  • Data: 2006-07-22 07:26:23
    Temat: Re: skladki na chorobowe
    Od: "cef" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Artur Ch. wrote:

> [...]
    > - z powodu nieopłacenia w terminie składki na to ubezpieczenie
    > należnej za jeden pełny miesiąc, tj. w przypadku:
    > - nieopłacenia za dany miesiąc składki w ogóle,
    > - opłacenia za dany miesiąc składki w niepełnej wysokości,
    > - opłacenia za dany miesiąc składki w pełnej wysokości, ale po
    > ustawowym terminie.
    > Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ustaje także w przypadku gdy
    > ubezpieczony opłacił składkę w pełnej wysokości ale po ustawowym
    > terminie, nawet jeśli jednocześnie wpłacił odsetki za zwłokę."
    >

    > Wtedy też zostało niejako z "automatu" wykonane ZWUA - prawda - czy

    Chyba źle. Przerabiałem ten problem kiedyś i to jest tak, że ubezpieczenie
    ustaje,
    ale nie jest się automatycznie wyrejestrowanym z ubezpieczenia.
    Jesli chce się "odzyskać" składki, które zapłacono nienależnie,
    trzeba złożyć korekty deklaracji/wyrejestrowań.
    "Odzyskać" oznacza w tym momencie jedynie przeksięgowanie
    na konto bieżących składek na ubezp. społeczne.
    Natomiast przywrócenie terminu oznacza dokładnie to, co napisał Gotfryd.

    > Więc jeżeli myśle dobrze - to skoro było ZWUA - to potem musi być ZUA
    > - prawda?

    Kiedy właśnie nie ma ZWUA automatycznego w zakresie chorobowego.

    > "W przypadku *ustania dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego* (jeżeli
    > nie ustał tytuł do podlegania ubezpieczeniu), można ponownie wystąpić
    > z wnioskiem o objęcie ubezpieczeniem składając druk ZUS ZUA

    > Ubezpieczony nabywa prawo do zasiłku chorobowego po upływie okresu
    > wyczekiwania.

    > nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego. *Osoba podlegająca temu
    > ubezpieczeniu dobrowolnie*, prawo do zasiłku nabywa *po upływie 180
    > dni nieprzerwanego ubezpieczenia*. Do okresu ubezpieczenia *zalicza
    > się poprzednie okresy ubezpieczenia chorobowego, jeżeli przerwa w
> [...]

    Szkoda, że zacytowałeś wcześniej poradnik, a nie ustawę, bo to co
    powszechnie
    nazywamy przywróceniem terminu jest zapisane w art 14.2 pkt 2):

    14.2. Ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe, o których mowa w
    ust. 1, ustają:
    [...]
    2) od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który nie opłacono w
    terminie składki
    należnej na to ubezpieczenie - w przypadku osób prowadzących pozarolniczą
    działalność
    i osób z nimi współpracujących, duchownych oraz osób wymienionych w art. 7
    i 10;

    w uzasadnionych przypadkach Zakład, na wniosek ubezpieczonego, może wyrazić
    zgodę
    na opłacenie składki po terminie, z zastrzeżeniem ust. 2a,

    przy czym ust 2a dotyczy i reguluje sprawy już pobranych zasiłków.

    I jeśli Zakład, na Twój wniosek uzna, że zapłata po terminie
    miała charakter incydentalny, niezależny od płatnika itp,
    to może uznać, że tę składkę po której nastąpiło
    ustanie ubezpieczenia, miałeś prawo zapłacić
    z opóźnieniem i Zakład nie stosuje sankcji
    wynikających z ponownego nabywania praw do
    świadczeń z chorobowego.
    Ja dostałem na to odrębną decyzję ZUS jako odpowiedź
    na swój wniosek.

    Z drugiej strony wiem, że w przypadku nie korzystania
    z żadnych dobrodziejstw chorobowego, a jedynie przy wniosku o zgodę (po
    fakcie)
    na zapłatę po terminie - nie robią specjalnie problemów,
    bo składka zapłacona niejako nienależnie, a potem przeksięgowana na inne
    konto,
    jest niekorzystna finansowo dla zus. Nie przepuszczają jednak tym, którzy
    nie wiedzą, że wypadli z ubezpieczenia i dowiadują się o tym dopiero, jak
    dostają odmowę
    wypłaty zasiłku i decyzję o braku zapłaconych składek np za okres
    zwolnienia.