    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprzęt dla zleceniobiorcy
    Date: Thu, 4 Feb 2010 23:39:52 +0100

    On Thu, 4 Feb 2010, Bronek Nowacki wrote:

    > Osoba nie posiadająca działalności

    Sprzeciw w sprawie formalnej[1] ;)

    > wykonuje dla mnie jakieś zlecenie
    > (na podstawie umowy zlecenie, ewentualnie "o dzieło" - np. autor
    > piszący dla mnie książkę). Chciałbym udostępnić mu jakiś sprzęt
    > należący do wyposażenia mojej firmy (powiedzmy laptop), aby mógł
    > wykonać owe zlecenie. Zakładamy, że osoba ta pracuje w domu. Jak to
    > należałoby rozegrać, aby np. kontrola US nie przyczepiła się, że
    > rzeczonego laptopa nie ma przez ten czas w siedzibie firmy?

    Zawrzeć pisemną umowę, która będzie stanowiła "uzasadnienie".
    Przepis art.23.1.23 PDoOF wyraźnie stanowi, że nie wolno
    "bez uzasadnienia" lub "do celów osobistych":

    Żeby nie było: dawno temu próbowałem się czepiać :), że koszt
    jest "źle wykazany" (w takim przypadku, bo to koszt wykonawcy),
    ale parę rzeczy mnie przekonało, że nie ma przeciwwskazań.

    > I czy
    > postępowanie to różni się w zależności czy mamy do czynienia ze
    > sprzętem wpisanym do EW albo EŚT?

    Nie, z zastrzeżeniem nieprawdopodobnego przypadku który
    wymagałby doczytania (wykonawca dokupuje coś co stanowi
    ulepszenie "obcego środka", samemu nie mając prawa do amortyzacji).

    > Zdaję sobie sprawę, że pewnie nie ma jakiegoś określonego, jednego
    > wzoru postępowania, ale jaka jest praktyka (bo zakładam, że takie
    > sytuacje nie raz się zdarzają i jakieś sensowne rozwiązanie musi
    > być ;-))?

    Musi :)

    [1] - "posiadanie" to relacja prawna, określająca możliwość
    *rozporządzania*. A bycia przedsiębiorcą nie można sprzedać,
    zastawić, wynając... DG się *ma*, *posiadać* można co najwyżej
    przedsiębiorstwo czy pieniądze :)
    Nie bić za czepianie się :D, ale 366 KC... ;)
    "osoba która nie ma DG" albo "nie prowadzi DG" :D

    pzdr, Gotfryd