  • Data: 2003-10-14 07:57:27
    Temat: Re: rozliczanie Dzialalnosc komisu (krotko pomozcie)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Oct 2003, wrote:
    [...artur3211 do Czarka... - swoją drogą, dość skutecznie
    wycinasz wszystkie identyfikatory z tekstu :)...]
> [...]
    >+ > robi to w swoim imieniu na czyjąś rzecz) za cenę wyznaczoną
    >+ > przez komitenta plus swoja prowizja (w tym VAT). Czyli mamy A+B
    >+ >
    >+ > C. Nabywca towaru otrzymuje oryginał faktury VAT Komis i ma prawo do
    >+ > odliczenia VATu z niej wynikającego. C = A+B
    >+
    >+ Wcale nie neguje, ze nabywca rzeczy sprzedanej w drodze komisu
    >+ nie ma prawa do odliczenia VAT. Oczywiscie ma, bo otrzymuje
    >+ oryginal faktury VAT KOMIS.
    >+ Ale jego odliczenie dotyczy VAT-u od TOWARU.

    Źle interpretujesz umowę komisu, MZ. A sądziłem że o czym
    innym myślisz :)
    Nabywca odlicza "oba VATy", zarówno od towaru jak i od usługi:
    z tego że usługa wykonywana jest na rzecz komitenta wcale nie
    wynika że to komitent za nią płaci !
    Płaci nabywca (i dlatego jest to umowa specyficzna, bo trójstronna)
    i on jako "płacący" ma prawo odliczania VAT !

    >+ Problem pojawia sie po stronie
    >+ komitenta, ktory nie moglby odliczyc VAT z USŁUGI POŚREDNICTWA,
    >+ gdyby nie mial ORYGINALU faktury.

    Nie "nie mógłby" a "nie może" !

    >+ Uważam, że należy te dwie sprawy rozdzielić.

    Oczywiscie. Ale tylko i wyłącznie w kwestii podlegania
    i stawki VAT :), i po to jest osobna regulacja w ustawie
    VAT (żeby z faktu sprzedaży "we własnym imieniu" nie
    *musiała* wyniknąć np. konieczność doliczenia VAT do "zw")
    Z kolei sformułowanie z K.C. ("komisant sprzedaje we
    własnym imieniu") wskazuje komu płaci kupujący: wg twojego
    pomysłu kupujący płaciłby *całą* kwotę *komitentowi*, a komisant
    miałby (jedynie) prawo potrącić z tej kwoty prowizję.
    Tak nie jest :) Komisant "sprzedaje" (tym razem w znaczeniu
    ustawy o VAT) usługę nabywcy.

    >+ Podobna (acz nie analogincza)

    ...no właśnie. Bo nie ma takiej umowy dwustronnej że płaci
    trzecia osoba :)

    >+ > Przeniesienie własności jest typu A->->C za pośrednictwem B, a nie jak
    >+ > wydedukowałeś A->B->C

    Widzę że Artur wymalował jeszcze inny przebieg:

    towar: A -> C
    usługa: B -> A -> C

    a MZ jest:

    towar: A -> C
    usługa: B -> C

    [...]
    >+ > Jeśli towar nie uda się sprzedać, wraca on do pierwotnego właściciela
    >+ > i umowa wygasa. Żadna prowizja się nie należy.

    Jak rozumiem Arturowi mogło chodzić o kwestię: "a co z VATem" ?
    Załóżmy że wszystkie 3 strony są VATowcami.
    Nabywca zwraca towar i oryginał f-ry komisantowi, ew. "cofa"
    (o ile już ujął w należnym) odliczenie VAT.
    Komisant zwraca komitentowi towar...i co z VATem ? MZ poza
    fakturą korygującą nie ma innej drogi. A z tego wynikałoby,
    że zwrot towaru razem z oryginałem f-ry VAT-KOMIS lekko
    zaplącze w papierach: należałoby chyba wystawić f-rę
    korygującą VAT-KOMIS (in minus) na całą kwotę ?

    >+ > To w przypadku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami płaci się prowizję.
    >+ > Często ściągana jest z obu stron transakcji,

    ...niemniej patrząc na ustawę o VAT wynikałoby że zasady
    naliczania VAT są takie same jak przy komisie :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)