  • Data: 2004-07-08 07:41:14
    Temat: Re: ukradli mi towar komitenta...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 8 Jul 2004, Łukasz Góralczyk wrote:

    >+ Użytkownik "Aga" <k...@p...onet.pl>
    [...]
    >+ > Prowadzę komis (DG, KPIR, VAT).
    [...]
    >+ > Czy mogę sobie jakoś tę stratę firmowo "pokryć" (wpisać w koszty)
    >+ Strata nadzwyczajna...

    Czy to pojęcie gdzieś występuje w przepisach dot. KPiR ?
    Bo byłem przekonany że takie przypadki to "po prostu koszt":
    przy KPiR kosztem jest zakup towaru handlowego i nie ma konieczności
    manewrowanie "wpisywaniem w koszt" (tj. znajdowaniem podstawy do
    wpisania, jak na PK). Oczywiście przy komisie jest gorzej :]
    ale... ale owej "straty" (tj. zapisu w prawie) nie kojarzę - jakbyś
    mógł popchnąć w dobrą stronę...

    Kojarzę że mam wiedzieć o "stracie w tym rozumieniu" (tj NIE stracie
    rozumianej jako ujemna różnica między dochodem a kosztem, lecz
    właśnie "szkodzie majątkowej") w paru miejscach wymienionych
    w ustawie (niekiedy straty w niezamortyzowanych ST - kilka przypadków
    w tym nieubezpieczony samochód, należna akcyza od ubytków [tylko dla
    akcyzowców jak rozumiem], przepadek zaliczek i zadatków...).

    No i kombinuję co Aga ma wpisać żeby to było "prawnie ujęte":
    mi wychodzi że nabycie "jak do sprzedaży" jedynie sprzedaży nie
    byłoby - zamiast sprzedaży protokół (hm... chyba jednak z policją...)
    kradzieży, potrzebny na wypadek jakby kontrola usiłowała się doliczyć
    ilości kupionych i sprzedanych komórek.
    [...]
    >+ > z DG to czy te straty mogą się zsumować?
    >+ Co masz na mysli?

    Odnoszę wrażenie że to samo co sugerujesz stosując (IMHO, jak się
    mylę to kajam się z góry :)) pojęcie z PK do KPiR: Aga *osobno*
    rozpatruje "normalne straty z DG jako wynik kosztów wyższych
    od przychodów" oraz "stratę wywołaną szkodą majątkową".
    A do *towarów* w KPiR chyba ta logika nie ma zastosowania...

    Szkoda (na KPiR) byłaby "widoczną stratą" (tj. wpisywana jako
    osobne zdarzenie do ksiąg) tylko w niezamortyzowanych ST
    (i to pod warunkiem że wolno ją uznać za koszt - czyli nie
    byłaby to kradzież nieubezpieczonego samochodu itp).

    Zastrzegając iż wywód wynika jedynie z mojego przekonania (a jak
    ktoś nie pamięta - jestem tylko szarym podatnikiem) oraz dyskusji
    na grupie (kradzieże towarów handlowych zdarzają się, niestety.. :()
    z chęcią poczytam czy się mylę !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)