    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spolka jawna - podatki
    Date: Sat, 12 Jan 2008 01:17:51 +0100

    On Fri, 11 Jan 2008, b...@g...com wrote:

    > Jestem w przededniu otwarcia sp. j. i nachodza mnie watpliwosci
    > podatkowe.
    >
    > 1. Jak "wyprowadzac" ze spolki zysk w ciagu roku obrotowego.

    Hłe, hłe, a ten pomysł skąd?
    Pytam, bo podobny "numer" występuje przy spółce cywilnej: praktyka
    jest taka, że wspólnicy sobie "podbierają" zysk na bieżące
    potrzeby, tyle że najwyraźniej wg przepisów jest to bezprawne!

    Przy S.J. czytając z KSH:
    http://www.gofin.pl/5,224,31794,0.html
    +++
    Art. 52.
    § 1. Wspólnik może żšdać podziału i wypłaty całoœci zysku
    z końcem każdego roku obrotowego.
    ---

    Może być? :)
    Przy spzoo zresztą nie będzie inaczej (prawo do zysku dopiero
    po rozliczeniu roku), co najwyżej gorzej.

    > Domyslam sie, ze to jakies zaliczki na zysk,

    Takie cóś to w jednoosobowej DG!
    Na jakiej podstawie można by naruszyć powyższy zapis z KSH?

    > ale jak sie to podatkuje?

    IMO art.2 UoPDoOF:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 2
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    4) przychodów wynikajšcych z czynnoœci, które nie mogš być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy,
    ---

    Skoro wspólnik nie może brać zaliczki, bo mu *nie przysługuje*, to
    nie można z tego podatku policzyć...
    Dobrze gadam?
    Pomijam sprawę taką: podatek dochodowy płaci *spółka* czy
    jednak *wspólnicy*? Jak ci ostatni, to nie widzę podstaw
    żeby coś *dodatkowo* opodatkować.
    Zysk (opodatkowany) jest w ramach majątku spółki, co najwyżej
    bezprawnie "brany z kasy" (przed końcem roku), ale podatkowo
    to nie powinno powodować skutków (najwyżej karne, jak w razie
    bankructwa wierzyciele się dowiedzą że ktoś coś bezprawnie
    wziął z kasy).

    > 2. Czy sp. j. placi jakies podatki, czy calosc nalezy do pita
    > wspolnikow?

    Na mój gust jest np. podatnikiem VAT, tak samo jak SC.
    Bycie podatnikiem VAT nie wymaga osobowości ani posiadania
    własnego majątku - wystarczy bycie "inną instytucją", czy
    jak tam to ujęli.

    > 3. Zastanawiam sie, czy nie latwiej byloby mi zalozyc sp z o.o.
    > (kapital/udzialy i tak beda wyzsze niz 50k), ale chcialbym uniknac
    > pelnej ksiegowosci, ze wzgledu na koniecznosc powiazania konta
    > bankowego z kontem ksiegowym oraz wyższe koszty prowadzenia ksiąg) -
    > ale czy przypadkiem przy spolce z o.o. nie zaoszczedze na PIT?

    Na PIT powiadasz... a CIT to kto zapłaci??
    Żeby pieniądze wziąć (ze spzoo) w formie wynagrodzenia, to nie da
    się skorzystać z "liniowego". A żeby je wziąć w postaci dywidendy
    (w wysokości "liniowego") trzeba najpierw zapłacić CIT.
    Jak nie kijem go, to pałką.
    Ktoś zapodawał niedawno patent: spółka komandytowa, w ktorej
    komandytariuszem jest spzoo a komplementariuszem właściciel(e)
    tejże spzoo :> (acz wad spzoo to nie umniejszy).
    Ale to dla "niedopowiedzialności" a nie normalnego działania
    (chyba SJ starczy).

    pzdr, Gotfryd