  • Data: 2005-09-01 09:16:10
    Temat: Re: trudne początki - nowa dg
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 31 Aug 2005, Aga wrote:

    > Naprawdę nie da się tego przeskoczyć???
    > Teraz już zupełnie wybiegam naprzód, ale błagam wyjaśnijcie mi to do końca.
    > Gdybym np teraz kupiła jeszcze inne oprogramowanie (a dokładniej licencję
    > -prawo do użytkowania), to nie mogę tego jakoś wpuścić w koszty, jeśli
    > działalność otworzę dopiero za kilka miesięcy?

    IMVHO jest pat.
    Ustawa o podatku dochodowym wymaga (żeby móc coś zaliczyć w KUP) aby
    było to "nabycie w celu" - wyjątkiem są towary handlowe (i materiały)
    które można wprowadzić remanentem oraz środki trwałe dla których
    jest szczególna regulacja prawna.
    Uzasadnianie że licencja była kupiona *w celu DG* prowadzi do ryzyka
    postawienia pytania czy ów zakup licencji sam w sobie nie był
    *już* prowadzeniem DG (z obowiązkiem płacenia ZUSu itp) - przejrzyj
    w archiwum dyskusje w których przez sprowadzanie do absurdu różni
    grupowicze (nie wyłączając mnie :)) obalali tezę jakoby to samo
    uzyskanie przychodu było jedynym wyznacznikiem "prowadzenia".

    > Jesteś teraz całkiem pewien?

    Weź UoPDoOF i przyjrzyj się dokładnie zapisom art.22a.1 i 22a.2 oraz
    art.22b.1
    W pierwszym jest wyraźnie "wykorzystywane przez podatnika na potrzeby
    związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą", w drugim
    jest wyraźnie "nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania
    w dniu przyjęcia do używania"
    Całkowicie pewien nie jestem bo ogólna zasada art.22 jest zapisana
    jaśniej: "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów" i tu
    już nie ma żadnej wątpliwości.

    > No, ale jeśli nabywam dokładnie "w celu ...", tyle że wcześniej,

    Jasne.
    I wcześniej zatrudniasz 127 osób.
    W wynajętej w tym celu hali.
    I kupujesz prąd, wodę, wodę mineralną (dla tych osób :)) i co tam
    jeszcze trzeba.
    Ale cały czas nie prowadzisz DG.
    I nie płacisz ZUSu. Bo DG nie prowadzisz ;)

    Widzisz absurd ?
    Gdzie jest twoim zdaniem granica między nieprowadzeniem DG oraz
    prowadzeniem DG - jak nie w wykonywaniu czynności *w celu* DG ?

    IMO wyjątkiem są:
    - czynności o charakterze przygotowawczym ubocznym, NIE związane
    bezpośrednio z samą DG: zakup pieczątki, druków ewidencji,
    opłaty za wpis do EDG i/lub VAT,... czyli to do czego prowadzący
    jest urzędowo zobowiązany lub ułatwia mu właściwe "prowadzenie"
    ale samo owym "prowadzeniem" nie jest
    - "zachowanie źródła przychodu" jeśli DG prowadził, nie prowadzi
    ale zamierza prowadzić - np. czynsz za niewykorzystywane :>
    w danym okresie pomieszczenie.

    Zaznaczam że to moje stanowisko, szarego podatnika.

    > zanim formalnie założę firmę, to co?
    > Weźmy np oprogramowanie specjalistyczne, które
    > właśnie służy do osiągania przychodów.
    > Jako osoba fizyczna nie mam podstaw do "kosztów", czyli możliwości
    > do odliczeń żadnych. Potem też nie?

    Patrz wyżej. IMO w przepisach brakuje jakiejś jasnej regulacji
    stwierdzającej że niektóre wydatki poniesione "w celu DG" nie
    są jeszcze "prowadzeniem DG" - i to raczej pod kątem prawidłowości
    EDG oraz ZUS (a nie podatków !).
    A być może taki stan jest... celowy.
    Kupujesz coś w celu produkcji -> prowadzisz DG...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)