - cały ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)