    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozliczanie Dzialalnosc komisu
    Date: Sat, 11 Oct 2003 02:43:01 +0200

    On Sat, 11 Oct 2003, wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > : fotelik) sprzedają go w cenie 130 zł.  Te 30 zł jest ich prowizją. Jak to
    >+ > : rozliczać?
    >+ > Komis sprzedał towar za 130 i przyjął gotówkę.
    >+ > Klient zadowolony poszedł do domu.
    >+ > Pan X dostaje do ręki 100 za sprzedany w jego imieniu towar
    >+ > i też zadowolony idzie do domu.
    >+ > Komis pozostawia sobie 30zł, z których 24.60 to jego przychód, natomiast
    >+ > 5.40 to VAT (24.60*22% = 30/1.22)
    >+ > Nikt nikomu nie wystawia więcej faktury, gdyż rozliczają się na podstawie
    >+ > umowy cywilno-prawnej (zakładam, że pcc uwzględnili).

    Pierwsza uwaga: jak widać chodziło o zakup od niepodatnika VAT (nie
    podlegającego pod VAT, a nie od zwolnionego), czyli "niefirmy".

    [...]
    >+ Sorry, ale wydaje mis sie, ze nie macie racji.

    Mi się wydaje że odniosłeś się do innego stanu faktycznego :) niż
    omawiany. Ponadto... pominąłeś lex specjalist w samym VAT :)

    >+ Uwazam, ze swiadczacy uslugi
    >+ komisu POWINIEN wystawic dodatkowa fakture.

    Sprzeciw :)

    >+ A wynika to z ogolnej reguly, ktora
    >+ mowi, ze podatnik powinien wystawiac faktury dokumentujace SWIADCZONE PRZEZ
    >+ NIEGO USLUGI. A posrednictwo w sprzedazy niewatpliwie jest usluga. To ze w
    >+ przepisach szczegolnych o komisie nic o tym nie ma, nie oznacza, ze komisant
    >+ nie ma obowiazku wystawic faktury. Ergo: komisant powinien wystawic dodatkowa
    >+ fakture dokumentujaca jedynie PROWIZJE, od ktorej odprowadzi nalezny podatek.

    Sprzeciw.
    Kwestia wystawiania f-ry VAT-KOMIS - *pomijając* sprawę w ilu
    egzemplarzach i formę (bo to odpowiednio znajduje się w przepisach
    ds komisu oraz rozp. ds faktur), ale *opisując* co w niej być
    powinno (jakie kwoty i jaki obowiązek od czego) - jest jasno
    i wyraźnie opisana w ustawie o VAT.
    I ten element był poruszany w niniejszym wątku ;)
    F-ra VAT-KOMIS obejmuje *osobno* pozycję od towaru z VAT należnym
    w zależności od tego kto jest sprzedawcą i czy "używany" towar
    (znaczy: stawka, "zw" lub nie podlega) i osobno prowizję.
    Przpadek kiedy komis nie wystawia f-ry chyba możemy pominąć: przy
    30-krotnym "współczynniku progowym" pośrednictwo zwolnione z VAT
    to poniżej 1400 zł rocznie :) czyli żaden "realny" komis się nie
    załapie.

    >+ Zwroccie uwage na jeden aspekt. Komitent (czyli pierwotny wlasciciel) sprzedaje
    >+ towar za 100! nie za 130, gdyz 30 jest prowizja posrednika. Ergo: 30 jest
    >+ kosztem komitenta.

    Dla porządku:
    - jak rzeczono poprzednicy nie wnikali w problem komitenta :)
    - nie 30 byłoby kosztem przy tym rozumowaniu, a 30 minus VAT :)
    - jak dla mnie komitent ma *jedynie* przychód 100 zł a owe
    30 zł (w tym VAT) go nic a nic nie obchodzi ! Przynajmniej
    w znaczeniu podatkowoksięgowym, bo co sobie pomyśli że
    na jego krzywdzie zarobili to sobie pomyśli ;)

    >+ Teraz tak, wg. przepisow szczegolnych o komisie, komisant
    >+ wystawia fakture w 3 egzemplarzach, dostarczajac oryginal nabywcy, jedna kopie
    >+ zachowujac sobie zas druga KOPIE przekazujac komitentowi. W takiej sytuacji
    >+ komitent posiadajac jedynie kopie faktury, na ktorej wyszczegolniona jest takze
    >+ prowizja komisanta nie moglby odliczyc sobie podatku wynikajacego z zakupu
    >+ USLUGI POSREDNICTWA,

    ...i słusznie. Bo IMHO nie może. A to dlatego że on sprzedał za
    100 zł i tyle ! Przecież komitent NIE sprzedał towaru za 130 zł !

    Widzę że ty podważasz takie rozumowanie - czy ktoś jeszcze ?

    Chciałbym wyraźnie zaznaczyć, że komisant sprzedaje *we własnym
    imieniu* - patrz definicja w K.C., znaczy sprzedawcą "za 130"
    (trzymając się przykładu) jest komistant, a komitent też jest
    sprzedawcą (w rozumieniu VAT) ale *wyłącznie* "za 100 zł".
    I tyle dochodu zalicza na podstawie KOPII faktury (jak zwykle
    zresztą ;) - tyle że tu *nie swojej* kopii).

    >+ czyli tych 5,4 od 30 (abstrahuje tu od wysokosci tego
    >+ podatku, bo jezeli dobrze pamietam to nie wystawia sie faktury jesli wynikajacy
    >+ z niej podatek bylby nizszy niz 5 zl z groszami).

    Mogę poprosić o zapodanie przepisu ??
    Kiedyś był taki, owszem. Ale *teraz* ?
    Jak kupujesz "towar podstawowy" za 2 zł ;> (bo brakło na
    magazynie a w kiosku tylko tyle mieli ;)) - to w odróżnieniu
    od "materiałów biurowych" i innych "z placówek handlu detalicz-
    nego" które możesz zaksięgować na podstawie paragonu - tu
    musisz wziąć fakturę.

    >+ Te dwa dowody moim zdaniem sa niepodwazalne.

    A moim zdaniem założenie które udowadniasz jest nieprawdziwe :)

    >+ Komisant musi wystawic oddzielna
    >+ fakture dokumentujaca tylko wynagrodzenia za swiadczona usluge (czyli prowizje).

    MZ i OIMW - nie.

    >+ Pozdrawiam,

    wzajem - Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)