  • Data: 2007-01-24 23:59:35
    Temat: Re: rozliczenie PIT 1/8B
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 24 Jan 2007, MarekZ wrote:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701240904330.3992@athlon64...

    > Nie, bo wyrażasz zgodę na wybór uchwałą.

    OK.
    Czyli "wyrażenia zgodnej woli stron" nie podważamy.
    IMO mamy umowę :)

    > Ja tutaj piszę z pozycji
    > praktyka. Jestem członkiem zarządów kilku wspólnot od wielu lat, w
    > każdej wynagrodzenie pobieram właśnie tak jak opisałem (okresowo
    > przelew kwoty brutto, na koniec roku PIT-8C, zero zusu). Tak to
    > sobie zorganizowałem na podstawie tego, że wspólnota nie posiada
    > osobowości prawnej, więc nie udało mi się odszukać przepisu
    > zobowiązującego wspólnotę do odprowadzania zaliczek pdof. Czyzbym
    > nie szukał dość wnikliwie? :-)))

    Moja teza:
    +++
    Art. 41.
    1. Osoby fizyczne prowadzšce działalnoœć gospodarczš, osoby prawne
    i ich jednostki organizacyjne
    oraz

    jednostki organizacyjne niemajšce osobowoœci prawnej,

    które dokonujš œwiadczeń z tytułu działalnoœci, o której mowa

    w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18,

    osobom okreœlonym w art. 3 ust. 1, sš obowišzane jako płatnicy
    pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy
    ... [przekierowanie]
    Art. 13.
    Za przychody z działalnoœci wykonywanej osobiœcie, o której
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłšcznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzšcej działalnoœć gospodarczš, osoby
    prawnej i jej jednostki organizacyjnej
    oraz
    jednostki organizacyjnej niemajšcej osobowoœci prawnej,
    b) właœciciela (posiadacza) nieruchomoœci, w której lokale sš
    wynajmowane, lub działajšcego w jego imieniu zarzšdcy albo
    administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłšcznie [...]
    - z wyjštkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalnoœci gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,
    ---

    Czy to będą dochody "od jednostki organizacyjnej nie mającej
    osobowości", czy "od właściciel" (w tym przypadku właścicieli,
    bo oczywiscie nie od samego siebie czyli zarządcy :)) mi
    wychodzi "obowiązek płatnika".

    > Uważam, że można to interpretowac jako umowę o charakterze umowy
    > zlecenia w znaczeniu praw stron.

    Ale z tego wywodzi się kwalifikacja podatkowa danej czynności :)
    Owszem, zgoda, *nie każda* umowa zlecenia "podpada" pod umowę
    wykonywaną osobiście.
    Ale mi wychodzi że co najwyżej można mieć wątpliwość czy opisany
    stan podpadnie w art.13 pod 8.a ("od jednostki nie mającej osobowiści
    prawnej") czy pod 8.b ("właścicieli nieruchomości"); podejrzewam
    że to pierwsze (iż Twój dochód jest kosztem dla CIT wspólnoty,
    bo to "duża" wspólnota, dobrze myślę? - dla "małej" wspólnoty
    koszt mógłby iść "wprost z kieszeni właścicieli".

    > Natomiast czy uważasz, że
    > istnieje konkretny przepis zobowiązujacy wspólnotę do
    > odprowadzania zaliczek w takim przypadku a zatem składania PIT-4.

    Zapodałem definicje wyżej :)
    Ale przyznam że z wielkimi wspólnotami mam niewiele do czynienia,
    oprócz tego co przeczytam - sam mam mieszkanie w "małej".

    > Wydaje mi si,ę, że to jest co innego niż np. w przypadku Pani
    > Sprzątajacej część wspólną, bo w przypadku członka zarządu nie
    > istnieje nic co by można nazwać "listą obowiązków" czy jakos
    > podobnie :-)

    Ale "pani sprzątająca" tak naprawdę nie wykonuje umowy zlecenia :),
    tylko umowę "do której stosuje się zasady umów zlecenia" - wszelkie
    zasady, więc podatkowe też.
    Zajrzyj:
    _117.html
    art.750

    Natomiast jak rozumiem zarządca zajmuje się zasadniczo
    "wykonywaniem czynności prawnych", dlatego mi wygląda to
    wprost na spełnienie definicji z art. 734 :)

    Raz już miałem tu spór o owo wynagrodzenie - ale IMO aby
    wykazać że wynagrodzenie zarządcy nie jest zleceniem, trzeba
    by znaleźć przepis ktory by skutecznie wyłączał je
    (wynagrodzenie) z warunków umowy zlecenia.

    Przyznaję iż (dla podatku) może wzbudzać wątpliwości fakt
    osobnego klasyfikowania umów menadżerskich.
    Ale IMO owo wyłączenie jest jedynie przepisem szczegółowym,
    który ma na celu wykluczenie *innych* wyłączeń, w szczególności
    wyłączenia takich umów spod "wykonywania w ramach DG" :)
    Na mój gust umowa o zarządzanie jest "zwyczajnie zleceniem".

    Ale z chęcią poczytam jakichś wskazań "za" lub "przeciw" - poza
    powoływaniem się że "wszyscy tak robią" :)

    > OK. Co do zasady pasuje. Ale wietrzę tutaj potencjalnie mozliwe
    > kłopoty praktyczne (bo ten przelew lub wypłata w gotówce wyjdzie z
    > rachunku po raz drugi).

    Ależ będzie zwrot :) - "widoczny" na rachunku. IMO nie widać
    problemu.

    pzdr, Gotfryd