    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: samochod zakupiony rok temu środkiem trwałym?
    Date: Thu, 2 Dec 2004 01:58:38 +0100

    On Sat, 27 Nov 2004, Pawel Sikorski wrote:
    [...]
    >+ Rozumiem, że za samochód "firmowy" uznajemy taki, który widnieje w ew. ŚT,
    >+ tak?

    ...to miałem na myśli :)
    [...]
    >+ Chcesz powiedzieć, że jeśli samochód figuruje w EŚT, to nieważna jest
    >+ współwłasność, tylko wartość udokumentowanych kosztów?
    >+ Inaczej - mam w miesiącu faktur na Pb i LPG na 1000 zł, to te 1000 zł mogę
    >+ wrzucić w koszty?

    No moment.
    Jakbyś samochód miał *cały swój* :) (na własność wyłączną) i nabyłbyś
    paliw na 2000 zł - to ile zaliczyłbyś w koszt ?
    Jak samochód jest "na pół" - obaj współwłaściciel mają firmy,
    każdy kupił paliwa ("faktura na swoją działalność z numerem rej.
    tego samochodu") za 2000 zł - każdy za 1000 zł, to ile zaliczą
    w koszt łącznie a ile każdy osobno (i dlaczego) ?
    No i co się zmieni jak współwłaściciel NIE korzysta z samochodu
    dla celów DG, więc swojej części NIE zaliczy w KUP ??

    Nie mam pojecia jak traktować:
    - naprawy
    - ubezpieczenia

    Może jakiś samochodolog się wypowie... (dziwne że cisza,
    bo ja tam na autach się nie znam :> !).

    [...]
    >+ Najprościej będzie to wyjaśnić na przykładzie.
    >+ Do tej pory myślałem, że:
    >+ - jeśli w przypadku samochodu "na firmę" wygeneruję koszty (inaczej - będę
    >+ miał papiery na 1000 zł) w wysokości 1000 zł, to od dochodu będę mógl
    >+ odliczyć tylko swoją część, czyli 500 zł

    Acha.
    A drugi współwłaściciel wydał na paliwo też 1000 zł. I w myśl symetrii
    miałby prawo uznać za KUP tylko 500 zł.
    No to jak ma firmę - 1000 zł (łącznie) kosztów "wcina" nam gdzieś :)

    >+ Generalna konkluzja, jaka w moim mniemaniu wynika z naszej dyskusji jest
    >+ taka, że lepiej, żeby samochód był środkiem trwałym, niż żeby nim nie był.

    ...chyba że jest:
    - drogi
    - nieubezpieczony
    - planowany do odsprzedania.
    Dla drogiego auta tylko *część* amortyzacji jest KUP, za to
    CAŁY przychód ze sprzedaży pójdzie w księgi... więc może
    wyjść mniej opłacalnie :)

    >+ Jak zatem sprawnie wprowadzić go do EŚT? Można gdzieś o tym poczytać, ale
    >+ bardziej po ludzku, niż w ustawie?

    ...w archiwach grupy na googlu :) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd