    From: "Czarek" <c...@s...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: samochód w firmie - raz jescze
    Date: Sun, 28 Sep 2003 14:39:16 +0200
    Sender: c...@s...onet.pl@bukowe2.espol.com.pl

    > Błąd.
    > Wydatki wpisuje się tylko do zestawienia ( ewidencji) kosztów a nie do
    > księgi.

    Jaki błąd? Przecież sam przytoczyłeś przepisy, które mówią :

> [...]
    > podatnika, należy wpisywać w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca na
    > podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z
    > faktur zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków
    > zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach,
    > ustalona od początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty
    > wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty
    > wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu
    > oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach

    Zapisy rozporządzenia oznaczają, że oddzielnie musi być prowadzona
    ewidencja, na podstawie której ustalany będzie limit. Wpisywać do księgi
    należy poniesione wydatki, a nie wydatek stanowiący sumę wynikającą z tej
    ewidencji. Poza tym nie ma tu słowa, że ogólną kwotę wynikającą z tej
    ewidencji tu się wpisuje, tylko wszystko to, co w niej jest zawarte (na
    podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków). Stwierdzenie, że
    należy to ująć po zakończeniu miesiąca nie może przekreślić możliwości
    ewidencji bieżącej w trakcie miesiąca, a jedynie ich uzgodnienie powinno
    zostać wówczas dokonane.

    > Błąd.
    > Wpisując koszty w sposób właściwy, nigdy nie ma potrzeby dokonywania
    korekt.

    Skoro suma wydatków nie może przkroczyć sumy z ewidencji, to należy dokonać
    korekty zapisów. Jeśli od razu wpiszesz właściwą kwotę, to cóż niech i tak
    będzie.

    Moim zdaniem moja metoda jest właściwa i prawodłowa. Od strony technicznej
    patrząc, to właśnie ewidencja komputerowa na tym polega, że wydatki są
    podliczane i korygowane, a bieżące faktury ewidencjonowane w księdze i
    równolegle rejestrach VAT (poza paliwem).

    > Myślę Czarku, że kwotę kosztów ustalasz u siebie we właściwej wysokości
    ale
    > twój sposób jest pracochłonny i na dodatek niezgodny z rozporządzeniem.

    Ryszardzie, chyba już się ze mną zgodzisz, że mój sposób jest zgodny z
    rozporządzeniem, a pracochłonność nie jest wcale większa, bo ta sama ilość
    ewidencji i rachunków jest wymagana w obu przypadkach. Rozporządzenie nie
    mówi nic o tym jak ewidencjonowac, lae jak ustalić właściwą wartość KUP.

    Pozdrawiam
    Czarek